درآمد کارمزدی بانک‌ها به ۲۷ همت رسید

در نیمه نخست امسال معادل 27 هزار و 333 میلیارد تومان درآمد کارمزدی نصیب 14 بانک شده است که بانک ملت در صدر آن قرار دارد. همچنین درآمد کارمزدی 5 بانک طی نیمسال اول 1402 نسبت به نیمسال اول 1401 بیش از 100 درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اکوایران، 14 بانک در نیمه نخست امسال بیش از 27 همت درآمد از محل کارمزد کسب کرده‌اند.

اواسط اردیبهشت امسال بود که بانک مرکزی اعلام کرد با توجه به تغییر سطح عمومی قیمت‌ها و همچنین بر مبنای پیشنهادهای واصله و بررسی‌های به‌عمل آمده، انواع و حداکثر میزان کارمزد خدمات بانکی ریالی و الکترونیکی را مورد بازنگری و به‌روزرسانی داده و میزان کارمزد خدمات بانکی را افزایش داد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد از میان 29 بانک کشور تنها بانک‌های پاسارگاد، ملت، اقتصاد نوین، پست بانک ایران، صادرات، کارآفرین، سینا، دی، خاورمیانه، سامان، پارسیان، رسالت، موسسه اعتباری ملل و تجارت نسبت به انتشار گزارش عملکرد ماهانه خود اقدام کرده‌اند.

درآمد کارمزدی بانک‌ها در نیمه نخست 1402

بررسی آخرین گزارش عملکرد این بانک‌ها نشان می‌دهد در نیمه نخست امسال معادل 27 هزار و 333 میلیارد تومان درآمد کارمزدی نصیب 14 بانک شده که بانک ملت در صدر آن قرار دارد. بانک ملت در نیمه نخست امسال قریب به 7.6 همت درآمد از محل کاردمزدهای دریافتی داشته است. درآمدی که بانک ملت از محل کارمزد داشته است از میزان درآمد این بانک از محل اوراق بدهی، سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده‌گذاری هم بیشتر بوده است. بعد از بانک ملت، بانک‌های تجارت و صادرات بیشترین درآمد کارمزدی را در نیمه ابتدایی امسال داشته‌اند. در نیمه نخست امسال درآمد کارمزدی بانک تجارت معادل 6 همت و برای بانک صادرات نیز بیش از 3 همت بوده است.

همچنین بانکی که در نیمه نخست امسال کمترین درآمد را از محل کارمزد داشته، بانک دی بوده است؛ این بانک معادل حدود 148 میلیارد تومان محل کارمزدهای دریافتی، درآمد کسب کرده‌ است.

موسسه اعتباری ملل، پیشرو در درآمدهای کارمزدی

بررسی تغییرات میزان درآمد کارمزدی بانک‌ها در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که یک موسسه غیربانکی از بانک‌های دیگر پیش افتاده است.

در میان بانک‌های مورد بررسی، موسسه اعتباری ملل توانسته بیشترین رشد را در کسب درآمد کارمزدی به ثبت برساند. میزان درآمد کارمزدی موسسه اعتباری ملل در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 511 درصد افزایش یافته و به 206 میلیارد تومان رسیده است. درآمد کارمزدی این موسسه در نیمه نخست سال گذشته 33 میلیارد تومان بوده است.

پس از موسسه اعتباری ملل، بیشترین افزایش درآمد کارمزدی طی دوره مورد اشاره با بانک‌های خاورمیانه با رشد 192 درصدی و بانک کارآفرین با رشد 174 درصدی تعلق دارد.

کمترین میزان رشد درآمد کارمزدی طی بازه زمانی مورد بررسی نیز به بانک دی تعلق دارد که تنها 11 درصد بوده است.

در مجموع از میان 14 بانک مورد بررسی، درآمد کارمزدی 5 بانک طی نیمسال اول سال 1402 نسبت به نیمسال اول سال 1401 بیش از 100 درصد افزایش یافته است.

بانک‌ها به دلیل رقابت شدید در صنعت بانکداری و افزایش هزینه‌های عملیاتی، به دنبال افزایش درآمدهای کارمزدی هستند. درآمدهای کارمزدی از جمله هزینه‌هایی هستند که بانک‌ها از مشتریان خود دریافت می‌کنند و شامل کارمزد صدور کارت، کارمزد تراکنش الکترونیکی، کارمزد ارسال وجه و… است. با افزایش درآمدهای کارمزدی، بانک‌ها می‌توانند هزینه‌های خود را تامین کرده و سود بیشتری را به دست آورند.

کارشناسان اقتصادی همواره نسبت به سهم اندک درآمد کارمزدی از مجموع درآمدهای بانک‌ها انتقاد کرده و بارها خواستار توجه بانک‌ها به این محل درآمدی به‌جای بنگاه‌داری‌های پرریسک شده‌اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

95  −    =  87