۲ برابر شدن پرداخت وام به دستگاه‌های اجرایی/ صندوق‌های بازنشستگی نیازمندتر از قبل

در تابستان امسال شبکه بانکی کشور بیش از 56 همت وام را در قالب 268 فقره تسهیلات به 80 دستگاه اجرایی کشور پرداخت کرده که دو شرکت مادر تخصصی «بازرگانی» و « ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل» در مجموع با دریافت قریب به 25 همت تسهیلات بانکی نسبت به دیگر دستگاه‌های اجرایی پیشتاز هستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اکوایران، تسهیلات پرداختی به دستگاه‌های اجرایی کشور در تابستان امسال نسبت به بهار سال جاری تقریبا دو برابر شده است.

بانک مرکزی دومین گزارش از وضعیت وام‌های پرداختی به دستگاه‌های اجرایی را که مربوط به تابستان امسال است را منتشر کرده؛ اولین گزارش این مرکز مربوط به بهار امسال بوده است.

با توجه به قانون بودجه سال 1402، بانک مرکزی موظف شد اطلاعات مربوط به تسهیلات یا تعهدات پرداختی به هریک از دستگاه‌های اجرایی (موضوع ماده 29 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری را منتشر کند که دومین گزارش در این خصوص در دسترس عموم قرار گرفته است.

طبق این گزارش در تابستان امسال شبکه بانکی کشور بیش از 56 همت وام را در قالب 268 فقره تسهیلات به 80 دستگاه اجرایی کشور پرداخت کرده است. میزان تسهیلات پرداختی به دستگاه‌های اجرایی در تابستان امسال نسبت به فصل قبل تقریبا دو برابر شده است.

در بهار امسال سیستم بانکی کشور حدودا به 30 همت وام در قالب 323 فقره تسهیلات به 73 دستگاه‌ اجرایی کشور پرداخته کرده است. بنابراین در مجموع می‌توان گفت دستگاه‌های اجرایی در نیمه نخست امسال  88 همت وام بانکی دریافت کرده‌اند.

اولویت بانک‌ها همچنان تامین آذوقه کشور

در تابستان امسال نیز همانند فصل قبل بیشترین تسهیلات پرداختی بانک‌ها به شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران بوده است. در تابستان امسال این شرکت 24 همت تسهیلات از شبکه بانکی دریافت کرده که با احتساب فصل بهار می‌توان گفت طی نیمه نخست سال جاری، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی معادل 34 همت تسهیلات بانکی دریافت کرده است.

این شرکت یکی از زیرمجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی بوده که وظیفه اصلی آن حول محور کالاهای اساسی و تامین آذوقه عمومی کشور است و وظایفی همچون خرید تضمینی کالاهای اساسی تولید داخلی و نیز واردات و توزیع کالاهای اساسی و حفظ ذخیره استراتژیک این کالاها را بر عهده دارد.

دو شرکت مادر تخصصی «بازرگانی» و « ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل» در مجموع با دریافت قریب به 25 همت تسهیلات بانکی در تابستان امسال نسبت به دیگر دستگاه‌های اجرایی پیشتاز هستند.

تداوم کسری نهادهای بازنشستگی کشور

پس از شرکت‌های مادر تخصصی بیشترین تسهیلات بانکی در تابستان امسال به صندوق‌های بازنشستگی پرداخت شده است.

سه نهاد بازنشستگی یعنی صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد و سازمان تامین اجتماعی در تابستان امسال بیش از 21 همت تسهیلات بانکی دریافت کرده‌اند که معادل یک سوم کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها در این فصل است.

از 21 همت تسهیلات پرداختی به سه نهاد بازنشستگی کشور، بیشترین میزان به سازمان تامین اجتماعی اعطا شده که بیش از 19 همت بوده، این دستگاه اجرایی در بهار امسال نیز 8.7 همت تسهیلات دریافت کرده که با احتساب تابستان به حدود 28 همت طی نیمه نخست سال جاری رسیده است. صندوق بازنشستگی کشور نیز در تابستان امسال معادل دو همت تسهیلات دریافت کرده است.

کسری منابع صندوق‌های بازنشستگی از جمله معضلاتی بود که همواره مورد انتقاد اقتصاددان‌ها قرار گرفته و نسبت به بحران ایجاد شده هشدار داده‌اند.

دیگر نهادی که بیشترین سهم تسهیلات بانکی را به خود اختصاص داده مربوط به «خدمات حمایت کشاورزی» است. بر اساس گزارش بانک مرکزی دستگاه اجرایی خدمات حمایت کشاورزی در تابستان امسال معادل چهار همت تسهیلات بانکی دریافت کرده است.

پیشتازی شهرداری شیراز در کسب وام‌های بانکی

شهرداری‌ها نیز سهم قابل توجهی از تسهیلات شبکه بانکی را دریافت کرده‌اند. بر اساس این گزارش طی سه ماهه دوم امسال، شهرداری‌های 11 شهر در مجموع بیش از دو همت وام بانکی دریافت کرده‌اند که در میان آنها شهرداری شیراز و یزد در صدر بیشترین وام دریافتی قرار دارند.

طی این دوره به شهرداری شیراز معادل 1.1 همت و به شهرداری یزد نیز معادل 520 میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شده است. شهرداری شیراز در بهار امسال نیز بیشترین وام بانکی که معادل 1.4 همت بود را دریافت کرد.

آستان قدس رضوی در مشهد نیز که بهار امسال قریب به 780 میلیارد تومان وام دریافت کرده بود در تابستان نیز 870 میلیارد تومان دیگر از شبکه بانکی تسهیلات گرفته است. طی دوره مورد اشاره آب و فاضلاب هفت حوزه استانی نیز تسهیلاتی معادل 859 میلیارد تومان دریافت کرده‌اند.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور نیز از جمله دستگاه‌های اجرایی است که از تسهیلات تابستان امسال بی‌نصیب نبوده، به طوری که بنیاد مسکن به همراه 15 حوزه استانی آن طی این دوره 729 میلیارد تومان وام بانکی دریافت کرده است. بنیاد مسکن به همراه حوزه‌های استانی آن در بهار امسال نیز حدود دو همت وام بانکی دریافت کرده بودند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

35  +    =  40