بالارفتن دستمزد باعث تورم نیست/افزایش حقوق کارگران ارتباطی به رشد تورم ندارد

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور با اشاره به اینکه در سال جاری ثابت شد که افزایش دستمزد ارتباطی به تورم ندارد، گفت: کارگران با هزینه های سبد معیشت مجبورند در چند شیفت کار کنند تا حقوق بیشتری دریافت کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، حمیدرضا امام قلی تبار، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور در گفت وگو با تسنیم با اشاره به اینکه دولت همواره دستمزد را باعث تورم می دانست، گفت: امسال با وجود اینکه دستمزد سال 1402 پایین تر از نرخ تورم تعیین شد مشاهده کردیم که تورم آنطور که مسئولان اعلام می کنند کنترل نشد و از 45 درصد عبور کرد؛ یعنی افزایش مزد باعث تورم نیست. اگر چنین بود امسال می بایست تورمی در جامعه دیده نمی شد.

وی بیان کرد: نمایندگان کارگری معتقد هستند که وزیر کار در آخرین جلسه شورای عالی کار هنگام تعیین مزد 1402 قول داده بود در صورتی که تورم کنترل نشود, مجدد مزد افزایش می یابد. اما به این قول خود عمل نکرد و بعد از وقفه یک ماهه جلسه شورای عالی کار تشکیل شد و در اصل برای مزد کاری صورت نگرفت.

امام قلی تبار اظهار داشت: سبد کالایی جامعه کارگری معمولا کالاهای روزمره است که اگر این کالاها را از سبدی که بانک مرکزی به عنوان سبد معیشت اعلام کرده، استخراج کنیم متوجه می شویم که این دسته از کالاها تورم چند برابری را تجربه کرده است؛ یعنی در طول یک سال اخیر چندین بار گران شده است.

وی در ادامه افزود: بنابراین تورمی که مردم در سفره خود احساس می کنند, بسیار بالاتر از رقمی است که مراجع رسمی اعلام می کنند. مهمترین نکته ای که در سال جاری مشخص شد، این است که دستمزد عامل تورم نیست و افزایش حقوق کارگران ارتباطی به افزایش نرخ تورم ندارد.

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور بیان کرد: نمایندگان کارگری در شورای عالی کار درباره تعیین حقوق کارگران متاسفانه به این نتیجه رسیده اند که اراده حکومتی در تعیین حقوق کارگران نقش پررنگی دارد.

امام قلی تبار گفت: در شهرستان ها کارگرانی هستند که با دستمزد پایین تر از نرخ مصوب شورای عالی کار، مشغول به کار هستند؛ به طور مثال حدود   5میلیون,6میلیون و 7میلیون حقوق دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه بهای تمام شده کار برای نیروی کار بیشتر از حداقل مصوب شورای عالی کار است، گفت: دستمزد پایین باعث شده است که تمایل برای کار کردن در واحدهای صنعتی و تولیدی کاهش یابد و کمتر کارگری را می بینیم که بخواهد با رغبت کار کند.

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور اظهار داشت: زمانی که از کارگران سوال می کنیم که چرا در یک واحد تولیدی مشغول کار نمی شوید؟بیان می کنند, در مشاغل دیگر درآمد بیشتری داریم. به طور مثال در شهرهای شمالی متقاضی کار اگر در کنار ساحل تنقلات تفریحی بفروشد درآمد بیشتری دریافت می کند تا تمام وقت خود را در یک کارخانه سپری کند و حقوق مصوب شورای عالی کار را دریافت کند, ترجیح می دهد که به سمت چنین مشاغلی که عمدتاً‌کاذب هست برود.  نمونه دیگر برای اشتغال کارگر فعالیت در تاکسی اینترنتی است. اکثر کسانی در تاکسی های اینترنتی مشغول کسب درآمد هستند, میزان درآمد آنها در ماه از حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار بیشتر است.نیروی کار با توجه به افزایش هزینه های زندگی ترجیح می دهد در چنین مشاغلی فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه درسال 89 متوسط درآمد دریافتی کارگران حدود 300دلار بود، تصریح کرد: در حال حاضر چون ارزش پول کاهش یافته، متوسط درآمد دریافتی جامعه کارگری به 100 دلار رسیده است. بنابراین به راحتی می توان گفت که وضعیت درآمدی جامعه کارگری بسیار خطرناک است. خطرناک از این جهت که یک کارفرما برای ایجاد یک  واحدهای تولیدی سرمایه گذاری زیادی کرده است اما مشاهده می کنیم که نیروی کار به دلیل پایین بودن دستمزد رغبتی برای فعالیت ندارد.

امام قلی تبار گفت: علی رغم اینکه مسئولان اعلام می کنند شیب تورم کاهش یافته است, اما کارگران آن را حس نمی کنند. در حال حاضر کارگران نمی دانند که با وجود خط معیشتی که چندین برابر حقوق دریافتی آنها است، با دوشیفت کارکردن به امید حقوق بیشتر که آن هم با این شرایط بهانه ای در دست برخی کارفرما نماها شده که حقوقشان معوقه شود،چگونه هزینه های وحشتناک درمانی، هزینه های کمرشکن آموزش و پرورش رایگان، هزینه های مواد خوراکی و غذایی و بهداشتی را که به صورت لحظه ای در حال افزایش است،مسکن و حمل و نقل و هزاران هزینه دیگر را رفع و رجوع کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

60  ⁄    =  6