سرمایه‌گذاری، راهکاری موثر برای افزایش امنیت مالی

افراد از گذشته تا کنون به دنبال بهترین روش برای حفظ ارزش دارایی خود بوده اند. امروزه با پیشرفت ابزار‌ها و نهاد‌های مالی متفاوت، روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در اختیار افراد قرار داده شده است.

سرمایه‌گذاران با توجه به میزان آشنایی خود و زمان صرف شده در بازار سرمایه، تجربه کسب شده و مهارتی که در تحلیل و خرید و فروش اوراق بهادار به دست آورده اند، می‌توانند به دو طریق مستقیم و غیرمستقیم سرمایه‌گذاری کنند. بازار سرمایه در ایران یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه گذاری با پول کم است که در ادامه با این روش‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

سرمایه‌گذاری مستقیم

سرمایه‌گذاری مستقیم نیازمند داشتن مهارت‌هایی برای تحلیل بازار، درک نقاط قوت و ضعف شرکت‌ها و ارزیابی عوامل مؤثر بر عملکرد بازار است. همچنین، بررسی روزانه اطلاعات بازار و اخبار اقتصادی نقش مهمی در موفقیت در این روش دارد.

در این روش خرید و فروش سهام و سایر اوراق بهادار، توسط خود فرد در سامانه های معاملاتی انجام می‌شود. در این روش سرمایه‌گذاران، به شخصه مسئول تصمیمات سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه هستند. برای این روش، مهم است که سرمایه‌گذار با بازار سرمایه آشنا باشد و توانمندی‌های لازم برای مدیریت ریسک ، کسب بازدهی مناسب و تصمیم‌گیری مناسب در شرایط متفاوت را داشته باشد.

برای شروع سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس، می‌توانید به صورت آنلاین از طریق کد بورسی خود یا با مراجعه حضوری به کارگزاری‌ها، اوراق بهادار مختلف را معامله و در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری کنید.

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق ابزارهای مالی متنوعی انجام می‌شود که شامل صندوق سرمایه گذاری و سبدهای اختصاصی می‌شود. این ابزارها به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهند تا با هر میزان سرمایه‌ای و با تنوع بیشتر، سرمایه‌گذاری کنند.

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق شرکت‌های سبدگردان، یک راهکار مناسب برای افرادی است که به دلیل محدودیت‌های زمانی یا کمبود اطلاعات، توانمندی‌های لازم برای انجام معاملات و تحلیل در بازار سرمایه را ندارند. در این روش، یک تیم حرفه‌ای مجرب به جای سرمایه‌گذاری مستقیم توسط سرمایه‌گذار، مدیریت دارایی فرد را بر عهده می‌گیرند.

این روش برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای که به دنبال مدیریت بهتر ریسک و بهره‌مندی از تجربه تیم مجرب و ماهر هستند نیز جذاب است. 

صندوق‌های سرمایه گذاری

تنوع در صندوق‌های سرمایه‌گذاری این امکان را به سرمایه‌گذاران می‌دهد تا با توجه به تمایلات و سطح ریسک‌پذیری خود، صندوق مناسب را انتخاب کنند. این تقسیمات معمولاً بر اساس نوع دارایی‌ها و روش‌های سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد.

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری عبارتند از: صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، صندوق سرمایه‌گذاری مختلط‌، صندوق سرمایه‌گذاری سهامی و … که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید. صندوق‌های سرمایه‌گذاری خود از لحاظ شیوه معامله و خرید و فروش به دو دسته کلی قابل معامله (ETF) و صدور و ابطالی تقسیم می‌شوند. 

  • صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت : بعضی از سرمایه‌گذاران که ریسک‌پذیری بسیار پایینی دارند و خواستار دریافت سود معقول و ثابتی نیز هستند، می‌توانند در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند. صندوق‌های درآمد ثابت مقدار قابل توجهی از دارایی‌هایشان، (۷۰ تا ۹۰ درصد) را به اوراق بهادار با درآمد ثابت، اسناد خزانه، گواهی سپرده و سپرده بانکی اختصاص می‌دهند، که این امر موجب ریسک پایین‌تر این صندوق‌ها نسبت به باقی صندوق‌ها است.
  • صندوق سرمایه‌گذاری سهامی: صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی برای افرادی که تمایل دارند در بازار سهام سرمایه گذاری کنند اما به دلیل محدودیت‌های زمانی یا نداشتن تخصص کافی، از مدیریت حرفه‌ای تیم صندوق استفاده می‌کنند، مناسب هستند.

صندوق‌های سهامی به عنوان یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، توسط تیم مدیریتی حرفه‌ای و مجرب اداره می‌شوند. این تیم تصمیم‌گیری در مورد خرید و فروش سهام را برعهده دارد و سرمایه‌گذاران از عملکرد تیم مدیریتی بهره‌مند می‌شوند.

صندوق‌های سرمایه گذاری سهامی حداقل (۷۰ درصد) از دارایی‌های خود را در سهام و حق تقدم سهام شرکت‎ها سرمایه گذاری می‌کنند و مابقی را به اوراق با درآمد ثابت، اوراق مشارکت و … اختصاص می‌دهند. 

  • صندوق سرمایه‌گذاری مختلط: این صندوق‌ها با نسبت ترکیب دارایی ۴۰ به ۶۰ که ترکیبی از سهام و اوراق با درآمد ثابت را در سبد پرتفوی خود قرار می‌دهند، این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند تا از مزایای هر دو دسته دارایی‌ها بهره‌مند شوند و یک سرمایه‌گذاری با ریسک متوسط داشته باشند.

در نهایت برای ‌آشنایی بیشتر با انواع روش‌های سرمایه‌گذاری با پول کم و کسب راه‌کار‌های مناسب برای امنیت مالی می‌توانید از مقالات تخصصی در سایت  https://learning.emofid.com/ استفاده کنید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  ×  1  =