بانک‌ها به مرکز تامین مالی افراد خاص تبدیل شده‌اند/ دولت، بانک‌های مستنکف از اعطای وام مسکن را تعطیل کند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: اغلب بانک‌ها به مرکزی برای تامین منابع مالی افراد خاص تبدیل شده‌اند لذا حاکمیت باید این بانک ها را تعطیل کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجو، درباره دلیل عدم تمکین بانک ها به اعطای تسهیلات خرید و ساخت مسکن که مجلس آنها را مکلف کرده است، گفت: این بانک ها پول خرد مردم را جمع کرده‌اند و به زیر مجموعه خودشان برای اجرای پروژه در قالب تسهیلات تزریق کرده اند. بانک‌های ما به مرکز تامین مالی افراد خاص تبدیل شده اند.

عضو کمیسیون اجتماعی ادامه داد: اتفاقی که در کشور ما رخ داده این است که نه تنها بانک ها اقدام به اعطای تسهیلات ساخت مسکن نمی کنند بلکه در سایر زمینه ها هم مثل وام فرزند آوری، تسهیلات ازدواج، وام های اشتغال و تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸، سیاست سوق دادن تسهیلات از سمت خدمات یه سمت تولید که سیاست های کلان نظام است، سیستم بانکداری به هیچ کدام آنها  هم عمل نمی کند.

وی ادامه داد: بانک های ما یک مدل لیبرالیستی هستند که ثروت  روی ثروت برای افراد فئودال می گذارند. بانک داری ما در هیج کدام از ساختارها در خدمت مردم نیستند.

عنابستانی ادامه داد: در حوزه نهضت ملی مسکن هم این شرایط وجود دارد و با وجود گذشت چند سال از تصویب قانون جهش تولید مسکن که در آن مجلس بانک ها را موظف کرد ۲۰ درصد از تسهیلات خود را صرف اعطای تسهیلات ساخت مسکن کنند، هنوز بانک ها  در برابر اجرای آن مقاومت می کنند.

عنابستانی گفت: بانک عا عمده تسهیلات را به ساختارهای می دهند که خودشان می خواهند.  وقتی مردم به بانک ها مراجعه می کنند اعلام می کنند که اصلا تسهیلاتی برای پرداخت ندارند و می گویند به دلیل ناترازی از سوی بانک مرکزی سیستم آنها قفل شده است.

وی افزود: اما همزمان مردم گزارش می دهند که بانک ها به خودی ها و نورچشمی ها و شرکای زیر مجموعه خودشان وام می دهند. متاسفانه سیستم بانکی ما باید شخم بخورد و به طور کامل دگرگون شود.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر این اتفاق نیفتد تامین مالی سیاست های درست دولت تقریبا غیر ممکن می شود. نظام بانکی باید دست از بنگاه داری و پروژه داری بردارد و دست از سود جویی بردارد.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: نظام بانکی باید بپذیرد که وظیفه اش تامین مالی تولید است. هر جایی که نظام بانکی این مسئله را نمی پذیرد بانک حاکمیت با آن برخورد جدی کند.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: نمی توان این را پذیرفت که هر کس پول دارد یک بانک تاسیس کند و بعد هم سرمایه های مردم را جمع کند و هر کاری دلش خواست انجام دهد. این مسئله در هیچ کجای دنیا پذیرفتی نیست و نظام پولی مالی باید پشتوانه سیاست های حاکمیت باشد که نیست.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: البته قانون بانک مرکزی که مجلس  تصویب کرد یک کار جامع است و احتمالا بتواند شرایط را در آینده ای نزدیک تغییر دهد.

عنابستانی افزود: باید بانک مرکزی بانک ها را کنترل کند و اگر بانکی به این سیاست ها عمل نمی کند با آن برخورد شود و بهترین برخورد هم جمع شدن آن بانک است. تا مردم هم بدانند که منابع مالی خود را باید در ساختارهای بگذارند که سیاست های حاکمیت را اجرا کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

28  ⁄  28  =