واریز یارانه تشویقی به حساب ۶۱ میلیون ایرانی | آموزش نحوه استفاده از یارانه تشویقی دولت

یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی به حساب ۶۱ میلیون یارانه بگیر واریز شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک یارانه تشویقی به یارانه ای گفته می شود که دولت مضاف بر یارانه نقدی به برخی خانوارها اعطا می کند. ابتدا گفته شد یارانه تشویقی مختص دهک های 1 تا 3 جامعه است. در ادامه دهک های 4 و 5 نیز مشمول یارانه تشویقی شدند. حالا اعلام شده دهک های 1 تا 7 یارانه تشویقی که مبلغ 120 هزار تومان است را دریافت خواهند کرد. نحوه استفاده از یارانه تشویقی به صورت خرید کالا از طریق طرح کالابرگ الکترونیکی خواهد بود.

طرح کالابرگ الکترونیک درحالی در راستای تامین سبد غذایی خانوارها از خردادماه امسال به صورت سراسری به اجرا درآمده است که بعد از گذشت حدود پنج ماه از اجرای آن، حالا علاوه بر دهک‌های «یک» تا «پنج» درآمدی، از هفته پیش‌رو دهک‌های «ششم» و «هفتم» نیز می‌توانند از مزایای «یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی» این طرح بهره‌مند شوند.

به گزارش ایسنا، طرح کالابرگ الکترونیک از ۱۳ خردادماه امسال بود که به صورت سراسری و با اتصال و تجهیز فروشگاه‌ها به طرح مذکور برای تامین سبد غذایی خانوارها و از بین بردن فقر غذایی در جامعه اجرا شد و بر این اساس ۱۱ قلم کالای اساسی (برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست‌ کم‌چرب،‌ مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر که طبق نظر انستیتوی تغذیه ایران به تایید رسیده است) در سبد غذاییِ این طرح قرار گرفت.

براساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در فاز اول سراسری اجرای این طرح، سه دهک اول درآمدی و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)، از امتیاز تشویقی بهره‌مند شدند به طوریکه اگر ۷۰ درصد مبلغ یارانه خود را از میان این ۱۱ قلم خریداری می‌کردند، مبلغ یارانه آنها ۲۰ درصد افزایش می‌یافت.

اما در مرحله دوم، سه دهک اول درآمدی و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)، از امتیاز تشویقی بهره‌مند شدند، با این تفاوت که شرط بهره‌مندی از افزایش اعتبار خرید حداقل ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار یارانه اعلام شد و درصورتی که سرپرستان خانوار این مبلغ از یارانه خود را از میان اقلام کالاهای اساسی خریداری می‌کردند، مشمول امتیاز تشویقی می‌شدند.پس از آن، اول شهریورماه بود که وزیر رفاه از تسری یارانه تشویقی به دهک‌های درآمدی ۴ و ۵ در قالب کالابرگ خبر داد و گفت: دهک ۴ و ۵ هم مشمول این یارانه تشویقی می‌شوند و به عبارتی اگر ۵ دهک اول، ۵۰ درصد از یارانه‌شان را از طریق کالا برگ (۱۱ کالایی)، خریداری و مصرف کنند، مشمول دریافت ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی می‌شوند.

دهک های یک تا هفت مشمول دریافت یارانه تشویقی شدند

حالا اما با گذشت بیش از یک ماه از این خبر پس از اعلام وزیر رفاه مبنی بر افزایش دهک‌های تحت پوشش، علیرضا عسگریان- معاون وزیر رفاه به ایسنا اعلام کرده است که دهک ششم و هفتم نیز از هفته آتی مشمول طرح کالابرگ می‌شوند.

وی ضمن بیان اینکه شرایط بهره‌مندی از طرح مذکور برای مشمولان جدید نیز همچون دهک‌های پایین‌تر که در گذشته وارد طرح شده‌اند، است، توضیح داد: مثلا هر کسی ۲۰۰ هزار تومان از یارانه خود را (از ۱۱ قلم کالای تعریف شده در سبد کالایی طرح کالابرگ) خرید کند، ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی دریافت می‌کند.

معاون وزیر رفاه ادامه داد: دهک اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند که این قشر باید ۲۰۰ هزار تومان از یارانه را از سبد تعریف شده خرید کنند تا ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی اضافه شامل‌ آنها شود که بدین ترتیب مجموع یارانه دریافتی آنها به ۵۲۰ هزار تومان می‌رسد. این در حالیست که دهک‌های چهارم تا هفتم ۳۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند که این عده نیز باید همان مبلغ ۲۰۰ هزار تومان را از سبد مذکور خرید کنند تا ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی و اضافی شامل حال آنها شود؛ به عبارتی یارانه دریافتی این دهک‌ها در صورت خریدشان به ۴۲۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

به عبارتی می‌توان گفت با ورود این دو دهک جدید به طرح، تعداد جمعیت تحت پوشش در سطح کشور از ۴۱ میلیون نفر به ۶۱ میلیون نفر می‌رسد و ۸۰ درصد مردم ایران مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی می‌شوند.براساس اعلام وزارت رفاه، تاکنون ۱۴۵ هزار مغازه و فروشگاه به طرح کالابرگ الکترونیک متصل شده و ۲۰ هزار مغازه نیز در صف اتصال قرار دارند.

لازم به ذکر است که استفاده و خرید در طرح کالابرگ الکترونیک کاملا «اختیاری» است اما استفاده از آن باعث بهره‌مندی از یارانه‌ای اضافه‌تر خواهد شد. برای بهره‌مندی از این طرح شبکه کاربردی «شما» معرفی شده است و مردم با رجوع به این شبکه می‌توانند فروشگاه‌ها و مغازه‌های متصل به طرح جهت خرید کردن را مشاهده کنند و با رجوع به نزدیکترین مغازه، خریدهایشان را انجام دهند تا از ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی برخوردار شوند.

البته در راستای تسهیل خرید مردم، وزارت رفاه با فروشگاه‌های اینترنتی مکاتباتی انجام داده تا امکان خرید از این فروشگاه‌ها نیز فراهم شود؛ به گونه‌ای که در حال حاضر امکان خرید از فروشگاه اینترنتی «اسنپ‌مارکت» در طرح کالابرگ الکترونیک فراهم شده است. پیش از این سیدرضا یحیوی- مشاور معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره نحوه خرید از فروشگاه‌های اینترنتی در این طرح نیز به ایسنا اینچنین توضیح داد: در حال حاضر فقط اسنپ‌مارکت متصل به طرح و در حال ارائه خدمت است. افراد پس از نصب اسنپ مارکت در تلفن همراه خود و ورود به برنامه «خریدار»، کالاهای موردنیاز خود را انتخاب کرده و پس از طی مراحل خرید، در مرحله آخر و قبل از واریز وجه، گزینه «استفاده از کالابرگ» را انتخاب و باید رمز یکبار مصرف ۸ رقمی دریافتی از اپلیکیشن شما (شبکه ملی اعتبار) یا کد USSD اعلام شده به شماره #۱۴۶۳*۵۰۰* را وارد کنند. سپس اعتبار کالا برگی سرپرست خانوار محاسبه می‌شود و می‌توانند هنگام خرید از یارانه خود استفاده کنند.

نحوه دریافت یارانه تشویقی 120 هزار تومانی

دولت به تازگی اعلام کرده که یارانه سه دهک اقتصادی پایین جامعه با ۱۲۰ هزار تومان افزایش، از ۴۰۰ هزار تومان به ۵۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

آن‌طور که وزارت کار اعلام کرده، سه دهک اول تا سوم جامعه در صورت خرید ۲۰۰ هزار تومان از کالاهای تعیین شده در سبد، می‌توانند از دریافت مابه التفاوت قیمت این کالاها نسبت به سال ۱۴۰۱ (حدود ۱۲۰ هزار تومان) برخوردار شوند.

در ویدئوی زیر نحوه استفاده از یارانه ۵۲۰ هزار تومانی آموزش داده شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  5  =  2