بانک کشاورزی پایه های امنیت غذایی کشور را مستحکم کرد

بانک کشاورزی، در راستای تامین مالی بخش کشاورزی و تحقق سیاست های دولت بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از تولید، اشتغال و تحکیم پایه های امنیت غذایی کشور پرداخت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از بنکر (Banker)، این بانک در راستای تامین مالی بخش کشاورزی و تحقق سیاست های دولت در زمینه افزایش تولید و اشتغالزایی در کشور، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون بالغ بر ۳۴۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بیش از ۲ میلیون و ۴۲ هزار نفر پرداخت کرده که ۸۶ درصد آن، معادل ۲۹۵ هزار میلیارد تومان، به صورت تخصصی برای تقویت بخش کشاورزی و صنایع و خدمات وابسته به آن پرداخت شده و الباقی عمدتا در قالب تسهیلات قرض الحسنه و یا در راستای تجهیز منابع و تقویت توان حمایتی بانک از بخش کشاورزی بوده است.

بر اساس این گزارش، پرداخت تسهیلات در شعب بانک کشاورزی سراسر کشور در دولت سیزدهم ، روندی مثبت و روبه رشد داشته به طوری که تسهیلات پرداختی این بانک در پایان سال ۱۴۰۱ با ۱۵۷ درصد تحقق برنامه، در مقایسه با سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۴ درصد رشد داشته که این موفقیت، با حمایت و همراهی دولت، اعتماد و لطف ملت و تلاش و تعهد مدیران وکارکنان این بانک میسر شده است.

برنامه ریزی راهبردی برای خودکفایی کشور

این گزارش می افزاید: بانک کشاورزی در مسیر آبادانی و خودکفایی کشور، تاکید زیادی بر توسعه پایدار، بهینه سازی مصرف منابع آب، خاک و انرژی، استفاده از روش ها و فناوری های نوین و دانش بنیان و ارتقای کمی و کیفی تولیدات بخش کشاورزی دارد و در پرداخت تسهیلات حمایتی و مشارکت در احداث و راه اندازی واحدهای تولیدی بخش کشاورزی و صنایع وابسته، این اصول را مد نظر قرار می دهد.

همچنین بانک کشاورزی برای بالابردن سهولت، سرعت، دقت و امنیت انجام عملیات اعتباری و جلب رضایت مشتریان، با ارائه خدمات بانکی غیرحضوری نظیر احراز هویت، افتتاح حساب، پرداخت تسهیلات، بازپرداخت اقساط، صدور سفته الکترونیکی و … از طریق سامانه های «باران»، «آسان»، «سامانه بازارگاه محصولات کشاورزی»، «سامانه نظارت بر مصرف تسهیلات» و … می کوشد در مسیر رسالت پشتیبانی از زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و حفظ پویایی چرخه اقتصادی این بخش، از تولیدکنندگان ، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان بخش کشاورزی حمایت کند.

تامین مالی واحدهای تولیدی

تامین مالی واحدهای تولیدی با هدف تحکیم پایه های امنیت غذایی کشور، یکی از مهمترین اهداف بانک کشاورزی است و این بانک از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان تیرماه سال ۱۴۰۲ با پرداخت بالغ بر ۶۴۵ هزار میلیارد ریال در قالب ۵۶۷ هزار فقره تسهیلات به واحدهای پرورش دام، طیور و آبزیان، در تولید گوشت تازه مصرفی خانوارها مشارکت کرده است.

گفتنی است حمایت بانک کشاورزی از زنجیره تولید و تامین گوشت در کشور بسیار فراتر و گسترده تر از پرداخت تسهیلات به واحدهای تولید دام و طیور و مراکز پرورش آبزیان است و این بانک با پرداخت تسهیلات جداگانه در تمام مراحل زنجیره تامین، شامل تولید علوفه و خوراک دام تا احداث دامداری ها، مرغداری ها و استخرهای پرورش ماهی، راه اندازی واحد های پرورش ماهی در قفس، احداث کشتارگاه ها و واحدهای فرآوری محصولات گوشتی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، تامین ماشین آلات مورد نیاز واحدهای تولیدی، احداث واحدهای بسته بندی و نهایتا حمل و توزیع، از فعالان این حوزه و تامین گوشت مصرفی خانوارها حمایت می کند.

این گزارش می افزاید: در همین راستا بانک کشاورزی از خرداد ماه سال ۱۴۰۱ تا کنون در قالب طرح مردمی سازی یارانه ها عملکرد درخشانی در حمایت از صنعت دام و طیور و تامین امنیت غذایی مردم داشته و بالغ بر ۱۲۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات به ۱۰۵ هزار تولیدکننده فعال در این حوزه پرداخت کرده است.

افزایش سهم از بازار بانکداری

مدیرعامل بانک کشاورزی با ارائه گزارشی از رشد شاخص های عملکرد بانک در حوزه های مختلف، اظهار داشت: در سال گذشته اقدامات موثری برای افزایش سهم از بازار بانک کشاورزی در حوزه ریالی با اولویت جذب منابع ارزان قیمت صورت پذیرفت و میانگین رشد سپرده های مردمی بانک کشاورزی از رقم ۳۰.۹ درصد میانگین رشد سپرده های مردمی شبکه بانکی پیشی گرفت؛ همچنین در سال جاری در حوزه ارز و بانکداری بین الملل، با افزایش حجم عملیات ارزی، سهم از بازار بانک کشاورزی دو برابر شده است.

تحقق برنامه های راهبردی

فرخ نژاد با اشاره به تلاش موفق این بانک برای تحقق برنامه های راهبردی از جمله تامین منابع پایدار و ارزان برای استمرار تولید در بخش کشاورزی، شناسایی و رفع مشکل طرح های راکد، مدیریت هزینه ها و درآمدها، تقویت جایگاه بانک در نظام بانکی و تقویت زیرساخت های بانکی برای ارتقای بانکداری الکترونیکی، تصریح کرد: در حوزه اعتباری، پرداخت تسهیلات در سال ۱۴۰۱ به دلیل ابلاغ تکالیف از سوی دولت محترم، نظیر اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها، اجرای طرح خرید تضمینی گندم، پرداخت تسهیلات به شرکت های دولتی برای واردات کالاهای اساسی و … رشد چشمگیری یافت و علیرغم برنامه تعهدی بانک مبنی بر پرداخت ۱۲۰ همت تسهیلات، ۱۸۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک کشاورزی پرداخت شد.

رتبه اول در تراکنش های موفق شتابی

او به تشریح عملکرد این بانک در حوزه فناوری اطلاعات پرداخت و گفت: سال گذشته در زمینه درصد تراکنش های موفق شتاب، رتبه اول در شبکه بانکی و از لحاظ تعداد تراکنش های شتاب و شاپرک، جایگاه پنجم را کسب کردیم.

همچنین در سایر شاخص های این حوزه از جمله تعداد کارت های صادره، تراکنش های درگاه های پرداخت، تعداد مشتریان همراه بانک، اینترنت بانک، سامانه بازارگاه و کانال های غیرحضوری، توسعه سرویس های نوین بانکی و … بانک کشاورزی رشد مناسبی داشته است.

توسعه بانکداری دیجیتال کشاورزی

وی افزود: در ادامه توسعه سامانه های حاکمیتی از جمله چکاد، پل، پیچک، صیاد ۲، چکاوک ۴، سماچک و سامانه ثبت اطلاعات مشکوک، به تازگی امکان استفاده از سفته الکترونیکی نیز در بانک کشاورزی ایجاد شده است.

همچنین در زمینه توسعه بانکداری دیجیتال از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون اقدامات ارزنده ای از جمله امکان احراز هویت غیرحضوری، راه اندازی پلتفرم خدمات بانکداری غیرحضوری «باران» و راه اندازی پلتفرم پرداخت تسهیلات غیرحضوری «آسان» به انجام رسیده است.

افزایش سهم از بازار ارزی

بانک کشاورزی در شاخص سهم از بازار ارزی کشور بر اساس اعلام اداره تخصیص ارز بانک مرکزی، سهم از بازار ارزی این بانک در مقطع چهارماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته، دو برابر شده و با ثبت سهم از بازار ارزی ۶.۲۳ درصدی و دو پله صعود، این بانک در جایگاه هشتم در بین ۲۶ بانک فعال در حوزه ارز کشور قرار گرفته است.

این گزارش می افزاید، حجم عملیات ارزی بانک کشاورزی در چهارماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵۶ درصد افزایش داشته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  50  =  51