حملات روسیه به بانک های چک/ هکرها خواستار پایان دادن به حمایت از اوکراین هستند

هکرهای گروه هکتیویست روسی NoName057 مسئول حملات سایبری مداوم به بانک ‌های چک و بورس اوراق بهادار این کشور هستند و از این نهادها می‌ خواهند که حمایت از اوکراین را متوقف کنند. با این حال، به گفته نمایندگان بانک ها، منابع مالی مشتریان در خطر نیست. تنها عواقب این حملات برای مشتریان قطعی موقت خدمات بانکی آن ها بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در میان مؤسسات آسیب دیده می ‌توان به Komerční banka، ČSOB، Air Bank، Fio banka، Raiffeisen، Moneta Money Bank و بورس اوراق بهادار پراگ اشاره کرد.

سیستم های بانکی از کار افتاد، اما پولی برداشت نشده

Komerční banka، ČSOB، Air Bank، Raiffeisen، Moneta Money Bank و Fio banka پس از حمله DDoS با مشکلاتی مواجه شدند، در حالی که وب سایت بانک Česká spořitelna کند شد. بانک ‌ها و انجمن بانکداری چک در بیانیه ‌های خود گفتند که اکثر بانک ‌ها در صبح امروز و ČSOB پس از ساعت 3 بعد از ظهر موفق به بازگرداندن سرویس ها شدند.

دفتر امنیت ملی سایبری (NUKIB) گفت که حملات DDoS به برخی از بانک های چک بر در دسترس بودن سیستم های آن ها تأثیر گذاشته است.

هکرها همچنین به وب سایت بورس اوراق بهادار پراگ حمله کردند که تا ساعات اولیه عصر از دسترس خارج بود.

اوا راجلیچووا، سخنگوی NUKIB اعلام کرد: «اینها حملات DDoS هستند که در دسترس بودن برخی از سیستم های این موسسات را تحت تاثیر قرار می دهند. ما با نهادهای مورد حمله همکاری می کنیم و حداکثر همکاری ممکن را برای حل و فصل این وضعیت با آن ها خواهیم داشت.»

میلوسلاو لوژکا از چک پوینت گفت: «گروه های هکر روسی مرتبا به کشورها و سازمان هایی در سراسر جهان حمله می کنند که تصور می کنند به نحوی از اوکراین حمایت می کنند. این یک کمپین گسترده برای گسترش ترس و اطلاعات نادرست است. برای مثال، چند روز پیش این گروه حملاتی را در لهستان سازماندهی کرد تا وب‌ سایت ‌های بورس اوراق بهادار ورشو و چندین بانک را از بین ببرند.»

مارک نژدلی، کارشناس امنیت سایبری PwC، گفت: «در این مورد یعنی گروه NoName057 انگیزه سیاسی پشت فعالیت هایشان است و از موسسات می خواهند که حمایت از اوکراین را متوقف کنند.»

حملات هدفمند روسیه

NoName057 عمدتاً از طریق تلگرام ارتباط برقرار می کنند. آن ها در این شبکه اجتماعی و در کانال اصلی روسی زبان خود بیش از 20000 عضو دارند و همچنین یک کانال به زبان انگلیسی دارند. علاوه بر این به داوطلبان برای مشارکت در پروژه های DDosia کمک می کنند و داوطلبان می توانند به حملات برنامه ریزی شده بپیوندند. لوژکا گفت: «فعال ترین افراد حتی تا 25000 کورونای چک پاداش دریافت می کنند.»

مدیر عامل شرکت بانکداری سیتادلو، توماش زاکو، می‌ گوید که این غیرعادی است که این حمله در پنج بانک داخلی به صورت همزمان انجام شود، بنابراین می ‌تواند پوششی برای حملات کاملاً متفاوت و پیچیده ‌تر باشد، زیرا بخش ‌های فناوری اطلاعات بانک ‌ها تحت حملات DDoS هستند.

جاکوب هیرمانک، سخنگوی فیو بانکا، گفت: «طبق اطلاعات ما، این نتیجه یک حمله سایبری سازمان یافته از خارج است که بخش بانکی چک را هدف قرار داده و چندین بانک داخلی را هدف قرار داده است.»

منبع: www.expats.cz

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  71  =  74