سهم ۴.۵ درصدی بنگاه‌های کوچک و متوسط از تسهیلات/اشتغال زایی بالای بنگاه‌ها نادیده گرفته شد

درحالی که گزارش ها بیانگر آن است که حدود ۸۰ درصد ساختار اشتغال کشور در بنگاه های کوچک و متوسط قرار دارد, سهم این بنگاه ها از کل تسهیلات نظام بانکی کشور تنها حدود ۴.۵درصد بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تسنیم، ساختار اقتصاد ایران به گونه ای است که نقش بنگاه های کوچک و متوسط در آن حدود 80درصد و بنگاه های بزرگ وصنایع حدود 20درصد است.

همواره واحدهای تولیدی برای ادامه فعالیت و هدفگذاری برای پیشرفت از تسهیلات متعدد استفاده می کنند, بررسی های آماری از سوی بانک مرکزی طی سال های گذشته بیانگر این است که کمتر از 5درصد کل تسهیلات نظام بانکی کشور در اختیار واحدهای کوچک و متوسط قرار می گیرد.

اما از آنجایی که تعداد این واحدها زیاد است وحدود 80درصد از بنگاه های موجود کشور را شامل می شوند و تقریباً نزدیک به 20میلیون نفر از 24 میلیون شاغل کشور را در خود جای می دهد حائز اهمیت هستند.

در همین رابطه نعمت الله رضایی، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: طرح‌های خرد، کوچک و متوسط با وجود سهم 80درصدی در اشتغال فقط 4.5 درصد تسهیلات بانکی را دریافت کردند.

وی با بیان اینکه حمایت از طرح های خرد، ضامن پایداری تولید و توسعه، افزایش درآمد و افزایش تاب آوری است، افزود: طرح های خرد، کوچک و متوسط اهمیت زیادی در اقتصاد کشورهای دنیا دارند و بخش قابل توجهی از اشتغال با تکیه بر این طرح ها محقق می شود.

رضایی معتقد است که می توان مسأله اشتغال را از طریق طرح های خرد، کوچک و متوسط در کشور حل کرد. ایجاد اشتغال با سرمایه گذاری کم، انعطاف پذیری در برابر تغییرات بازار، رقابت پذیری، تمرکز زدایی، توسعه مناطق کم برخوردار و توانایی در تولید کالاهای مورد نیاز شرکت ها و واحدهای بزرگ از مزیت های کسب و کارهای کوچک و متوسط است.

رضایی محدودیت دسترسی به منابع تامین مالی را از جمله چالش های پیش روی کسب و کارهای کوچک و متوسط عنوان کرد و یادآورشد: ضعف در شناخت بازار، فرصت های سرمایه گذاری و برخی مهارت ها از دیگر چالش‌های کسب و کارهای کوچک و متوسط در کشور است.

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید با بیان اینکه این صندوق، یک نهاد و موسسه عمومی غی دولتی است و از منابع دولت استفاده نمی کند، گفت: اولویت پرداخت تسهیلات این صندوق، مناطق روستایی و محروم در راستای توانمندسازی و تکمیل زنجیره تولید و اجرای طرح‌های کوچک و متوسط است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  10