چک الکترونیک ریسک معاملات را کاهش داد

عضو اتاق بازرگانی ایران استفاده از چک الکترونیک را یکی از تاثیرگذارترین اقدامات بانکی در خصوص احیای توان و اعتبار چک خواند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایبِنا، حسین سلیمی، رئیس انجمن سرمایه گذاری‌های مشترک ایرانی و خارجی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به بازگشت اعتبار و اعتماد به چک با اجرای قانون جدید بانک مرکزی و استفاده از چک الکترونیک گفت: این اقدام را می‌توان یکی از تاثیرگذارترین کار‌ها در خصوص احیای توان و اعتبار چک خواند که توانست بعد از مدتها، تعداد چک‌های برگشتی را تا میزان قابل توجهی کاهش دهد. دلیل این موضوع نیز ثبت چک در سامانه و مشخص شدن توان مالی و اعتباری دارنده چک برای انجام معاملات تجاری است. پیش از استفاده از چک الکترونیک، انجام معاملات مدت‌دار با ضریب خطر و ریسک بسیار بالایی همراه بود، اما هم اکنون شاهد این هستیم که چک به جایگاه خوبی رسیده و فعالان اقتصادی و صاحبان کسب و کار می‌توانند با اطمینان بیشتری از این ابزار مالی استفاده کنند.

وی همچنین درباره افزایش استفاده از چک الکترونیک در معاملات و کاهش چشمگیر چک‌های برگشتی گفت: استفاده از ابزار‌ها و سیستم‌های هوشمند پرداخت از جمله چک‌های الکترونیک، سالهاست در بسیاری از کشور‌های دنیا مرسوم بوده و استفاده از این نوع چک‌ها در ایران هم می‌تواند با اثرات بسیار مثبت همراه باشد. در واقع خاصیت و امتیاز استفاده از چک‌های جدید باعث شده امنیت و شفافیت در معاملات بیشتر شود و در واقع ریسک مبادلات مالی تا حد زیادی کاهش یابد.

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: استفاده از چک الکترونیک این اعتماد و توان را به ما می‌دهد که دیگر نگران پرداخت یا واریز در معاملات نباشیم، چون مشخصات این چک‌ها و موجودی و توان مالی صادرکننده آن در سامانه ثبت می‌شود و قطعا موجودی کافی در حساب افراد برای صدور چک وجود دارد.

سلیمی با تاکید بر لزوم استفاده از سامانه‌ها و سیستم الکترونیک در معاملات ادامه داد: متاسفانه درصد بالایی از معاملات در بازار همچنان بصورت سنتی انجام می‌شود؛ در حالیکه استفاده از ابزار‌های به روز دنیا و سیستم‌های هوشمند و الکترونیک می‌تواند امنیت و سرعت معاملات را تا حد چشمگیری افزایش دهد. معتقدم استفاده بیشتر از سیستم‌های بانکیِ به روز و جدید، نیاز به مشوق‌هایی از سوی متولیان دارد تا بدین ترتیب سیستم‌های قدیمی و سنتی رفته رفته از دور خارج شوند.

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران به بحث تامین مالی زنجیره‌ای نیز اشاره کرد و گفت: از جمله مزایای این طرح، تامین غیرنقدی سرمایه در گردش بنگاه‌ها، کاهش نقدینگی و شفافیت در اعطای تسهیلات و جلوگیری از انحراف منابع است که هر چه بیشتر اجرایی شود، اثرات بهتری را در جلوگیری از خلق پول و نقدینگی خواهد داشت. البته این موضوع فقط کاربرد داخلی دارد و در بحث واردات مواد اولیه و کالا از خارج و همچنین مبادلات مالی بین المللی، کارایی چندانی نخواهد داشت. در نتیجه ما در این خصوص همچنان نیاز به تامین و انتقال ارز داریم.

رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی در خصوص تفکیک حساب‌های تجاری از شخصی گفت: برخی از فعالان اقتصادی با حساب‌های شخصی خود به معاملات تجاری می‌پردازند که ممکن است ظن فرار از مالیات را تداعی کند. این موضوع بار‌ها باعث ایجاد مشکل شده و حتی زمینه سوء استفاده از حساب‌های تجاری و شخصی را ممکن می‌ساخت. در همین راستا تفکیک حساب‌های تجاری از غیر تجاری را می‌توان تصمیمی سازنده و مثبت تلقی کرد، چراکه از این طریق می‌توان به خوبی بر معاملات تجاری و اقتصادی نظارت کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  28