درآمد ۴۶ همتی دولت از بازار بدهی؛ جذابیت اوراق ارزان‌تر برای مشتریان

طی برگزاری 10 مرحله عرضه اوراق بدهی، در مجموع 46.4 همت تامین مالی برای دولت ایجاد شده است. جزئیات مرحله دهم عرضه اوراق نشان از تکرار غیبت بانک‌ها دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اکوایران، در دهمین مرحله از فروش اوراق دولتی که بدون مشارکت بانک‌ها برگزار شد، نرخ سود اوراق به پایین‌ترین سطح از ابتدای سال جاری رسید.

در راستای عرضه تدریجی اوراق مالی اسلامی دولتی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی (دولت) در تواترهای هفتگی، مرحله دهم حراج این اوراق در سال 1402 برای فروش به بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی و نهادهای مالی (نظیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تامین سرمایه)، در هفته منتهی به 12 مهر ‌ماه 1402 اجرا شد.

بانک مرکزی طی گزارشی جزئیات دهمین مرحله از اوراق دولتی منتهی به هفته گذشته یعنی 12 مهر ماه را منتشر کرد که از برخی جهت‌ها قابل توجه است.

این گزارش نشان از تکرار غیبت بانک‌ها در این مرحله از عرضه اوراق دارد. حضور بانک‌ها در مرحله پیشین عرضه اوراق دولتی پس از غیبت 5 هفته‌ای تداوم نداشت و مرحله دهم فروش اوراق بازهم بدون مشارکت بازار پول به کار خود پایان داد.

دولت در دهمین مرحله از عرضه توانسته هزار و 820 میلیارد تومان اوراق به فروش برساند که نسبت به مرحله قبل افزایش داشته است.

بازار سرمایه همچنان در نقش خریدار اصلی دولت

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، دولت در دهمین مرحله از عرضه اوراق بدهی خود که طی هفته گذشته صورت گرفته حدود 19.5 همت اوراق عرضه کرده که پس از دریافت سفارش‌ها از سوی متقاضیان توانسته 1.82 همت اوراق را به صورت نقدی و تنها در بازار سرمایه به فروش برساند.

ارزش تقاضای اوراق در بازار سرمایه معادل 1.82 هزار میلیارد تومان و برای اوراق با نمادهای «اراد 138» «اراد 139» و «اراد 140» بوده که همین میزان تقاضا به ترتیب با سود‌های 24.6 درصد، 25.20 درصد و 24.7 درصد مورد پذیرش قرار گرفته است.

ارزان فروشی دولت در دهمین عرضه اوراق

طی 9 مرحله حراج اوراق پیشین، دولت توانست 44.6 همت اوراق بفروشد؛ بنابراین با احتساب فروش اوراق در این مرحله و مراحل پیشین، تاکنون در مجموع 46.4 همت از طریق انتشار اوراق نقدی تامین مالی برای دولت ایجاد شده است.

این گزارش نشان می‌دهد تامین مالی دولت در دهمین مرحله از فروش اوراق با نرخ سود پایین‌تری نسبت به مراحل قبلی بوده است. نرخ میانگین وزنی بهره موثر در هفته دهم عرضه اوراق معادل 24.63 درصد بوده که در پایین‌ترین سطح از ابتدای سال جاری قرار دارد.

کم‌اعتنایی خریداران به اوراق سودده‌تر

نکته قابل توجه در این حراج این است که بیشترین میزان تقاضا، به اوراق با نرخ سود پایین‌تر اما با سررسید کوتاه مدت‌تر یعنی «اراد 138» اختصاص دارد که زمان سررسید آن دی ماه سال 1403 است.

در این حراج اوراق «اراد 139 و 140» نیز با سررسید سال‌های 1404 و 1405 عرضه شده اما با وجود نرخ سود بالاتر نسبت به اوراق «اراد 138» تقاضای کمتری برای آن به ثبت رسیده که به نظر می‌رسد سود آن برای متقاضیان بازار پول و بازار سرمایه جذاب نبوده و انتظار سود بالاتری را برای این دسته از اوراق داشته اند. در نتیجه دولت در این حراج، نتوانسته حجم محسوسی از اوراق با سررسید بیش از دو سال را به فروش برساند.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، در یازدهمین مرحله از فروش اوراق بدهی دولتی که سه‌شنبه هفته جاری (18 مهر) برگزار می‌شود، معادل 17.6 همت اوراق را با نمادهای «اراد 138»، «اراد 139» و «اراد 140» به بازار عرضه می‌شود که سررسید آن‌ها مربوط به سال‌ها 1403 تا 1405 است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×  10  =