باز شدن دست بانک مرکزی برای مدیریت ارز با پول‌های آزاد‌شده

یک اقتصاددان با اشاره به آزاد شدن منابع ارزی ایران در کره جنوبی گفت: می‌توان با بخشی از پول‌هایی که به‌تناوب در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد، مصرف ارزی در کشور را مدیریت کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تسنیم، وحید شقاقی با اشاره به روند آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران گفت: دولت سیزدهم رویکرد فعالانه‌ای را در حوزه دیپلماسی بر عهده گرفته است و فراتر از دولت نیز مجموعه حاکمیت قرار دارد که بدین نتیجه رسیده که باید رویکرد فعال‌تری را در دیپلماسی دنبال کند و رد پای این مهم را نیز در پیمان‌های منطقه‌ای، بین‌المللی و بهبود روابط با همسایگان و حل برخی مسائل منطقه‌ای می‌بینیم.

وی افزود: در یکی دو ماه اخیر نوسانات ارزی به‌شدت کنترل شده و محدوده‌ای مشخص را شاهدیم که روندی حداقلی بین 48 تا 50 هزار تومان را در بر می‌گیرد و تداوم این رویکرد را در آزادشدن ارزهای ایران می‌بینیم.

شقاقی با اشاره به رفتار غیرقانونی و قلدری امریکا به‌منظور راهزنی پول‌های ایران گفت: پول‌های ما در چند کشور بلوکه شده است که شامل 20 تا 25 میلیارد دلار می‌باشد و 7 میلیارد دلار معروف نیز در کره جنوبی قرار داشت که در پی کاهش ارزش پول ملی این کشور، بخشی از آن از بین رفته است و 6 میلیارد دلار آن آزاد شده است.

وی تصریح کرد: حق ایران بود که به منابع ارزی خود دست پیدا کند و خبرهای مختلفی منتشر می‌شود که فراتر از بحث پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی است و در دیگر کشورها نیز چنین فرایندی در حال طی‌شدن است و شاید هم این مطلب محرمانه باشد و مقامات کشور باید اعلام کنند.

این استاد دانشگاه آزادسازی پول‌های ایران را در ادامه روندِ دیپلماسی اقتصادی عنوان کرد که اخیراً دنبال می‌شود و فعلاً بدین مرحله ختم شده است و تاکید کرد چنین روندی آرامشی را در بازار ارز در بر داشته است.

*باز شدن دست بانک مرکزی برای ثبات بازار ارز با پول های آزاد شده

شقاقی با بیان این که بازگشت این حجم از پول به کشور، بخشی از فشار ارزی را کاهش خواهد داد، خاطرنشان کرد: از این طریق دست بانک مرکزی برای ثبات بازار ارز باز خواهد ماند؛ خاصه در حوزه تثبیت اقتصادی و کنترل تورم و نیز ثبات‌بخشی به بازار ارز که می‌توان با بخشی از پول‌هایی که به‌تناوب در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد، مصرف ارزی در کشور مدیریت شود.

وی در پایان گفت: تداوم چنین دیپلماسی فعالی در حوزه خارجی می‌تواند این ثبات را در اقتصاد کشور فزونی دهد و امیدواریم این ثبات در سال جاری بخشی از فشار تورمی را که ملت ایران به دلیل شدت تحریم متحمل شدند، کاهش دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  4  =  16