بیمه تکافل توسط بیمه ایران رونمایی می شود/مهم ترین طرح صنعت بیمه کلید می خورد

الگوی اجرایی پنجره تکافل شرکت سهامی بیمه ایران به عنوان مهم ترین طرح صنعت بیمه کشور در سال جاری، دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ در آیینی ویژه به مناسبت هشتاد و هشتمین سالروز تاسیس بیمه ایران رونمایی می شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از روابط عمومی بیمه ایران، یکی از مسائلی که از جانب بازار ایران احساس نیاز می شد بیمه تکافل بوده و قرار است صنعت بیمه در این زمینه حرکت های جدی انجام دهد. .بیمه ایران مدلی پیشرفته را در زمینه بیمه تکافل طراحی و ارائه کرده که به تایید پژوهشکده بیمه نیز رسیده است و بنا به اعلام معاونت فنی شرکت بیمه ایران، «تکافل ایران» مبتنی بر اصل تعاون مشترک پایه ریزی شده است.

بنا به این گزارش، «تکافل» نه یک رشته‌ بیمه‌ای، بلکه یک «نظام بیمه اسلامی» است و در عمل به عنوان روشی مبتنی بر ضمانت مشترک اعضای یک گروه در برابر ضرر و زیان‌های احتمالی وارد بر هر یک از آنها مطرح می‌شود. صنعت تکافل یا بیمه اسلامی ویژگی‌هایی دارد که این صنعت را از صنعت بیمه‌های بازرگانی رایج متمایز می‌کند. برای مثال عملیات تکافل در مقایسه با عملیات بیمه‌های بازرگانی رایج از شفافیت مالی برخوردار بوده و هم‌چنین برخلاف بیمه‌های رایج، تکافل شوندگان در مازاد پذیره‌نویسی و سود سرمایه‌گذاری‌ تکافل نیز سهیم هستند. در واقع، تَکافُل، گونه‌ای بیمه برای جبران خسارت های ناشی از حوادث و تکمیل نظام بانکی بدون بهره است.

طبق الگوی اجرایی پنجره تکافل شرکت سهامی بیمه ایران، پس از تشکیل هیات عالی مشورتی (شورای عالی نظارت فقهی) و خط مشی گذاری فقهی متشکل از متخصصین شریعت اسلامی که از طرف نهاد ناظر ایجاد شده و برای تنظیم امور مشورتی فقهی تکافل فعالیت می کند، شورای فقهی داخلی از طرف شرکت تکافل به منظور تطبیق فعالیت های تکافل با ضوابط شریعت اسلامی زیر نظر شورای عالی نظارت فقهی ایجاد می شود.

«تکافل خانواده» شامل پوشش های زندگی و اشخاص، مطابق با اصول شرعی و عقود اسلامی؛ «تکافل عمومی» شامل پوشش های غیرزندگی مانند اموال و مسئولیت، مطابق با اصول شرعی و عقود اسلامی؛ «اتکایی تکافل» شامل تمهیدات لازم در رابطه با جبران هزینه های احتمالی ریسک و  واگذاری بخشی از ریسک از جمله موضوعات در «تکافل بیمه ایران» است.

راهبر کارگروه مصوب تکافل در بیمه ایران سید محمد ناصر مبرقعی (عضو هیات مدیره) و ‏ اعضای این کارگروه عبارتند از: ‏معاون فنی شرکت، مدیر کل شورای فنی و مدیریت ریسک، مدیر کل سرمایه گذاری و امور مجامع، ‏مدیر کل فناوری اطلاعات و آمار، مدیر کل امور مالی و ‏ مدیر کل بازاریابی و مطالعات بازار. ‏

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

28  +    =  33