چرا بیمه‌گران از پلتفرم‌­های دیجیتال استقبال می­‌کنند؟

شرکت‌های بیمه مرسوم با نظام‌­های ناکارآمد قدیمی، فرایندهای دستی و هزینه‌ها­ی بالا به‌سختی می­‌توانند با فناوری روز ادغام شوند. درمقابل، اینشورتک‌­ها از پلتفرم‌های دیجیتالی به‌منظور تأمین بیمه دردسترس‌تر، ارزان‌تر و کارآمدتر بهره می‌برند. از این رو بیمه‌گران به‌دنبال شراکت با اینشورتک‌­ها درراستای سازگاری با چشم‌انداز درحال تحول دنیای دیجیتال هستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ریسک نیوز تحول دیجیتال یک ضرورت استراتژیک حیاتی است برای شرکت‌­های بیمه‌ای که به‌طور فعالانه از مزیت­‌های فناوری دیجیتال بهره می­‌برند. با ادامه روند توسعه فناوری‌­هایی مانند زیرساخت‌های ابری و هوش مصنوعی (AI)، پلتفرم‌های دیجیتال نقش مهمی در شکل‌دهی به آینده صنعت بیمه دارند. این پلتفرم‌­ها پایه و اساس تحول دیجیتال هستند و فرصت‌های بی‌حدومرزی از رشد را به‌ویژه در بازار آفریقا با نرخ رشد قابل توجه سالانه 7.19 درصد در سال‌­های 2022 تا 2028 نشان می‌­دهند.

ارزش بازار بیمه آفریقا در سال 2022 به 81.6 میلیارد دلار رسید و همچنان فرصت‌­های رشد گسترده‌ای دارد. به گفته سازمان بیمه آفریقا که هدف آن ارتقای یکپارچه‌سازی فناوری­‌های جدید است، میزان نفوذ بیمه از 2.5 درصد در سال 2020 به 2.7 درصد در سال 2021 افزایش یافته که بیانگر پذیرابودن دنیای دیجیتال در این قاره است. از سوی دیگر، به گزارش پلتفرم آلمانی Statista تعداد کاربران اینترنت در آفریقا در سال 2022 نسبت به سال 2015 دو برابر شده و به 570 میلیون کاربر رسیده است. درحقیقت با پذیرش پلتفرم‌­های دیجیتال، بیمه‌گران امکان نوآوری و گسترش پیشنهادات خود در بازارهای جدید را فراهم کرده­‌اند.

پلتفرم‌های دیجیتال درواقع زیرساخت‌های تکنولوژیکی هستند که بیمه‌گران را قادر به ارائه خدمات دیجیتالی و تسهیل فرایندهای داخلی می­‌کنند. این پلتفرم‌­ها به‌طور موثری عملکردهای متنوع، از جمله مدیریت خط‌مشی، رسیدگی به دعوی، تعامل با مشتری، تجزیه‌وتحلیل داده‌­ها و سایر فرایندهای ضروری را پشتیبانی می‌­کنند.

همان‌طور که فین‌تک بخش‌های مختلف صنعت مالی از جمله بانکداری و پرداخت را مختل کرده‌، تاثیر مخرب آنها از طریق اینشورتک (InsureTech) به صنعت بیمه نیز کشیده شده است.

در این سال‌ها رشد اینشورتک‌­ها به دلیل پتانسیل آنها برای تغییر و بهبود صنعت بیمه بوده است. همچنین آنها با استفاده از فناوری تجزیه‌وتحلیل داده­‌ها، توانمندسازی مشتریان و از طریق رویکردهای مشتری‌محور رشد مطلوبی داشته‌اند. اینشورتک‌­ها همچنین با ارائه اپلیکیشن­‌های کارآمد، فرایندهای ورود، پرداخت و ارتباطی را در مقایسه با راه‌حل‌های سنتی و پیچیده، تسهیل کرده‌اند.

شرکت‌های بیمه مرسوم با نظام‌­های ناکارآمد قدیمی، فرایندهای دستی و هزینه‌ها­ی بالا به‌سختی می­‌توانند با فناوری روز ادغام شوند. درمقابل، اینشورتک‌­ها از پلتفرم‌های دیجیتالی به‌منظور تأمین بیمه دردسترس‌تر، ارزان‌تر و کارآمدتر بهره می‌برند. از این رو بیمه‌گران به‌دنبال شراکت با اینشورتک‌­ها درراستای سازگاری با چشم‌انداز درحال تحول دنیای دیجیتال هستند.

برای مثال، در سال 2020، گروه سرویس­‌های مالی آفریقایی (Sanlam) با گروه JaSure، به‌عنوان یک اینشورتک­ که بیمه‌های درخواستی را به مشتریان ارائه می‌دهد، سرمایه‌گذاری و مشارکت کرد. سپس در سال 2022، Sanlam موفق به حصول صددرصدِی مالکیت اینشورتک­ مذکور شد. هرچند، شرکت‌های بیمه همچنان به‌طور فزاینده‌ای درحال سرمایه‌گذاری در پلتفرم‌های دیجیتال هستند. هدف آنها از انجام این کار دستیابی بیشتر به نوآوری، توسعه کارایی عملیاتی و بهبود تجربه مشتری درراستای موفقیت بلندمدت است.

دلایل اساسی تمرکز بیمه­‌گران در پلتفرم‌­های دیجیتال

۱- امکان بهبود و ارتقای عملیات بیمه‌گران

از طریق دیجیتالی‌شدن و اتوماسیون جریان کار، بیمه‌گران قادر به بهبود کارایی و انعطاف‌پذیری بیشتر در تخصیص منابع هستند که با توجه به تقاضای فعلی مشتریان آفریقایی برای دریافت خدمات بیمه‌­ای اقتصادی و منعطف اهمیت زیادی دارد. پلتفرم‌­های دیجیتال از طریق تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری، فرایند ارزیابی ریسک را بهبود می‌­بخشند. همچنین بیمه­‌گران از این طریق امکان تسریع ارائه خدمات و کاهش هزینه­‌ها را فراهم می‌­کنند. کمپانی آفریقایی Naked Insurance به‌عنوان یک اینشورتک­ نوآور، تنها از طریق اتخاذ یک رویکرد دیجیتالی، موفقیت شایانی در بازار رقابتی بیمه کسب کرده ­است. این کمپانی با بهره‌­گیری از هوش مصنوعی و اتوماسیون، خدمات ارزان‌تری به مشتریان خود ارائه می‌­دهد.

۲- بهبود تجربه مشتری

پلتفرم­‌های دیجیتال به بیمه­ گران امکان درک بهتر اولویت‌­های مشتری، ارائه پیشنهادات هدفمند و تعاملات یکپارچه را می‌­دهد. داده­‌های جمع‌آوری و تحلیل‌شده به بیمه‌گران این امکان را می‌دهد که خدمات شخصی‌سازی‌شده به مشتریان خود ارائه دهند. این خدمات حتی از نظر نوع ارتباطات و قیمت به هر کدام از مشتریان متفاوت خواهد بود. به این ترتیب، از طریق پورتال­‌ها و پلتفرم‌­های آنلاین، مشتریان امکان دسترسی به اطلاعات بیم‌ه­ای، پرداخت و ثبت مطالبات خود را در هر زمان و مکان دارند. همچنین بات‌­های پشتیبانی مبتنی بر هوش مصنوعی از طریق APIها پاسخگویی سریع و شبانه­‌روزی به مشتریان را فراهم می‌­کنند که این تعامل پیوسته، وفاداری و رضایت مشتری را بهبود می‌­بخشد.

۳- تجزیه‌وتحلیل داده‌­ها

رشد تکنولوژی، منجر به توسعه و خلق فناوری‌های جدیدی مانند رایانش ابری، کلان داده (بیگ دیتا)، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا (IoT) شده است. پلتفرم‌های دیجیتال نیز از این فناوری‌­ها به‌منظور گردآوری و تجزیه‌وتحلیل داده، حصول بینش، بهبود تصمیم‌­گیری و ارائه خدمات مطلوب‌تر بهره می‌­برند. از تجزیه‌وتحلیل داده­‌ها و الگوریتم‌­های پیشرفته همچنین به‌منظور ارزیابی دقیق­‌تر ریسک­‌ها و تعیین حق بیمه‌­ها استفاده می‌­شود. در این سال‌ها داده­‌ها به‌عنوان پایه و اساس تحول دیجیتال قلمداد شده‌اند، طوری که بانک‌­ها از تجزیه‌وتحلیل داده­‌ها کمک گرفته‌اند تا به دستاوردهایی نظیر تحلیل رفتار مشتری، ارزیابی ریسک و کشف تقلب دست یابند. این درحالی است که شرکت‌­های بیمه به‌تازگی به ارزش تجزیه‌وتحلیل داده‌­ها درراستای تحول دیجیتال خود پی برده­‌اند.

۴- همکاری در اکوسیستم

عامل کلیدی تحقق تحول دیجیتال در شرکت‌­های بیمه، ادغام سیستم‌­ها با اکوسیستم است. هدف از انجام این کار این است که از طریق به‌اشتراک‌گذاری دانش مشترک، ارزش بیشتری برای مشتریان حاصل شود. در این میان بهره‌­گیری از APIها در یکپارچگی بین سیستمی در صنعت بیمه ضروری است و از آنها می‌­توان برای ارتباط با پلتفرم‌­ها، تسهیل تبادل اطلاعات بین سیستم­‌های مختلف و ایجاد فرصت‌­های جدید جهت خلق ارزش بهره برد.

همکاری استراتژیک بین کمپانی‌­های آفریقایی Sanlam و MTN درراستای مواجهه با بازار بیمه آفریقا نمونه‌ای از همکاری و یکپارچه‌سازی جهت توسعه بازار و دستیابی به جریان‌های درآمدی جدید است.

۵- چابکی و نوآوری

با پذیرش تحول دیجیتال، بیمه­‌گران امکان پاسخگویی به انتظارات روبه‌رشد مشتریان، بهینه‌­سازی فرایندها، کسب مزیت رقابتی و نوآوری در اکوسیستم­‌های خود را دارند. همچنین بیمه‌­گران باید خود را برای نفوذ مستمر هوش مصنوعی، اینترنت اشیا (IoT) و بلاکچین آماده کنند.

۶- مقیاس­‌پذیری

بیمه­‌گران به‌منظور تداوم رشد و نوآوری، بر ایجاد زیرساخت­‌های مقیاس­‌پذیر تمرکز کرده‌­اند. پلتفرم‌­های دیجیتال به بیمه‌­گران امکان دسترسی به بازار­های جدید و شبکه­‌های توزیع از یک پلتفرم مرکزی را می‌­دهد و از طریق تجزیه‌وتحلیل داده­‌ها مشتریان را هدف قرار می‌­دهد. همان‌طور که پیش­‌تر نیز اشاره شد، درحال حاضر فرصت‌­­های بی‌حدومرزی جهت گسترش فعالیت‌­های بیمه‌­گران به‌دلیل افزایش پذیرش استفاده از خدمات دیجیتال وجود دارد.

نتیجه‌­گیری

پلتفرم‌­های دیجیتال به بیمه­‌گران امکان تکاپو در محیط درحال تحول بیمه، بهره‌­برداری از فرصت­‌های رشد و انتقال ارزش به مشتری را می‌­دهد. با ادامه انقلاب دیجیتال، بهره­‌گیری از این پلتفرم­‌ها برای بقا، شکوفایی و پاسخگویی به نیاز­های درحال تغییر مشتریان حیاتی خواهد بود.

منبع:داتین

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  7