سریع‌ترین کاهش نرخ تورم در ۳۰ سال اخیر/ رشد اقتصادی ضریب نفوذ بیمه را افزایش می‌دهد

در ۶ ماه اول امسال، سریع‌ترین کاهش نرخ تورم در ۳۰ سال اخیر را شاهد بودیم به‌نحوی که تورم نقطه‌به‌نقطه کاهش ۱۶ واحد درصدی داشت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک علیرضا حجتی، عضو هیئت مدیره بیمه کارآفرین در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، با اشاره به رشد اقتصادی ۶ درصدی در بهار امسال ، ارتباط این شاخص مهم با صنعت بیمه را مستقیم دانست.

وی تاکید کرد: برای اینکه رشد اقتصادی را بررسی کنیم نیاز به شاخص‌هایی از جمله نیروی اشتغال، درآمد افراد و… داریم، بنابراین هرچقدر که رشد اقتصادی افزایش یابد، مسلما درآمد مردم بیشتر خواهد شد و در کنار آن اشتغالزایی و سرمایه‌های در گردش بیشتری شکل خواهد گرفت.

حجتی با بیان اینکه رشد اقتصادی، ضریب نفوذ بیمه را تقویت خواهد کرد، ادامه داد: در این شرایط مردم بیشتری می‌توانند بیمه نامه‌های مختلف را خریداری کنند اما به هر میزان که درآمد مردم کمتر و رشد اقتصادی کاهش یابد، مردم توان خرید بیمه نامه‌ها را از دست خواهند داد.

این کارشناس صنعت بیمه با اشاره به اینکه عوامل دیگری نیز در ضریب نفوذ بیمه دخیل هستند، گفت: حتی اگر رشد اقتصادی خوبی هم داشته باشیم، اما اگر تورم بالا باشد، آن تورم بالا اثر رشد اقتصادی را کمرنگ می‌کند، زیرا تورم اثر درآمدی مردم را کاهش خواهد داد.

عضو هیئت مدیره بیمه کارآفرین عنوان کرد: بنا بر گزارش ها، در ۶ ماه اول امسال، سریع‌ترین کاهش نرخ تورم در ۳۰ سال اخیر را شاهد بودیم به نحوی که تورم نقطه‌به‌نقطه در نیمه اول امسال کاهش ۱۶ واحد درصدی داشته است؛ بنابراین کاهش تورم نیز به رشد نفوذ بیمه کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در برخی مواقع رابطه GDP با ضریب نفوذ رابطه معکوس است، تصریح کرد: اگر تولید ناخالص داخلی افزایش یابد، ولی به تناسب آن حق بیمه تولیدی افزایش نیابد، ضریب نفوذ بیمه روند کاهشی را تجربه خواهد کرد؛ بنابراین باید تلاش شود تا در کنار افزایش تولید ناخالص داخلی، ضریب نفوذ بیمه نیز به همان اندازه و یا بیشتر از آن تقویت شود.

این کارشناس صنعت بیمه گفت: هر یک درصد افزایش ضریب نفوذ بیمه موجب می‌شود که سه صدم درصد (۰.۰۳) از GDP رشد کند.

تقویت بازار سرمایه بازدهی صنعت بیمه را افزایش می‌دهد

حجتی با اشاره به رشد ۹ درصدی تولید شرکت‌های بورسی گفت: هرچقدر بازار‌های مالی فعال‌تر و گردش مالی بیشتری داشته باشیم، در رشد صنعت بیمه نقش موثرتری ایفا خواهند کرد، چون صنعت بیمه از این طریق می‌تواند بازدهی بیشتری را کسب کند.

وی افزود: از طرف دیگر بخشی از منابع شرکت‌های بیمه در بازار سهام سرمایه گذاری می‌شود و هر چقدر که صنعت بیمه از بازار سرمایه بازدهی بیشتری به دست بیاورند، می‌توانند بسیاری از خسارت‌ها را از این طریق پوشش دهند.

سرمایه گذاری یک سوم از منابع اصلی صنعت بیمه در بازار سهام

عضو هیئت مدیره بیمه کارآفرین با اشاره به این که یک سوم از منابع اصلی صنعت بیمه به سرمایه گذاری در بازار سهام اختصاص می‌یابد، گفت: شرکت‌های بیمه از بخش بیمه گری ۷ درصد بازدهی به دست می‌آورند و بیشترین سود شرکت‌های بیمه از محل سرمایه گذاری‌ها است، بنابراین شرکت‌های بیمه، حق بیمه‌هایی را که دریافت می‌کنند در سرمایه گذاری‌ها مصرف می‌کنند. در این شرایط هرچه قدر که شرکت‌های بورسی رشد تولید، فروش و درآمد بیشتری داشته باشد، شرکت‌های بیمه بازدهی بیشتری کسب خواهند کرد و در ادامه می‌توانند خدمات بهتری به مردم عرضه کنند.

این کارشناس صنعت بیمه با اشاره به این که ارتباط مستقیم و مثبتی بین ثبات بازار ارز و رشد صنعت بیمه وجود دارد، گفت: ثبات بازار ارز قدرت پیش بینی پذیری را افزایش می‌دهد و سرمایه گذار در این شرایط بهتر می‌تواند برای سرمایه گذاری را تشخیص دهد و به آسانی سرمایه گذاری خواهد کرد.

 

وی اضافه کرد: با ثبات بازار ارز تولید کننده به راحتی دست به تولید می‌زند، بنابراین سرمایه گذار و تولید کننده دغدغه‌ای از بابت افزایش قیمت مواد اولیه و اجناس ندارند، در این زمان صنعت بیمه می‌تواند نقش فعال‌تر و بهتری بازی کند.

حجتی در پایان تاکید کرد: با ثبات بازار ارز بهتر می‌توان در بازار سهام سرمایه گذاری کرد، بنابراین صنعت بیمه با ثبات بازار ارز بازدهی بیشتری از سرمایه گذاری‌ها کسب خواهد کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×  1  =