قیمت طلا و سکه تار و مار شد! | ریزش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت طلا

قیمت طلا و سکه دیروز متعاقب کاهش ۵۰۰ تومانی قیمت دلار با ریزش شدید همراه شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تجارت نیوز قیمت طلا در روزهای اخیر تحت تاثیر جنگ اسرائیل و حماس با افزایش قابل توجهی همراه شده است. البته از ابتدای سال ۱۴۰۲ قیمت طلا حدود 350 هزار تومان کاهش پیدا کرده است. قیمت طلا در سال گذشته تا مرز گرمی سه میلیون تومان هم رفت اما به مرور روند کاهشی آغاز شد. در هفته‌های قبل قیمت طلا بین دو کانال دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در حال رفت و برگشت بود و با آغاز جنگ حماس و اسرائیل، قیمت هر گرم طلای 18 عیار وارد کانال جدید شد. تازه‌ترین خبر درباره قیمت طلا را در ادامه بخوانید.

قیمت طلا، سکه و دلار در یک هفته اخیر کاهشی بوده و طلا با حدود 100 هزار تومان کاهش به شرایط قبل از جنگ حماس و اسرائیل بازگشته است.

روز گذشته، قیمت طلا و سکه در تمام قطعات و وزن‌ها با افت قیمت دلار و انس جهانی همراه شد. روند نزولی بازار طلا، سکه گرمی را پنج میلیونی کرد. دیروز حباب قطعات سکه برخلاف کاهش قیمت، صعودی شد.

قیمت طلا و سکه دیروز متعاقب کاهش ۵۰۰ تومانی قیمت دلار و افت ۱۶ دلاری انس جهانی، کاهشی شد. این روند نزولی از ابتدای هفته جاری در قیمت سکه وجود دارد اما روز گذشته قیمت طلا نیز افت قابل توجهی داشت.

گفتنی است در لحظه نگارش این گزارش، طلای جهانی با قیمت ۱۹۱۶ دلار در حال معامله است.

کارشناسان اقتصادی تلاش سیاست‌گذار برای تثبیت قیمت دلار را عامل اصلی روند نزولی در بازار فلز زرد می‌دانند. آنها می‌گویند پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در کوتاه‌مدت شدنی نیست.

دیروز دوشنبه ۲۴ مهر قیمت سکه امامی کاهش ۳۰۵ هزار تومانی داشت و با قیمت ۲۸ میلیون و ۳۹۶ هزار تومان معامله شد. در روز گذشته سکه‌ بهار همانند سکه امامی کاهش ۳۰۹ هزار تومانی داشت و با رقم ۲۵ میلیون و ۳۹۳ هزار تومان معامله شد.

روز گذشته نیم‌سکه کاهش ۱۰۰ هزار تومانی داشت و با قیمت ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد.‌ ربع سکه نیز با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی با قیمت ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. قیمت سکه گرمی هم دیروز با افت مواجه بود و به کانال پنج میلیونی بازگشت و روی رقم پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ایستاد.

دوشنبه ۲۴ مهر قیمت طلا نیز کاهشی شد. هر مثقال طلای ۱۸ عیار با ۱۹۱ هزار تومان کاهش با رقم ۱۰ میلیون و ۲۲۶ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۵ هزار تومان افت قیمت داشت و به رقم دو میلیون و ۳۶۲ هزار تومان رسید. هر گرم طلای دست دوم نیز با قیمت دو میلیون و ۳۳۰ هزار تومان معامله شد.

در بیست و چهارمین روز مهر، حباب برخی قطعات سکه در توازن با قیمت سکه قرار نداشت. حباب سکه‌های سنگین با وجود روند کاهشی قیمت، افزایشی شد. حباب سکه‌های امامی و بهار ۹۱ هزار تومان و نیم‌سکه ۹۵ هزار تومان رشد داشتند. روز گذشته ربع سکه ۱۰۲ هزار تومان و سکه گرمی ۵۲ هزار تومان افت حباب داشتند.

قیمت طلا در کدام ماه های سال بیشتر رشد می کند؟

قیمت طلا در سال 1402 روند کاهشی داشته و علیرغم اینکه در برخی روزها و هفته ها شاهد افزایش قیمت طلا بوده ایم اما نمودار کلی طلا نزولی است.

اما با توجه به اینکه در پنج سال اخیر قیمت طلا در نیمه دوم سال صعودی بوده است باید انتظار داشت امسال هم قیمت طلا در ماه های باقیمانده از سال افزایش یابد؟

ویدئوی زیر به شما می گوید قیمت طلا در کدام ماه از سال بیشترین افزایش را تجربه می کند. با دیدن این ویدئو می توانید یک برآورد داشته باشید که حالا زمان مناسبی برای خرید طلا هست یا نه.

سهراب اشرفی کارشناس بازار طلا و جواهر و فعال اقتصادی نیز به تجارت‌نیوز گفت: «به دلیل رخدادهای منطقه در روزهای گذشته، قیمت دلار در بازار تهران افزایش داشت و بالا رفتن این اسکناس باعث شد که قیمت طلا و سکه نیز افزایشی شود.»

او در مورد شایعات مربوط به جو امنیتی و تعطیلی بازار طلا توضیح داد: «همیشه و در زمان‌های نوسان شدید قیمت، معامله‌گران این بازار سعی می‌کنند زودتر تسویه‌های روزانه را انجام دهند یا کمتر معامله کنند. که البته این موضوع منطقی است. باید توجه داشت نوسان روزهای گذشته نیز به قدری شدید نبوده که بازار طلا بخواهد چنین واکنشی نشان دهد.»

وی افزود: «طی سال‌های گذشته بازارهای مالی کشور نوسانات خیلی شدیدتر و بالاتری را تجربه کرده است و هیچ وقت اتفاق خاصی هم نیافتاده و بازار راه خود را ادامه می‌دهد. این نوسان نیز قابل توجه نبود.»

اشرفی با اشاره به تاثیر طلای جهانی بر قیمت طلا و سکه ادامه داد:«بازار جهانی طلا نقش خیلی مهمی در روند قیمت‌ در بازار داخلی طلا طی روزهای آتی دارد. سیاست‌های فدرال رزرو در نرخ بهره باعث شد قیمت طلای جهانی با فشار به منطقه ۱۸۰۰ دلاری نزدیک شود.

اشرفی گفت: «از ابتدای سال تا الان قیمت‌ طلا و سکه روند نزولی داشته است و بازار خیلی آرام پایین آمده و افزایش یا کاهش شارپی نداشتیم . اما وقتی رشد قیمت روزهای اخیر و حتی امروز را با سال‌های قبل مقایسه می‌کنم نوسانات روزهای اخیر چندان قابل توجه نبوده که بازار طلا واکنش خاصی (مانند تعطیل شدن یا جو امنیتی) از خود نشان دهد.»

کاهش قیمت طلا مقطعی است؟

جواد فلاحیان کارشناس اقتصادی در این زمینه به تجارت‌نیوز گفت: «روند قیمت در بازارهای مالی ناشی از اخبار مساعد سیاسی، انجام توافقات با کشورهای مجاور و برخی تهدیدها و بخشنامه‌های دستوری طی ماه‌های گذشته در نوسان کاهشی محدودی قرار گرفت. باید توجه داشت کاهش قیمت‌ روزهای اخیر نیز در واقع کاهش نیست و همان افت هیجانات اولیه در بازار متعاقب افت ارزش انس جهانی طلا است.»

وی با اشاره به اینکه اگر سد سیاست‌گذار نباشد دلار و متعاقب آن طلا و سکه به راحتی می‌تواند در کانال‌های بالاترِ قیمتی قرار بگیرد، افزود: «مردم به طور طبیعی در برابر کاهش ارزش پول ملی از افت ارزش دارایی‌هایشان محافظت می‌کنند. بنابراین طبیعی است که وقتی نااطمینانی‌های سیاسی و اقتصادی اوج می‌گیرد تقاضا در بازارهای مالی روند صعودی می‌گیرد.»

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر تاثیر موضوعات کلان اقتصادی بر قیمت طلا و سکه گفت: «تاثیر نقدینگی و افزایش پایه پولی را نمی‌توان انکار کرد و اقدامات سیاست‌گذار برای مهار قیمت‌ها مقطعی است و قیمت‌ها مسیر حرکتی خود را می‌روند.»

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  8  =  56