آزمایشگاه بانک مرکزی سیستم جهانی نقشه‌برداری بیت‌کوین را توسعه می‌دهد

یک آزمایشگاه بانک مرکزی جهانی، نمونه اولیه سیستم نظارت بر بیت کوین را طراحی کرده است که هدف آن ارائه تصویر واضحتری از نحوه، زمان و مکان استفاده از ارز دیجیتال است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، پروژه بانک تسویه بین المللی (BIS) با نام رمز اطلس، بیش از پنج سال پیش در بانک مرکزی هلند آغاز شد، اما ارزش بالقوه آن در ۱۸ ماه گذشته در پی یک سری از فروپاشی های آشفته در صنعت کریپتو کاهش یافته است.

اطلس یک پلتفرم «اثبات مفهوم» ایجاد کرد که داده‌ها را هم از دفتر کل رمزنگاری «روی زنجیره» در دسترس عموم و هم از داده‌ های «خارج از زنجیره» که تنها توسط برخی از صرافی‌ ها و کاربران گزارش شده‌ اند، به سختی دریافت می‌ کند.

سپس این اطلاعات تصویری تقریبی از فعالیت ارزهای دیجیتال ارائه می‌ کند، اگرچه کیف پول‌ های رمزنگاری را می‌ توان به‌ صورت ناشناس و بدون تعیین مکان توسط مالک راه‌ اندازی کرد و این داده ها لزوماً دقیق نیست.

آزمایشگاه BIS گفت: «تجزیه و تحلیل اولیه داده‌ های جمع‌ آوری‌ شده توسط پلتفرم نشان می‌ دهد که جریان‌ های برون مرزی از نظر اقتصادی قابل توجه هستند و به‌طور نابرابر در سراسر مناطق جغرافیایی توزیع می‌ شوند».

قانون‌ گذاران به‌طور فزاینده‌ ای نگران این هستند که ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال، آن ها را به خطر انداخته است. این امر به‌ ویژه پس از فروپاشی جفت استیبل‌ کوین پرکاربرد، Luna و TerraUSD و پلتفرم FTX در سال گذشته تشدید شده است.

نمونه اولیه «مرکز نوآوری» BIS «داشبوردهایی» را تولید می کند که اطلاعاتی مانند تعداد بیت کوین در حال تبدیل شدن به دلار آمریکا در زمان های خاص در نقاط خاصی از جهان را نشان می دهد.

آن ها همچنین می توانند بینشی در مورد پذیرش و اهمیت نسبی بازارهای کریپتو با افزایش یا کاهش محبوبیت ارائه دهند.

بانک تسویه جهانی، BIS گفت که جریان‌ های کریپتوهای برون مرزی به ویژه برای بانک‌ های مرکزی در زمینه پرداخت‌ های برون مرزی، تحلیل‌ های اقتصادی و آمار تراز پرداخت‌ ها مرتبط هستند.

رمزارزها ممکن است بخش قابل توجهی از نقل و انتقالات برون مرزی را در برخی کشورها نشان دهند که به دلیل شکاف های فعلی در داده ها، تعیین کمیت آن ها دشوار است.

این بانک همچنین گفت: «بانک‌ های مرکزی باید دانش دست اول رمزنگاری و DeFi و ریسک‌ ها و فرصت‌هایی را که برای سیستم مالی ارائه می شود را به دست آورند.

 همچنین افزود که داشبوردها اکنون در اختیار گروهی از بانک‌های مرکزی به صورت «آزمایشی» قرار می‌ گیرند تا بازخورد جمع‌ آوری کرده و توسعه بیشتری داشته باشند.

منبع: www.reuters.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +  5  =