دلیری: بانک مرکزی منابع کافی برای تنظیم بازار ارز دارد

معاون پیشین وزارت اقتصاد با بیان اینکه برای بهبود شرایط اقتصاد ایران باید اقتصاد پیش‌بینی پذیر باشد که الزام آن، به ثبات رسیدن نرخ ارز است، گفت: با توجه به فروش نفت و گشایش‌های ارزی، بانک مرکزی منابع کافی برای تنظیم بازار ارز را دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تسنیم، امین دلیری معاون پیشین وزارت اقتصاد در پاسخ به سوالی در مورد پیش‌بینی مسیر اقتصاد ایران تا پایان سال و تاثیر سیاست تثبیت بر روی آن گفت: تاثیر نرخ ارز بر اقتصاد ایران مشخص است و می‌دانیم که هر گونه تغییر در نرخ ارز، تغییر مستقیم بر تغییرات قیمت در بازار داخلی دارد. این اصل را باید بپذیریم که متاسفانه اقتصاد ما تاثیرپذیر از تغییرات نرخ ارز است.

وی با بیان اینکه در بحث به حداقل رساندن تاثیرات منفی تغییرات نرخ ارز، سیاست‌های تثبیت نرخ ارز وجود دارد، گفت: از سال گذشته رئیس کل فعلی بانک مرکزی با وجود مخالفت برخی نمایندگان مجلس و افراد دیگر، سیاست تثبیت را دنبال کرده است و به نظر می‌رسید که باید همین اتفاق رخ بدهد.

همه بررسی‌ها نشان می‌دهد که برای بهبود شرایط اقتصاد ایران باید اقتصاد پیش‌بینی پذیر باشد که الزام آن، به ثبات رسیدن نرخ ارز است. حتی سرمایه‌گذاری‌ها به این بستگی دارد که افراد بدانند در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد و آیا سرمایه‌گذاری منفعت دارد یا خیر.

اجرای نسبی سیاست‌های تثبیت منجر به کاهش نوسانات ارزی شد

رئیس اسبق سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با اشاره به اینکه اصل اینکه تثبیت ارز عملیاتی شود باید جزو محورهای اصلی کار بانک مرکزی باشد، گفت: به طور نسبی و نه به طور مطلق، بانک مرکزی در بازه زمانی اخیر این سیاست را در مقایسه با پنج سال اخیر بهتر دنبال کرده است.  این سیاست یک اصل است که بانک مرکزی با اجرای آن می‌تواند از نوسانات ارزی جلوگیری کند.

منابع کافی برای تنظیم بازار ارز وجود دارد

وی در ادامه گفت: مسئله دیگر این است که آیا دولت و بانک مرکزی این امکان را دارد که براساس منابع ارزی خود با نوسانات مقابله کند یا خیر. در شرایط کنونی باید گفت که صادرات نفت افزایش یافته و می‌توان روی آن حساب کرد. ضمن اینکه منابع ارزی ما سال‌های سال بلوکه شده بود و امروز در دسترس قرار گرفته است.

 بنابراین ایران می‌تواند براساس سیاست‌های ارزی و تنظیم بازار مورد نظر بانک مرکزی از این منابع استفاده کند. البته منظور آن سیاستی نیست که در سال 1397 اجرا شد و ارز پاشی صورت گرفت. بلکه منظور این است که بانک مرکزی در جهت القای این تفکر که قیمت ارز در آینده تغییر نخواهد کرد عمل کند.

احتمال کاهش نرخ ارز با تداوم سیاست‌های تثبیتی

دلیری اظهار کرد: بنده نسبت به این سیاست خوش‌بین هستم و معتقدم اگر بانک مرکزی به همین سیاستی که امروز در پیش گرفته است را ادامه دهد، می‌توانیم انتظار تثبیت و کاهش نرخ ارز را تا حدود 20 الی 30 درصد شاهد باشیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  5  =  14