درخواست دوباره برای برخورد با آگهی های مسکن در دیوار و شیپور

یک نماینده مجلس خواستار برخورد با آگهی های مسکن در دیوار و شیپور شده و گفته است که وزراتخانه‌های راه و صمت از درج آگهی‌های کاذب در این زمینه جلوگیری کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تجارت‌نیوز، اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس گفته است که خرید و فروش اینترنتی مسکن باید ساماندهی شود؛ او خواستار برخورد با آگهی های مسکن در دیوار و شیپور شده است.

او در این مورد گفت: برای جلوگیری از قیمت‌سازی‌های کاذب در بازار مسکن باید با مافیای این حوزه به ویژه محتکران حقیقی و حقوقی واحد‌های مسکونی که بیشترین سود را از افزایش قیمت‌ها کسب می‌کنند، قاطعانه برخورد شود و سکو‌های خرید و فروش اینترنتی مسکن هم ساماندهی شوند.

شاکری افزود: همانگونه که وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی دفاتر مشاور املاک با همکاری اتحادیه مشاوران املاک نسبت به شناسایی و پلمپ تعدادی از دفاتر متخلف اقدام کرد و آثار مثبت محلی آن قابل رویت بود، هم اکنون نیز باید با اقدام جدی از نشر آگهی‌های کاذب خرید، فروش و اجاره مسکن جلوگیری کند که بهتر است این سکو‌ها به سامانه‌های مکان محور کشوری مانند سامانه ملی املاک و اسکان متصل شوند.وی ادامه داد: وزارت صمت از طریق اصناف و اتحادیه‌های مربوط و وزارت راه و شهرسازی که سامانه ملی املاک و اسکان را در اختیار دارد، باید تدبیری برای موضوع نشر اگهی‌های کاذب در سکو‌های برخط اینترنتی حوزه مسکن اتخاذ کنند.

لزوم ثبت دقیق مشخصات ملک

شاکری اضافه کرد: موضوع دیگری که حتما باید مورد توجه قرار بگیرد این است که ملک اگهی شده علاوه بر صحیح بودن موقعیت مکانی، شرایط واقعی به لحاظ وضعیت فروش و اجاره داشته باشد که این امر نیز با ثبت دقیق اطلاعات معاملات املاک در سامانه ملی املاک و اسکان قابل تحقق است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی نباید تنها به ساخت مسکن جهت ساماندهی بازار ملک اکتفا کند، اظهار کرد: البته که دولت اقداماتی برای شناسایی خانه‌های خالی و تنظیم گری بازار انجام داده است، بی تردید اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات برعایدی سرمایه در کنار ثبت دقیق معاملات در سامانه‌های مربوط در کنار ساخت مسکن موجب تنظیم گری بازار شده و موجب می‌شود ملک از کالایی سرمایه‌ای به کالایی مصرفی تبدیل شود. در کنار این موضوع باید برای درج قیمت منصفانه و مناسب منطقه در آگهی‌ها تدبیری اندیشیده شده و از انتشار قیمت‌های خارج از عرف جلوگیری شود (خانه ملت)

برخورد با آگهی های مسکن در دیوار و شیپور راه‌حل است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در حالی دولت و مجلس در سال‌های اخیر بارها خواستار برخورد با آگهی های مسکن در دیوار و شیپور شده‌اند که برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند اینگونه اقدامات نمی‌تواند بازار را ساماندهی کند. حتی موضوع برخورد با مشاوران املاک نیز به اعتقاد آنها تنها در حد مسکنی موقت می‌تواند اثر داشته باشد.

چندی پیش، منصور غیبی کارشناس مسکن معتقد است مشکلات بخش مسکن، حاصل عمکرد یک یا دو دولت نیست و انباشت چالش‌ها و سیاست‌های نادرست، شرایط فعلی را ایجاد کرده است. در نتیجه به راحتی و در کوتاه‌مدت نیز نمی‌توان آن را حل کرد.

با وجود این او در گفتگو با تجارت‌نیوز، به چند راهکار مهم برای حل این چالش اشاره کرد؛ خروج بخش‌های دولتی و بانک‌ها از احتکار زمین و املاک و عرضه آنها به بازار مصرف، تقوت فرایندهای کسب سرمایه و ثروت‌اندوزی و اصلاح نظام سوداگری در بخش مسکن، تایید صلاحیت سازندگان و ارائه مجوز ساخت مسکن به کسانی که توانایی اتمام پروژه‌ها را داشته باشند، احیای بافت‌های فرسوده و ورود مسکن به بازار سرمایه.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

54  +    =  61