قانون مجلس مشکل بیمه این کارگران را حل نمی‌کند

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی گفت: اینکه چه اتفاقی افتاد را نمی‌دانیم؛ چیزی که می‌دانیم این است که طرح تصویب شده، نمی‌تواند منابع لازم برای بیمه کارگران ساختمانی را فراهم کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایلنا اواخر هفته گذشته، رئیس مجلس قانون بیمه کارگران ساختمانی را برای اجرا ابلاغ کرد و ظاهرا به مسئله بیمه کارگران ساختمانی پایان داد. طرح تصویب شده اما با طرحِ کمیسیون اجتماعی فاصله‌ دارد و فعالان کارگری معتقدند این طرح نمی‌تواند منابع لازم برای بیمه کارگران در صف انتظار را تأمین کند.

اکبر شوکت (رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی) در انتقاد از تصویبِ این قانون گفت: طرح در شورای نگهبان تصویب شده بود، اما مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را مغایر با سیاست‌های کلی نظام دانسته بود. اطلاع داریم که در داخل مجمع با حضور نمایندگان سازمان تأمین اجتماعی رأی‌گیری و عنوان شده بود که طرح مجلس بار مالی دارد و مغایر با اصول ۳ و ۲۹ قانون اساسی است.

شوکت ادامه داد: با وجود مخالفتِ مجمع تشخیص مصلحت نظام، موضوع در هیات عالی نظارت با حضور سران قوا بررسی شد و در کمال ناباوری رأی آورد. اینکه چه اتفاقی افتاد را نمی‌دانیم؛ چیزی که می‌دانیم این است که طرحِ تصویب شده، نمی‌تواند منابع لازم برای بیمه کارگران ساختمانی را فراهم کند.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی گفت: ریاست مجلس از همان ابتدا مخالف طرح کمیسیون اجتماعی بود. ایشان معتقد بودند نباید به بساز و بفروش فشار وارد شود! برای همین هم طرح ۴ تا ۵ بار وارد صحن شد و هر بار برگشت خورد، در حالیکه نظرِ کمیسیونِ اجتماعی شفاف بود. بارها اعلام شد که طرح باعث افزایش قیمت مسکن نمی‌شود اما در نهایت قانونی که اواخر سال گذشته مصوب شد را کنار گذاشتند و طرح خود را تصویب کردند.

شوکت بیان کرد: لابی پشت پرده اجازه نداد کارگران ساختمانی به حق خود برسند. از طرفی فشارها و صحبتهای خلافِ واقعِ وزارت راه هم بی‌تأثیر نبود. وزارت راه در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرده بود که درآمد شهرداری‌ها از محل پروانه‌ها ۸۶ هزار میلیارد بوده و اگر ۲۵درصد آن را محاسبه کنیم، درآمد سازمان نزدیک به ۲۰هزار میلیارد خواهد شد. اگر این رقم وصول نشود چه کسی جوابگو خواهد بود؟

وی افزود: درحال‌حاضر نزدیک به ۶۰۰ هزارکارگر ساختمانی بیمه شده و نزدیک به ۵۰۰هزار نفرنیز فاقد بیمه هستند. با قانون جدید آنطور که کارشناسان و معاونان سازمان تأمین اجتماعی به ما گفته‌اند، در خوش‌بینانه‌ترین حالت همین تعداد کارگر بیمه شده حفظ خواهند شد و بیمه‌شان قطع نمی‌شود.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی تأکید کرد: ما روزانه دو ونیم نفر فوتی بین کارگران ساختمانی داریم که آمار بسیار بالایی است، همچنین تعدادی بسیاری از کارگران روزانه قطع نخاع و قطع عضو می‌شوند. اما ظاهرا این مسائل برای نمایندگان مجلس مهم نیست و فشارِ روی کارفرمایِ ساختمانی برایشان مهم‌تر است!

شوکت گفت: بیمه حق اولیه هر فردی است اما ظاهرا تصمیم‌گیران دست به‌دست هم دادند تا کارگران ساختمانی از این حق بهره‌مند نشوند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

50  ⁄    =  5