رشد ۳۴ درصدی تراکنش های شاپرک در تیر ۱۴۰۲

ارزش انباشته تراکنش های شاپرک در 4 ماهه ابتدایی سال به 3 هزار و 700 همت رسیده و به رشد خود ادامه داده است اما تورم تجربه شده در این مقاطع زمانی بسیار بالاتر از این میزان بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اکوایران ارزش تراکنش های ثبت شده در 4 ماها ابتدایی سال به روند صعودی خود ادامه داده اما سرعت افزایش آن کمتر از تورم رقم خورده است. همچنین آمارها نشان می‌دهد که مبادلات به سمت کلان‌تر شدن در حال حرکت هستند.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی، در چهار ماه نخست سال 1402 به طور متوسط مبلغ هر تراکنش ثبت شده در سامانه شاپرک حدودا به 228 هزار تومان رسیده است. این مبلغ نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته 17 درصد رشد داشته درحالیکه رشد سطح عمومی قیمت‌ها در فاصله دو مقطع مذکور بسیار بیشتر از این میزان بود.

رشد 34 درصدی تراکنش ها در 4 ماه نخست 1402

با توجه به اینکه تمامی تراکنشات انتقال وجه و دستگاه پوز و انتقال‌های درون شبکه‌ای در سامانه شاپرک ثبت می‌شود، اطلاعات مربوط به این سامانه می‌تواند تصویری تقریبا کلی از انتقال مبادلات را منعکس کند. مجموع تراکنش هایی که طی ماه‌های فروردین تا تیر سال جاری انجام شده حدود 34 درصد رشد کرده و به 3 هزار و 700 همت رسیده که بخشی از این رشد به دلیل بالا رفتن سطح قیمت‌ها بوده است.

تعداد تراکنش های مجموع 4 ماه ابتدایی سال به 16 میلیارد رسیده که نسبت به مقطع مشابه سال 1401 تنها 15 درصد بیشتر شده است، به عبارت دیگر ارزش تراکنشات بیش از 2 برابر تعداد تراکنش‌ها رشد کرده که به معنای بزرگتر شدن مبلغ مبادله شده در هر تراکنش است.

به اعتقاد برخی، به دلیل اینکه همه تراکنشات ثبت شده در شاپرک متعلق به مصرف کننده نهایی نیستند و معاملات کالاهای اولیه و واسطه‌ای نیز در آن وجود دارد، شاید مقایسه آن صرفا با تورم مصرف کننده دقیق نبوده و بررسی تورم تولیدکننده نیز بالاجبار باشد. آمارها نشان می‌دهند که سطوح قیمت هم در سمت مصرف کننده و هم در سمت تولیدکننده بیشتر از رشد مبالغ و تعداد تراکنشات در 4 ماه اخیر بوده است.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  37  =  43