اوج گیری نرخ سود بین بانکی در آخر تابستان

نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی شهریور ماه امسال دومین رکورد پیاپی را به ثبت رسانده است. در دو هفته اخیر، این شاخص به بالاترین سطح خود از ابتدای تابستان تاکنون رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اکوایران، روند نرخ سود بین بانکی در کشور برای سومین بار متوالی افزایش یافت تا مسیر صعودی خود را ادامه دهد. شاخص کلیدی اقتصاد ایران به روایت برخی کارشناسان می‌تواند از مهم‌ترین شاخص‌های تاثیرگذار بر اقتصاد کشور باشد.

در همین خصوص داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ بهره بین بانکی اکنون به بالاترین سطح خود از ابتدای خرداد ماه امسال تاکنون رسیده است.

نرخ بهره اوج گرفت

در هفته منتهی به 29 شهریور ماه امسال، نرخ بهره بین بانکی برابر با 23.69 درصدرسیده و از هفته قبل خود 0.07 واحد درصد بیشتر شده است. این رقم در دو هفته متوالی در پایان تابستان امسال، دو رکورد پیاپی را در بازه سه ماهه ثبت کرده است.

به طور کلی نرخ بهره در معاملات بین بانکی در بازار شبانه کشف می‌شود.  در این بازار بانک‌هایی که دارای کسری نقدینگی هستند می‌توانند نیازهای مالی خود را از طریق بانک‌های دیگر مرتفع سازند. بانک مرکزی نیز با نرخ سود سقف؛ یعنی 24 درصد به تزریق پول در بانک‌ها می پردازد. دالان نرخ سود بین بانکی در این مقطع از 17 تا 24 درصد بوده که کران بالا و پایین آن در اختیار بانک مرکزی است. اکنون آمارها نشان می دهد نرخ کشف شده در بازار بین بانکی هفته آخر شهریور 1402 یک قدم دیگر به سقف خود نزدیک‌تر شده است.

رشد نرخ بهره بین بانکی عموما علامتی از افزایش کسری نقدینگی در بانک‌ها است. کمبود منابع در بانک‌ها در حالی رقم خورده که بانک مرکزی تزریق پول در بازارهای بین بانکی را نیز کم کرده است.

عمل

کرد بانک مرکزی در بازار های بانکی آخر شهریور

به طور کلی بانک مرکزی در دو بازار مهم تقاضای نقدینگی بانک‌ها را پوشش می‌دهد. بازار باز و بازار شبانه.

در بازارباز معاملات با سررسید میان مدت تر بوده و در بازار شبانه این سررسید دامنه‌ای کوتاه مدت دارد. مسیر دیگر استقراض نقدینگی بانک‎ها نیز اضافه بردشت از بانک مرکزی است که رشد آن از عوامل مهم افزایش در پایه پولی است.

به طور کلی بانک‌های نیازمند در بازار باز می‌توانند با وثیقه اوراق نزد بانک مرکزی، از این نهاد استقراض پول کنند که این قرض‌دهی با نرخ سود 23 درصد و تاریخ سررسید هفت روزه همراه است.

آمارهای ثبت شده در هفته اخیر نشان می‌دهند نیاز بانک‌ها در بازار باز برابر با 115 هزار و 650 میلیارد تومان بوده که بانک مرکزی تنها با 77.5 درصد آن موافقت کرده است. درصد پذیرش اوراق بانک مرکزی از بانک‌ها در این هفته تقریبا کمترین سطح را در سال جاری داشته که نشان از کم‌تر شدن تزریق بانک مرکزی در این بازار داشته است.

کاهش تزریق پول از سوی بانک مرکزی در این بازار از یک سو و رشد کسری پول در نظام بانکی از مهم‌ترین دلایل رشد نرخ بهره بین بانکی در هفته ماقبل پاییز به شمار می‌رود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  7  =  1