پیش‌بینی کارشناسان از آینده بازار طلا چیست؟/کنترل بازار‌ها نتیجه می‌دهد؟

قیمت طلا و سکه در روز‌های گذشته در مقاطعی راه خود را از هم جدا کردند، اما در مجموع روند کاهشی داشتند به گونه‌ای که سکه امامی برای ساعاتی وارد کانال ۲۶ میلیون تومانی هم شد، اما دوباره به کانال بالاتر بازگشت. در این شرایط پیش‌بینی کارشناسان از آینده بازار طلا چیست؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تجارت نیوز قیمت طلا و سکه این روز‌ها نوساناتی دارد و فعالان بازار معتقدند که هنوز رونق چندانی به بازار برنگشته است. آن‌ها معتقدند که شرایط اقتصادی مردم اجازه خروج بازار از رکود را نداده است. از آن سو، به اعتقاد کارشناسان، بازارساز با سرکوب قیمت دلار در حال کنترل بازارهاست. البته در روز‌های اخیر نرخ انس هم روند کاهشی داشته است. در چنین شرایطی پیش‌بینی کارشناسان از آینده قیمت طلا و قیمت سکه چیست؟

فلاحیان: اقدامات سیاست‌گذار برای مهار قیمت‌ها مقطعی است

جواد فلاحیان کارشناس اقتصادی در این زمینه به تجارت‌نیوز گفت: «روند قیمت در بازار‌های مالی ناشی از اخبار مساعد سیاسی، انجام توافقات با کشور‌های مجاور و برخی تهدید‌ها و بخشنامه‌های دستوری طی ماه‌های گذشته در نوسان کاهشی محدودی قرار گرفت. باید توجه داشت کاهش قیمت روز‌های اخیر نیز در واقع کاهش نیست و همان افت هیجانات اولیه در بازار متعاقب افت ارزش انس جهانی طلا است.»

وی با اشاره به اینکه اگر سد سیاست‌گذار نباشد دلار و متعاقب آن طلا و سکه به راحتی می‌تواند در کانال‌های بالاترِ قیمتی قرار بگیرد، افزود: «مردم به طور طبیعی در برابر کاهش ارزش پول ملی از افت ارزش دارایی‌هایشان محافظت می‌کنند؛ بنابراین طبیعی است که وقتی نااطمینانی‌های سیاسی و اقتصادی اوج می‌گیرد تقاضا در بازار‌های مالی روند صعودی می‌گیرد.»

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر تاثیر موضوعات کلان اقتصادی بر قیمت طلا و سکه گفت: «تاثیر نقدینگی و افزایش پایه پولی را نمی‌توان انکار کرد و اقدامات سیاست‌گذار برای مهار قیمت‌ها مقطعی است و قیمت‌ها مسیر حرکتی خود را می‌روند.»

طباطبایی: بعد از ریزش مقطعی، قیمت طلا و سکه افزایش می‌یابد

علی طباطبایی کارشناس اقتصادی نیز در خصوص روند قیمت طلا و سکه به تجارت‌نیوز گفت: «سرعت افزایش قیمت طلا و سکه متاثر از دو فاکتور دلار و طلای جهانی است؛ بنابراین در میان‌مدت بعد از ریزش مختصر دیگری، می‌توان شاهد روند صعودی قیمت در بازار‌های مالی بود.»

وی افزود: «صنایع بالادستی کشور، با قیمت دلار در کانال‌های بالاتر معامله می‌شوند و بعید است کاهش دستوری قیمت دلار جواب دهد. به همین دلیل باید انتظار روند افزایشی این اسکناس و متعاقب آن افزایش قیمت طلا و سکه را نیز داشته باشیم.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به نوسانات اخیر طلای جهانی گفت: «این نوسانات طلای جهانی در بازار داخلی پروپاگاندایی ایجاد کرده که خود طلافروش‌ها هم از خرید طلا فاصله گرفته‌اند. واضح است که این فاصله گرفتن از خرید طلا روی سکه نیز اثر می‌گذارد. زیرا مردم به بازار سکه متاثر از طلای جهانی نگاه می‌کنند؛ بنابراین موضوع ریزش طلای جهانی بر روند تقاضا و قیمت تاثیر گذاشته است.»

وی ابراز کرد: «حتی اگر قیمت دلار ثابت بماند انس جهانی به مرور روند صعودی خود را شروع خواهد کرد. به اعتقاد من در میان‌مدت بعد از ریزش مختصر دیگری، می‌توان شاهد روند صعودی قیمت در بازار‌های مالی بود.»

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

79  −  76  =