رشد ملایم نرخ بهره بین بانکی در پایان مرداد

نرخ بهره بازار شبانه(بین بانکی) در هفته منتهی به 25 مرداد حدود 23.53 درصد به ثبت رسیده که نسبت به هفته‌های اخیر به صورت نامحسوسی افزایش پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اکوایران نرخ بهره بین بانکی در هفته اخیر دچار کمی افزایش شده است. همچنین برخی کارشناسان عنوان می‌کنند که کانال حرکت نرخ بهره این بازار به آرامی درحال رشد است که می‌تواند ناشی از تسلط بانک مرکزی بر کنترل نوسانات این بازار باشد.

متانت رفتار نرخ بهره بازار بین بانکی

بازار بین بانکی بازاری است که در آن بانک‌ها به عرضه و تقاضای منابع مالی می‌پردازند. عموما زمان سررسید بازار بین بانکی(شبانه) 24 ساعت است. بانک مرکزی به دو طریق به ساحت این بازار ورود می‌کند، اولا می‌تواند در نرخ بهره‌های سقف یا کف کانال مد نظر خود، به‌طور مستقیم به عرضه یا تقاضای منابع مالی بپردازد، دومین راه نیز اثرگذاری غیر مستقیم از طریق عملیات بازار باز است. هنگامیکه بخشی از نقدینگی مورد نیاز بانک‌ها در بازار باز تامین شود، میزان تقاضا در بازار بین بانکی کاهش می‌یابد و همین موضوع می‌تواند اهرمی برای کاهش نرخ بهره بین بانکی باشد.

نرخ بهره بین بانکی در یک ماه گذشته تقریبا در کانال 23.45 تا 23.55 درحال نوسان بوده است. این نرخ بهره تا ماه گذشته در کانال 23.4 و 23.5 قرار داشت ولی طبق شواهد چند هفته ایست که این سطح دچار اندکی افزایش شده است. بر اساس آمارها نرخ بهره بازار بین بانکی در هفته منتهی به 25 مرداد سال جاری حدود 23.53 درصد به ثبت رسیده که نسبت به هفته‌های گذشته مقداری بیشتر است.رشد آرام و چراغ خاموش نرخ بهره بین بانکی احتمالا ناشی از تسلط بانک مرکزی روی عملیات بازار باز و بازار شبانه است. از اواسط خرداد سال جاری بانک مرکزی اعلام کرد که با اجرای عملیات بازار باز قصد بازگرداندن آرامش به فضای پولی و بانکی را دارد، پس از آن نرخ بهره بین بانکی تحت کنترل درآمده و از نوسانات شدید آن جلوگیری شده است. بازگرداندن آرامش به معنای سرکوب نرخ بهره نیست بلکه به معنای اجازه اعمال قدرت به نیروهای عرضه و تقاضا در بازار پول تحت کنترل بانک مرکزی است تا از نوسانات شدید در آن جلوگیری شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  3  =  2