قیمت دلار به کانال ۴۰ هزار تومان برمی گردد؟/خیزش نرخ دلار در آبان ماه

قیمت دلار در روزهای اخیر ترمز بریده و در حال تجربه کانال های جدید است و این نگرانی به وجود آمده که دلار در کانال های بالای 50 هزار تومان تثبیت شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، قیمت دلار در سال 1401 تا مرز 60 هزار تومان پیش رفت که باعث نگرانی شدید جامعه شد. در ابتدای سال در حالی که پیش بینی می شد روند افزایشی قیمت دلار ادامه داشته باشد اما دلار همه را شگفت زده کرد. روند کاهشی قیمت دلار از اردیبهشت آغاز شد و تا اواخر بهار ادامه پیدا کرد. در شروع تابستان قیمت دلار افزایشی شد اما بار دیگر به روند کاهشی بازگشت و این کاهش قیمت تا اواسط مهر ادامه داشت که شروع جنگ حماس و اسراییل آن را تحت تاثیر قرار داد و دلار بار دیگر افزایشی شد.

بر اساس این گزارش، قیمت دلار روز سه شنبه با رقم ۵۱ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. این اسکناس برخلاف روزهای یکشنبه و دوشنبه با گپ مثبت باز شد و کاهش روزهای گذشته را جبران کرد. هر چند که معامله‌گران بازار ارز روند اخبار را همچنان نامساعد می‌دانند.

از سویی موضوع افزایش فروش نفت ایران به چین حساسیت مجلس نمایندگان آمریکا را زیاد کرده و از سوی دیگر موضع ایران در جنگ حماس و اسراییل هر از گاهی ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد و رسانه‌ای می‌شود. این سیگنال‌های منفی هر چند به اعتقاد کارشناسان اقتصادی دوام محدودی دارد و اثر کوتاه‌مدت بر بازارهای مالی می‌گذارد، اما دست پرقدرت بازارساز را نیز در تثبیت فعلی قیمت ارز نباید نادیده گرفت.

با این وجود کارشناسان اقتصادی همواره بر موضوع رشد نقدینگی و پایه پولی به‌عنوان تهدید برای اقتصاد ایران نگاه می‌کنند. آنها معتقدند نرخ تعادلی دلار در اقتصاد ایران بالاتر از اعداد فعلی است و نقدینگی همچنان رو به رشد است.

معامله‌گران بازار ارز تاکید دارند خوش‌بینی بازار آزاد نسبت به رویدادهای سیاسی از بین رفته است. روزهای گذشته که دلار کاهشی بود معامله‌گران در فاز احتیاطی قرار داشتند و بازار بیشتر فروشنده بود تا خریدار، اما دیروز خریدار زیاد بود و فروشنده کم. این در حالی است که دیروز قیمت دلار در بازارهای همسایه همانند دلار تهران افزایش داشت. در بازار هرات، دلار با رشد ۶۰۰ تومانی با قیمت ۵۱ هزار و ۵۶۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانیه نیز رشدی همانند دلار هرات داشت و با همان رقم ۵۱ هزار و ۵۶۰ تومان معامله شد.

قیمت دلار و سایر ارزهای موثر امروز

روز گذشته نهم آبان ماه در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) اسکناس دلار با قیمت ۴۱ هزار و ۲۷۸ تومان عرضه شد و ۱۲ تومان رشد داشت. دلار حواله نیز با ۱۳ تومان افزایش با رقم ۳۷ هزار و ۵۲۶ تومان عرضه شد. همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

روز گذشته اسکناس یورو با رقم ۵۴ هزار و ۴۵۱ تومان معامله شد و کاهش ۵۰ تومانی داشت. قیمت اسکناس یورو در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) با رقم ۴۳ هزار و ۸۳۱ تومان تعیین شد و ۲۹۵ تومان رشد داشت. یوروی حواله نیز با رقم ۳۹ هزار و ۵۷۸ تومان قیمت‌گذاری شد و ۲۶۸ تومان افزایش داشت.

در روز سه سه شنبه درهم امارات با افزایش ۱۱۰ تومانی با قیمت ۱۴ هزار و ۱۲۰ تومان معامله شد. در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) حواله درهم با رقم ۱۰ هزار و ۲۱۸ تومان عرضه شد و رشد چهار تومانی داشت. اسکناس درهم نیز با همین مقدار افزایش با رقم ۱۱ هزار و ۲۴۰ تومان عرضه شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  +  2  =