جهش ۷۰ درصدی بانک ‌ها در حوادث مرتبط با سبزشویی در سال ۲۰۲۳

بر اساس گزارش شرکت داده‌ های محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG)، تعداد موارد سبزشویی توسط بانک‌ ها و شرکت‌ های خدمات مالی در سراسر جهان در طی یک سال قبل نسبت به مدت مشابه 70 درصد افزایش یافته است. موسسات مالی اروپایی موارد بیشتری را به خود اختصاص دادند و بسیاری از سبزشویی ها شامل ادعاهایی در مورد سوخت های فسیلی بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شرکت داده‌ های محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) RepRisk  148 مورد را از صنعت خدمات بانکی و مالی در سطح جهان در 12 ماه منتهی به پایان سپتامبر 2023 ثبت کرد که 86 مورد طی 12 ماه گذشته افزایش یافته است.

از 148 مورد، 106 مورد مربوط به موسسات مالی اروپایی بوده است

سبزشویی شامل عملکرد سازمانی می شود که ادعاهای گمراه کننده مرتبط با پایداری را برای سرمایه گذاران یا مصرف کنندگان، معمولاً برای افزایش اعتبار و نتیجه نهایی مطرح می کند.

قانون ‌گذاران می ‌خواهند سبزشویی را متوقف کنند تا اعتماد مصرف ‌کننده و سرمایه ‌گذار را تقویت کنند و به سرازیر شدن پول نقد بیشتر به سمت سرمایه‌ گذاری‌ های پایدار کمک کنند، اگرچه هنوز هیچ تعریف قانونی از چیستی سبزشویی وجود ندارد.

RepRisk که می ‌گوید داده‌ های مربوط به سال 2007 را در اختیار دارد، زمانی که یک شرکت ارتباطات گمراه‌ کننده ‌ای با محیط ‌زیست برقرار می ‌کند، سبزشویی روی داده است.

در عوض شرکت ‌هایی که چنین اطلاعاتی منتشر کرده ‌اند، به دنبال چنین ارتباطی با تجزیه و تحلیل منابع عمومی اطلاعات و سهامداران است. به عنوان مثال یافته‌ های تحقیقاتی که نشان می ‌دهد شرکتی تأثیر یک ابتکار عمل را اغراق ‌آمیز نشان می ‌دهد، به عنوان موردی برای سبزشویی در نظر گرفته می‌ شود.

RepRisk گفت: «بیش از 50 درصد از این حوادث خطرناک سبزشویی مختص به تغییرات اقلیمی است یا به سوخت های فسیلی اشاره کرده اند یا یک موسسه مالی را به یک شرکت نفت و گاز مرتبط کرده اند. این حوادث به صورت جداگانه اتفاق نمی افتد و تنظیم کننده ها به طور فزاینده ای از مقیاس مشکل آگاه هستند.»

UK Finance که نماینده صنعت بانکداری و مالی است، در بیانیه ای اعلام کرد که شرکت ها در سراسر این بخش مسئولیت زیست محیطی و اجتماعی را «در هسته استراتژی های خود» قرار داده اند. این سازمان افزوده است که با تنظیم کننده ها در مورد شفافیت و برچسب گذاری محصولات ESG کار می کند.

فدراسیون بانکداری اروپا به درخواست اظهار نظر در مورد افزایش تعداد حوادث سبزشویی توسط RepRisk پاسخ نداد.

ناظران اتحادیه اروپا در ماه ژوئن یک «درک مشترک در سطح بالا» از سبزشویی ارائه کردند و گفتند بانک ها، بیمه ها و شرکت های سرمایه گذاری در سراسر اتحادیه «ادعاهای گمراه کننده» را در مورد اعتبار پایداری خود به سرمایه گذاران ارائه کرده اند.

RepRisk گفت که صنعت بانکداری و خدمات مالی پس از نفت و گاز از نظر تعداد حوادث سبزشویی در رتبه دوم قرار دارد.

این شرکت داده دریافت که سبزشویی به طور گسترده در حال افزایش است

از هر چهار حادثه ریسک ESG مرتبط با تغییرات اقلیمی، یک مورد با سبزشویی مرتبط است، که نسبت به یک در پنج سال گذشته افزایش یافته است، در حالی که نشان داده شده است که از هر سه شرکت مرتبط با سبزشویی، یک شرکت در به اصطلاح «شستشوی اجتماعی» نیز درگیر است.

شستشوی اجتماعی را اینگونه تعریف می‌ کند که شرکت ‌هایی برای محافظت از شهرت و عملکرد مالی خود را با «معروف کردن به وسیله یک موضوع اجتماعی اساسی» مانند نقض حقوق بشر و همدستی شرکت ‌ها یا تأثیرات بر جوامع، مثبت نشان می ‌دهند.

RepRisk در آخرین گزارش خود نوشت: «ارتباطات گمراه کننده پیرامون موضوعات زیست محیطی و اجتماعی نه تنها مانع از پیشرفت به سوی اهداف جمعی می شود، بلکه به اعتماد مصرف کنندگان و سرمایه گذاران آسیب می زند.»

منبع: www.reuters.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

50  −  41  =