نقش فیلترشکن ها در اختلال اینترنت/ایران بدترین وضعیت اینترنت را دارد

کارشناسان حوزه تجارت الکترونیک با اشاره به نقش فیلترشکن ها در اختلال اینترنت، تاکید کردند که دولت باید در فهرست سایت‌ها و پلتفرم‌هایی که فیلتر شده‌اند، تجدیدنظر کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تجارت‌نیوز، تاکنون مقصرهای زیادی برای سرعت پایین اینترنت در کشور معرفی شده؛ از ضعیف بودن زیرساخت تا شرایط فیلترینگ گسترده در کشور کارشناسان بر نقش فیلترشکن ها در اختلال اینترنت تاکید دارند. حالا این شرایط برای فعالان حوزه تجارت الکترونیک غیرقابل تحمل شده است و انتقاد جدی به آن دارند.

بر اساس این گزارش، در چهارمین رویداد ایران دیجیتال، نشستی با عنوان «وضعیت و کیفیت اینترنت کشور؛ سیاست‌ها، تبعات و راهکارها» برگزار شد که پویا پیرحسینلو، رییس کمیته اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک توضیحاتی درباره تاثیرات فیلرینگ بر سرعت اینترنت کشور داد.

به نقل از زومیت، در این نشست پویا پیرحسینلو رییس کمیته اینترنت انجمن تجارت الکترونیک بیان کرد: باکس‌های فیلترینگ بیشترین اختلالات را در اینترنت ایران به وجود می‌آورند. شرکت ارتباطات زیرساخت هم پاسخگوی آن نیست.

وی با اشاره به آخرین گزارش انجمن تجارت الکترونیک در خصوص وضعیت اینترنت کشور اشاره کرده و توضیح داد: یافته‌های این گزارش نتیجه‌ اندازه‌گیری سه شاخص «سرعت اینترنت»، «محدودیت‌ها یا آزادی اینترنت» و «اختلالات روی اینترنت» بوده که امتیازدهی این سه مورد نشان داده، ایران بدترین وضعیت اینترنت را دارد.

رییس کمیته اینترنت انجمن تجارت الکترونیک مثالی از افت کیفیت اینترنت را مطرح کرد و گفت: سرعت لود گوگل از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ در ایران از حدود ۲ ثانیه به حدود ۶ ثانیه رسیده است. شرکت زیرساخت که آمار و ارقام دقیق دارد، برای ما با عدد و رقم توضیح دهد که چرا مدت لود گوگل ۳ برابر شده است.

80 درصد مردم از فیلترشکن استفاده می کنند

همچنین پیرحسینلو درباره تاثیر فیلترینگ بر افت کیفیت و سرعت اینترنت علی‌رغم مخالفت‌های مسئولان در حوزه اینترنت نظری گفت: دو خیانت بزرگ در کشور انجام می‌شود. مدیران ارشد کشور دو دروغ بزرگ را ترویج می‌دهند: دروغ اول این است که تجهیزات فیلترینگ روی کیفیت اینترنت تاثیر نداشته است؛ دروغ دوم هم این است که می‌گویند ما می‌توانیم با VPNها مقابله کنیم.

وی تاکید کرد: مسئولان، اول باید بپذیرند که نمی‌توانند با فناوری VPNها مقابله کنند و مثلا جلوی V2RAY را بگیرند. دوم، باید طوری سیاست‌گذاری کنند که نیاز مردم به این ابزارها از ۸۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.

گفتنی است داده‌های منتشرشده آژانس دیجیتال مارکتینگ «یکتانت» نشان می‌دهد که 80درصد مردم در گروه‌های سنی مختلف از VPN استفاده می‌کنند و گردش مالی سالانه خرید و فروش VPN در ایران در سال 1401 حدود 25 تا 30هزار میلیارد تومان بوده است.

کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم در گزارشی که درباره کیفیت اینترنت ارائه کرد، این موضوع را مورد اشاره قرار داد که 64درصد مردم ایران از VPN استفاده می‌کنند.

 وابستگی 70درصد مردم به شبکه‌ های اجتماعی

استفاده از فیلترشکن در ایران زمانی افزایش یافت که پلتفرم‌های پرکاربرد نزد ایرانیان یعنی اینستاگرام و واتساپ فیلتر شدند. یکتانت در گزارش خود به این نکته هم اشاره کرده بود که 70درصد مردم ایران به شبکه‌های اجتماعی وابسته هستند.

اما استفاده از پلتفرمی مانند اینستاگرام فقط به یک وابستگی ساده ختم نمی‌شود. در زمان شیوع کرونا و محدودیت‌های تردد در سطح شهر، اینستاگرام به غیر از سرگرمی، تبدیل به یک فروشگاه آنلاین برای بسیاری از کسب و کارها شده بود.

طبق گزارش‌ها حدود 94 درصد کسب‌وکارها در اینستاگرام صفحه دارند و یکی از اصلی‌ترین راه‌های فروش در تجارت الکترونیک ایران محسوب می‌شود.

تصمیمات پشت در بسته گرفته می‌شود

بر اساس این گزارش، بعضی از نمایندگان مجلس هم در یک جلسه با دعوت از وزیر ارتباطات از وی خواسته بودند که در رفع فیلتر بعضی پلتفرم‌ها و سایت‌ها بازنگری شود. پاسخ وزیر به این درخواست این بود که تصمیمات در جای دیگر گرفته می‌شود (کمیته تعیین مصادیق مجرمانه در فضای مجازی).

رییس کمیته اینترنت انجمن تجارت الکترونیک درباره کمیته تعیین مصادیق مجرمانه در فضای مجازی بیان کرد: این کمیته تصمیمات را پشت درهای بسته می‌گیرد و پاسخ‌گو هم نیست. همه هم ناراضی هستند و تقصیر را گردن این کمیته می‌اندازند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

25  −    =  16