انتقاد گروه های سبز از بانک جهانی به دلیل حمایت از نیروگاه های زغال سنگ اندونزی

گروه‌ های زیست‌ محیطی شکایتی رسمی به بانک جهانی برای ارائه حمایت مالی از دو نیروگاه زغال‌ سنگ در اندونزی ارائه کرده‌ اند که تعهد خود را مبنی بر توقف حمایت از سوخت‌ های فسیلی نقض کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ائتلافی از گروه‌های سبز روز پنجشنبه بیان کرد که شرکت تابعه بخش خصوصی بانک جهانی، شرکت مالی بین‌ المللی (IFC)، از طریق سرمایه‌ گذاری سهام خود در هانا بانک اندونزی، یکی از تامین‌ کنندگان مالی پروژه، حامی غیرمستقیم مجتمع برق زغال‌سنگ سورلایا است.

کارخانه سورالایا (در حال حاضر بزرگترین کارخانه در جنوب شرقی آسیا است) دارای هشت واحد در حال فعالیت است. این گروه‌ ها در نامه‌ ای به جانین فرتی، بازرس بانک جهانی گفتند که طرح‌ های ساخت دو واحد دیگر ۲۵۰ میلیون تن دی‌ اکسید کربن را در جو منتشر می‌ کنند.

در نامه ای که به نمایندگی از سازمان های مردمی محلی توسط یک سازمان غیردولتی ایالات متحده، که توسعه فراگیر نام دارد، ارسال شده است، آمده است: «آسیب به جوامع محلی، از جمله اخراج اجباری افرادی که در محل پروژه زندگی می کردند، در حال رخ دادن است.

بانک جهانی و هانا بانک اندونزی به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

بانک IFC متعهد شد که سرمایه گذاری در زغال سنگ را در سال ۲۰۲۰ متوقف کند، اما تا زمانی که آن ها برنامه هایی برای حذف تدریجی استفاده از زغال سنگ داشته باشند، همچنان در موسسات مالی با سرمایه گذاری این سوخت فسیلی مانند بانک هانا ادامه خواهند داد.

این سازمان در قوانین به روز شده در سال جاری اعلام کرد که مشتریان مالی آن باید متعهد شوند که «از زمانی که IFC سهامدار می شود، هیچ پروژه زغال سنگ جدیدی را ایجاد و تامین مالی نکنند.»

سخنگوی IFC گفت: «IFC مستقیماً از ساخت مجتمع نیروگاه زغال‌سنگ سورلایا حمایت نکرد و در هیچ مرحله‌ ای از توسعه آن شرکت نکرده است».

بانک IFC سرمایه گذاری سهام در KEB Hana اندونزی دارد، که بخشی از سندیکای موسسات مالی است که این پروژه را تامین مالی می کند. IFC توانایی توقف توسعه آن را ندارد.

مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA) مستقر در هلسینکی روز سه‌ شنبه اعلام کرد که مجتمع برق سورلایا تأثیر شدیدی بر کیفیت هوا در منطقه داشته است و سالانه بیش از یک میلیارد دلار هزینه بهداشتی متحمل می‌شود.

مرکز CREA همچنین به مه دود خطرناک در جاکارتا، پایتخت که در صدر فهرست آلوده‌ترین شهرهای جهان در ماه آگوست بود، کمک می‌کند.

شرکت PT Indo Raya Tenaga، توسعه‌ دهنده نیروگاه‌ های Suralaya، گفته است که قصد دارد بخشی از ظرفیت جدید را با آمونیاک، همراه با زغال سنگ، برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تامین کند.

این شرکت به درخواست ایمیل برای اظهار نظر پاسخ نداد.

بر اساس گزارش اندیشکده Global Energy Monitor، اندونزی یکی از ۱۱ کشوری بود که سال گذشته نیروگاه های زغال سنگ جدید را راه اندازی کرد. مجموع ظرفیت سوخت زغال سنگ در سال گذشته به 40.6 گیگاوات رسید که ۶۰ درصد از سال ۲۰۱۵ به همراه 18.8 گیگاوات دیگر در دست ساخت، افزایش یافته است، که سومین میزان تولید در جهان پس از چین و هند است.

نوامبر گذشته، اندونزی دومین کشوری شد که وارد یک مشارکت انتقال انرژی عادلانه شد که ۲۰ میلیارد دلار بودجه برای کمک به کاهش وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی ارائه می‌ کند، اما اعلام برنامه‌ های سرمایه‌ گذاری این کشور به تعویق افتاده است.

سازمان JETP اندونزی را مجبور می‌ کند تا نیروگاه‌ های جدید زغال‌ سنگ را تعلیق کند، هرچند برای نیروگاه‌ هایی که به سایر تأسیسات صنعتی خدمات می‌ دهند، معافیت‌هایی ارائه می دهد.

منبع: www.reuters.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

36  −    =  26