افزایش قیمت ارز نخواهیم داشت/ منابع ارزی آزاد شده دست بانک مرکزی را باز کرد

یک استاد اقتصاد گفت: آزاد سازی منابع ارزی ایران موجب خواهد شد تا دست بانک مرکزی برای مدیریت منابع ارزی بازتر شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بهنام ملکی استاد دانشگاه و تحلیل‌گر اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو اظهار کرد: آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی موجب می‌شود تا نرخ ارز روند کاهشی را تجربه کند.

وی با بیان اینکه یکی از مزیت‌های آزاد سازی منابع ارزی ایران، باز شدن دست بانک مرکزی برای مدیریت منابع ارزی است، عنوان کرد: هرچه‌ قدر که امکانات و منابع بانک مرکزی بیشتر شود، طبیعی است که می‌تواند نقش مؤثرتر و مهمتری در بازار ارز ایفا کند.

این اقتصاددان تصریح کرد: در این زمینه متاسفانه بانک مرکزی اختیارات کافی و استقلال لازم را ندارد و تابع سیاست کلان و دستوراتی است که به او می‌دهند و باید آن‌ها را اجرایی کند؛ بنابراین با استقلال بیشتر، دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هم بازتر خواهد شد.

وی اضافه کرد: مسلما بانک مرکزی با استقلال بیشتر، در قبال فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد، پاسخگویی بهتری نیز خواهد داشت.

ملکی بیان داشت: با توجه به اینکه حجم فروش نفت افزایش چشمگیری داشته است، قاعدتا باید شاهد روند کاهشی نرخ ارز باشیم و دلیل این که در هفته‌ها و روز‌های گذشته شاهد ثبات نسبی در بازار بودیم، خبر آزاد سازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی بود که البته در روز‌های اخیر نرخ دلار با کاهش همراه شد.

ملکی عنوان کرد: کشور باید به فکر این باشد که منابع ارزی را افزایش دهد و اگر ورود سرمایه‌های کلان تقویت شود، نرخ ارز روند کاهش شدیدی را تجربه خواهد کرد.

ملکی در پایان تاکید کرد: حدود ۱۱ میلیون نفر ایرانی خارج از کشور زندگی می‌کنند. اگر فضایی فراهم شود تا این افراد به کشور بازگردند، سرمایه‌های زیادی به ایران منتقل خواهد شد، در نتیجه اقتصاد کشور توسعه یافته‌تر می‌شود و نرخ ارز کاهش خواهد یافت. مانند کاری که چینی‌ها انجام دادند؛ آنها گفتند که هر فرد چینی که خارج از کشور است، به عنوان سفیر کشورشان محسوب می‌شود و این افراد با هماهنگی‌هایی که انجام می‌دهند، سرمایه گذار خارجی را به مناطق آزاد چین دعوت می‌کنند تا سرمایه گذاری کنند و برای این اقدام تسهیلاتی نیز قائل شدند و توانستند سرمایه‌های خارجی عظیمی را جذب کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  6  =  12