بانک اسرائیل ۳۰ میلیارد دلار ارز به منظور جلوگیری از فروپاشی شیکل در جنگ غزه تزریق می کند

بانک مرکزی اسرائیل می گوید به منظور کاهش نوسانات نرخ ارز شیکل، نقدینگی دلاری را از طریق مکانیسم های SWAP تا سقف 15 میلیارد دلار تامین و ارز به بازار تزریق می کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بانک اسرائیل روز دوشنبه پس از آن که این کشور به طور رسمی وضعیت جنگی را پس از حمله غافلگیر کننده حماس در آخر هفته اعلام کرد اظهار داشت که قصد دارد تا 30 میلیارد دلار ارز خارجی بفروشد تا از فروپاشی شیکل محافظت کند.

بانک مرکزی اسرائیل اعلام کرد: به منظور تعدیل نوسانات نرخ ارز شیکل و تامین نقدینگی لازم برای تداوم عملکرد صحیح بازارها، طی دوره آتی در بازار فعالیت خواهد کرد.

علی رغم اعلام بانک اسرائیل، شیکل در معاملات صبح روز دوشنبه در حالی که نیروهای اسرائیلی به نبرد با حماس در شهرهای نزدیک به مرز غزه ادامه می دهند، بیش از 2 درصد کاهش یافت و به حدود 92/3 دلار رسید. تعداد کشته ها بیش از 700 نفر و زخمی ها بیش از 2000 زخمی بود.

در روز جمعه بانک اسرائیل، نسبت نرخ ارز این کشور را 8630/3 نسبت به دلار تعیین کرد.

علاوه بر برنامه 30 میلیارد دلاری، بانک اسرائیل اعلام کرد که نقدینگی دلاری را از طریق مکانیسم های SWAP تا 15 میلیارد دلار در اختیار بازار قرار خواهد داد. مکانیسم ‌های SWAP شکلی از قراردادهای آتی هستند که از طریق آن دو طرف جریان‌ های نقدی یا بدهی ‌های دو ابزار مالی متفاوت را مبادله می ‌کنند.

بانک مرکزی اسرائیل در بیانیه ای اعلام کرد: «بانک اسراییل به نظارت بر تحولات، ردیابی همه بازارها و عمل با ابزارهای موجود در صورت لزوم ادامه خواهد داد.»

بانک اسرائیل آخرین بار در سال 2021 مداخله کرد، زمانی که میلیاردها دلار برای جلوگیری از افزایش ارزش شیکل خرید. اکنون بانک اسرائیل در حال برنامه ریزی برای فروش دلار در بازار آزاد برای حفظ ثبات و عملکرد در بازار مالی است.

رافی گوزلان، اقتصاددان ارشد IBI Investment House Ltd. به The Times of Israel گفت: «این یک طرح است و به این معنا نیست که بانک مرکزی از کل مبلغ برنامه استفاده خواهد کرد.»

گزلان گفت: «بانک مرکزی پیش از این در بازار برای جلوگیری از گرانی شیکل و تثبیت نرخ ارز مداخله کرده است. برنامه فعلی برای تامین نقدینگی دلاری به سرمایه گذاران نهادی و وام دهندگان داخلی در صورت لزوم اعلام شد.»

گوزلان گفت: «به دلیل شرایط جنگی شاهد ضعیف تر شدن شیکل خواهیم بود و برنامه بانک مرکزی برای جلوگیری از نوسانات بالای نرخ ارز و حمایت از عملکرد بازار مالی در نظر گرفته شده است.

این حرکت در حالی صورت می ‌گیرد که شیکل در حال حاضر جایگاه خود را از دست داده و تقریباً 10 درصد از ابتدای سال جاری در بحبوحه عدم اطمینان در مورد بازنگری قضایی و ترس از بحران قانون اساسی تضعیف شده است.

هفته گذشته، ارز محلی در برابر دلار آمریکا نزدیک به پایینترین سطح هفت ساله خود معامله شد و احتمال دخالت بانک اسرائیل در بازار ارز برای تثبیت شیکل را افزایش داد. اما تاکنون بانک مرکزی علی رغم نشستن بر ذخایر هنگفت ارزی، مخالف دخالت در بازار از طریق فروش دلار بوده است.

کاهش ارزش شیکل طی ماه‌ های اخیر نیز به افزایش نرخ تورم کمک کرده است، زیرا ارز ضعیف تر باعث گرانتر شدن واردات کالا شده است.

منبع: www.timesofisrael.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

64  ⁄  16  =