فرار تقاضای سرمایه‌ای از بازار ارز؟ / پیش بینی قیمت دلار

قیمت دلار در نیمه کانال ۴۹ هزار تومانی به پایداری رسیده و آینده‌ای نامعلوم را برای تقاضای سرمایه‌ای ایجاد کرده است. آیا دلار دوباره صعودی خواهد شد یا در شرایط فعلی به ثبات رسیده است؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تجارت نیوز قیمت دلار در حالی آخرین روز معاملاتی هفته دوم مهرماه را در سطح ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان سپری می‌کند که فعلا هر گونه چشم‌انداز رشد را از دست داده است. آیا این روند به معنای پایان صعود قیمت دلار است و تقاضای سرمایه‌ای را از بازار ارز خارج خواهد کرد؟

ناظران اقتصادی معتقدند فعلا بازارساز توانسته است قیمت دلار را با استفاده از بازوی خبر‌های سیاسی مثبت، آزادسازی پول‌های بلوکه شده و افزایش فروش نفت به ثبات برساند. در این میان همچنین طی ماه‌های اخیر، بانک مرکزی با تغییر مقررات عرضه دلار، سمت تقاضا را نیز محدود کرده است.

بر همین اساس گفته می‌شود قیمت دلار فعلا روندی باثبات خواهد داشت و محدوده نوسانی بین ۴۸ تا ۵۲ هزار تومان را تجربه خواهد کرد. با این حال، اما در صورتی که رخداد غیرمنتظره سیاسی یا اقتصادی به وقوع بپیوندد یا کسری بودجهخ بودجه دولت، به خلق پول دوباره و رشد تورم در نیمه دوم سال منجر شود، قیمت دلار تحرک تازه‌ای را در مسیر صعودی آغاز خواهد کرد.

فعال‌شدن اهرم‌های رشد دلار؟

در همین راستا میثم رادپور کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه در دوره پرنوسان ارزی قرار داریم به تجارت‌نیوز گفت: «دولت در تلاش است تا قیمت دلار را کنترل کند، اما این اقدامات تبعات بدی را در درازمدت بر اقتصاد و بازار ارز خواهد گذاشت.»

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های فعلی دولت تکرار اشتباهات گذشته است و بخش تولید کشور را فلج می‌کند خاطرنشان کرد: «با تورمی که اقتصاد با آن دست و پنجه نرم می‌کند، اقدامات سیاست‌گذار برای کنترل دستوری دلار اگر قیمت را در آینده بالا نبرد از نجابت دلار است.»

آیا تحریم‌های جدید آمریکا قیمت دلار را افزایش می‌دهد؟ این کارشناس اقتصادی در پاسخ گفت: «تحریم‌ها در سایه اتفاقاتی که در نظام پولی بین‌المللی رخ داده، اهرمی شده و آثار خیلی شدیدی به دنبال داشته است. باید حواسمان به تغییرات بنیادی که در دنیا رخ داده و فقط مربوط به کشور ما نیست، باشد.»

وی با بیان اینکه در یک دهه گذشته رشد تولید ناخالص داخلی کشورمان منفی بوده خاطرنشان کرد: «در یک دهه گذشته تولید در کشور کاهش پیدا کرده و طی مدت یادشده پایه سرمایه کشور آب رفته است. کشور ما خلق ارزش کمتری می‌کند و در مقابل بحران‌ها دست خالی‌تر است.»

دست خالی سیاست‌گذار خالی

رادپور با تاکید بر اینکه درآمد ناشی از فروش نفت نیز به شدت کاهش پیدا کرده گفت: «صادرات و تراز تجاری کشور رشد نکرده و منفی هم شده است. با وجود تحریم‌ها دست دولت بسته است. البته یکسری اقدامات نظیر فروش طلا برای مدیریت بازار ارز در هر مقطع توسط دولت انجام می‌شود.»

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه تورم ۵۰ درصدی عدد به شدت بزرگی است، افزود: «این مقدار تورم می‌تواند باعث جابه‌جایی‌های بزرگی شود. افزایش ورود دلار متعاقب فروش نفت باعث تنفس برای سیاست‌گذار شد. اما با تورم ۵۰ درصدی این عرضه‌ها نمی‌تواند قیمت دلار را تثبیت کند.»

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که خود را به جای صاحبان سرمایه نگذارید، نمی‌توانید نسبت به ریالی بودن سرمایه خود اطمینان داشته باشید، خاطرنشان کرد: «در یک دهه گذشته رشد تولید ناخالص داخلی کشور منفی بوده و به تبع آن تولید در کشور کاهش پیدا کرده است. طی مدت یادشده پایه سرمایه کشور آب رفته است. کشور ما خلق ارزش کمتری می‌کند و در مقابل بحران‌ها دست خالی‌تر است.»

گره‌خوردن دلار به برجام

علی صادقین کارشناس اقتصادی با اشاره به روند قیمت دلار در هفته‌های اخیر به تجارت‌نیوز گفت: «در حال حاضر بازار ارز کمی سردرگم است. ابهام در سمت و سوی توافق هسته‌ای، بلاتکلیفی سایر بازار‌ها نظیر خودرو و بورس و قیمت‌گذاری دستوری سیاست‌گذاران اقتصادی، در ایجاد شرایط کنونی دست داشته است.»

وی با اشاره به بازار کم تحرک دلار در روز‌های اخیر گفت: «فعلا قیمت دلار با توجه به شرایط سیاسی، تردید معامله‌گران نسبت به مبادله و حالت انتظاری بازار در محدوده قیمتی ۴۸ تا ۵۲ هزار تومانی نوسان داد.»

این کارشناس اقتصادی ثبات فعلی قیمت دلار را کوتاه‌مدت عنوان کرد و گفت: «روند قیمت دلار در میان‌مدت و بلند‌مدت به روابط سیاسی، گشایش‌های برجام و موضوع انتخابات آمریکا بستگی دارد.»

صادقین به رشد نقدینگی، نرخ تورم، فروش نفت، تراز تجاری و رشد اقتصادی به‌عنوان عواملی بنیادی برای رشد دلار اشاره کرد و گفت: «روند قیمت دلار به مذاکرات برجام بستگی دارد و اگر برجام تصویب شود انتظار می‌رود دلار در کوتاه‌مدت به کانال‌های قیمتی پایین‌تر برگردد.»

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  5