خرج کدام بانکها از دخلشان بیشتر است؟

آمارها نشان می‌دهد برخی بانک‌ها بیش از میزان درآمدی که از ناحیه تسهیلات به دست آورده اند را صرف پرداخت هزینه‌های مربوط به سود سپرده‌ها می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اکوایران، بررسی گزارش عملکرد 14 بانک که در سایت کدال در دسترس است نشان می‌دهد برخی بانک‌ها بیش از میزان درآمدی که از ناحیه تسهیلات به دست می‌آورند را صرف پرداخت هزینه‌های مربوط به سود سپرده‌ها می‌کنند.

نسبت درآمد تسهیلات بانک به هزینه سپرده‌ها یکی از معیارهای نرخ سودآوری بانک است. این نسبت نشان می‌دهد که بانک چه مقدار سود درآمدی خود را از تسهیلات و وام‌هایی که به مشتریان خود ارائه می‌دهد، به دست می‌آورد را صرف هزینه‌های سپرده‌گذاری می‌کند.این نسبت به عنوان یک شاخص مالی برای ارزیابی عملکرد مالی بانک استفاده می‌شود که آمارها نشان می‌دهد در برخی بانک‌ها وضعیت وخیمی دارد.

زیان بانک‌ها از محل درآمد تسهیلات و هزینه سپرده‌ها بیشتر تاثیر را در عملکرد مالی بانک‌ها و صنعت بانکداری دارد. اگر نسبت درآمد تسهیلات به هزینه سپرده‌ها کم باشد، بانک ممکن است به دنبال جذب سپرده‌های بیشتر با سود بالاتر باشد که بتواند سود سپرده‌گذاران را پرداخت کند و همین امر بر تشدید این زیان می‌افزاید.

بار سنگین سود سپرده بر دوش بانک‌ها

در میان 14 بانک‌ مورد بررسی قرار داده شده، بانک پارسیان، دی و موسسه اعتباری ملل در وضعیت زیان‌دهی قرار دارند، به بیان دیگر این دو بانک بیش از آنچه که از ناحیه سود وام‌های اعطایی درآمد کسب می‌کنند را صرف پرداخت سود به سپرده‌گذاران می‌کنند.

نکته قابل توجه این است که طی نیمه نخست امسال، موسسه اعتباری ملل نسبت به دیگر بانک‌ها بیشترین رشد میزان مانده سپرده‌های بانکی را داشته، مانده سپرده‌های این بانک طی 6 ماهه نخست امسال حدود 50 درصد افزایش داشته در حالی که میزان مانده تسهیلات این بانک طی همین دوره تنها 13 درصد رشد داشته است.

بنابراین بدیهی است هزینه‌ موسسه اعتباری ملل باید برای سود سپرده‌های جدید خود، نسبت به درآمدش از محل تسهیلات بسیار بیشتر است و این موسسه ملل را دچار زیان می‌کند.

زیان‌دهی بانک‌ها از جمله مواردی است که باعث افزایش پایه پولی و چاپ پول می‌شود، عدم تناسب میان درآمد و هزینه‌های بانک از محل تسهیلات و سپرده‌ها از کانال‌های زیان‌دهی بانک‌ها است.

موسسه اعتباری ملل طی نیمه نخست سال جاری 4.96 همت از محل سود وام‌ها درآمد کسب کرده و در مقابل حدود 5 همت را بابت سود سپرده‌ها هزینه کرده است.

وضعیت در بانک دی نسبت به موسسه اعتباری ملل وخیم‌تر است. این بانک نیز طی دوره مورد اشاره حدود هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات، درآمد کسب کرده در حالی که 2.5 برابر آن یعنی 2.5 هزار میلیارد تومان را صرف پرداخت هزینه سود سپرده‌ها کرده، به بیان دیگر این بانک با کسری 1.5 همتی طی نیمه نخست امسال مواجه شده است.

در میان بانک‌های مورد بررسی، بانک پارسیان وخیم‌ترین وضعیت را دارد که طی دوره مورد اشاره با کسری 6.6 همتی مواجه شده، به طوری که این بانک طی نیمه نخست سال جاری حدود 8.8 همت درآمد از محل وام‌های پرداختی داشته اما بیش از 15.5 همت را صرف پرداخت هزینه بابت سود سپرده‌ها کرده است. طی دوره مورد اشاره رشد مانده سپرده‌های بانک پارسیان بیش از رشد تسهیلات آن بوده است.در میان بانک‌های مورد بررسی بانک ملت، بهترین وضعیت را دارد. این بانک طی نیمه نخست سال جاری 61 همت درآمد از محل تسهیلات اعطایی داشته و در مقابل حدود 31 همت را صرف پرداخت سود سپرده‌گذاران کرده است. پس از ملت، بانک‌های پاسارگاد و تجارت در میان 14 بانک مورد بررسی دارای بیشترین درآمد خالص ناشی از تسهیلات و سپرده‌ هستند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  5  =  45