صیاد حریف چک برگشتی نشد؛ رکوردزنی یک ساله در چک های برگشتی

باوجود رشد 47 درصدی مبلغ مبادلات چک در خرداد 1402، سهم برگشتی ها رکوردزنی کرده است. بررسی ها نشان می دهد سهم چک های برگشتی از کل مبادلات از حیث مبلغ در خرداد 1402 بالاترین سطح را در بازه 12 ماهه داشته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اکوایران، علی‌رغم اینکه ارزش چک‌های مبادله‌ای در خرداد سال جاری افزایش یافته، سهم چک‌های برگشتی و وصول نشده در مبادلات نیز در چند ماه اخیر نیز رو به ‌افزایش بوده است، به‌طوری‌که بالاترین نرخ چک‌های برگشتی پس از خرداد سال گذشته در خرداد 1402 رقم خورده است.

این درحالی است که با گسترش سامانه صیاد در مبادلات چک امنیت این شاخص بالاتر رفته و سهم برگشتی ها تا پیش از این در سطوح پایینی ثبت شده بود.

افزایش ارزش چک‌های مبادله‌ای نسبت به خرداد 1401

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از بانک مرکزی، تعداد چک‌های مبادله شده در خرداد 1402 بیش از 7 میلیون و 900 هزار فقره بوده که 91.7 درصد از این تعداد وصول شده است.

ارزش کل چک‌های مبادله شده نیز حدود 503 هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده که 445 همت از آن به وصول رسیده و 58 همت باقیمانده برگشت خورده است.

بررسی ها نشان می دهد حجم مبادلات چک در خرداد ماه امسال 161 هزار میلیارد تومان بیشتر از این شاخص در موقعیت مشابه خود در سال گذشته بوده و 47 درصد بیشتر شده است. بررسی ماهانه نیز نشان می دهد در این مقطع 22 هزار و 300 میلیارد تومان بر حجم مبادلات چک نسبت به اردیبهشت ماه افزوده شده که به لحاظ درصدی معادل با 4.6 درصد بوده است.

این افزایش در ارزش مبادلات می‌تواند ناشی از افزایش قیمت‌ها در سطح مبادلات باشد یا ریشه در افزایش مبادلات چک داشته باشد. قابل توجه است که تورم نقطه به نقطه در خرداد امسال 42.6 درصد برآورد شده است. به عبارت دیگر رشد مبلغ کل مبادلات بیشتر از رشد سطح عمومی قیمت‌ها بوده است.

چک برگشتی

سهم چک‌های برگشتی از مبادلات افزایش یافت

علی رغم افزایش ارزش چک‌های مبادله‌ای در خرداد 1402 نسبت به ماه گذشته‌اش، نسبت چک‌های وصول شده حدود 0.5 درصد کاهش یافته است. به عبارت دیگر در ماه مذکور کل مبلغ چک‌ها حدود 22 همت نسبت به اردیبهشت افزایش یافته ولی نسبت چک‌های وصول شده از 92.2 درصد به 91.7 درصد کاهش پیدا کرده است. بنابراین در مقابل نرخ چک های برگشتی از حیث مبلغ معادل با 11.6 درصد بوده که بالاترین سطح را از خرداد 1401 تا کنون (یعنی در بازه 12 ماهه) داشته است. به عقیده کارشناسان هنگام بررسی ماهانه تغییرات شاخص‌ها، باید به تفاوت الگوی مصرفی مردم در ماه‌های مختلف سال دقت شود. با این حال رکوردزنی سهم برگشتی ها از چک های برگشتی به عقیده برخی می تواند ریشه در کاهش قدرت خرید و وصول چک ها در این مقطع داشته باشد. در همین زمینه عموما دو نگاه مختلف در ریشه یابی این موضوع مطرح است. برخی ناکافی بودن رشد درآمد و برخی دیگر رشد بیشتر هزینه ها را از جمله عوامل برگشت چک ها در کشور می دانند.

چک

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  18