شرایط جدید خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی

یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در سابقه بیمه ، عدم رد کردن بیمه از سمت کارفرما است. افراد خاصی می‌توانند سوابق بیمه تامین اجتماعی خود را بخرند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز بیمه تامین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی به منظور ایجاد رفاه و حمایت از حقوق کلیه کارکنان کارخانه ها، اداره ها و سازمان ها و دیگر محیط های کاری به وجود آمد. بیمه تامین اجتماعی بیشتر برای دهک های متوسط و پایین در نظر گرفته می شود. بیمه تامین اجتماعی کمک زیادی در تامین برخی نیاز های اولیه ی افراد می کند. در حال حاضر، طبق قانون بیمه تامین اجتماعی  و بیمه نامه برای تمامی افراد شاغل، اجباری است. می توان گفت که سازمان و بیمه تامین اجتماعی، مهم ترین رکن صنعت بیمه در کشور است.در صورتی که فرد بخواهد برای تکمیل سوابق خود، خرید سابقه بیمه را به صورت کسری از ماه انجام دهد، باید در کارگاهی به صورت پاره وقت کار کند که زیر نظر سازمان تامین اجتماعی است و حداقل یک روز سابقه پرداخت حق بیمه برای او لحاظ شود.

در این مقاله درباره این موضوع و همچنین شرایط و نحوه خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی صحبت خواهیم کرد.

 برخورداری از مزایای بیمه تامین اجتماعی، از جمله مهم‌ترین دلایل افراد برای استفاده و همچنین پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی است. مسلما همه دوست دارند تا با پرداخت مبلغی، بازنشستگی خود را تامین کنند و خیالشان بابت داشتن حقوق بازنشستگی راحت باشد. اما خب برخی افراد سابقه بیمه کمی دارند و به این فکر می‌کنند که آیا امکان خرید سابقه بیمه را دارند یا خیر.

یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در سابقه بیمه، عدم رد کردن بیمه از سمت کارفرما است. بسیاری از افراد با توجه به دانسته‌های خود از مدت زمان پرداخت حق بیمه، سراغ بازنشستگی می‌روند، اما خبر ندارند که در صورتی که حق بیمه آنها توسط کارفرما پرداخت نشده باشد، نمی‌توانند اعدا کنند که سی سال سابقه بیمه دارند.

این افراد در کنار افرادی که می‌خواهند زودتر از موعد بازنشسته شوند، طبق شرایط و ضوابط خاصی می‌توانند سوابق بیمه تامین اجتماعی خود را بخرند. به این ترتیب، این مزیت برای همگان در دسترس نیست و افراد خاصی می‌توانند این کار را انجام دهند.

طبق آنچه در قوانین سازمان تامین اجتماعی آمده، امکان خرید یک‌جای سوابق بیمه وجود ندارد. اما این قانون تبصره‌هایی نیز دارد که خرید سابقه بیمه را برای برخی افراد امکان‌پذیر می‌کند. شرایط خرید سوابق بیمه تامین اجتماعی به شرح زیر می‌باشد:

افراد سرباز می‌توانند برای خرید سابقه بیمه اقدام کنند، اما اقدام برای خرید شرایط خاصی دارد. این افراد می‌توانند بیمه سربازی خود را به سابقه بیمه کار تبدیل کنند به شرطی که کارت پایان خدمت داشته باشند، بیمه پرداز سازمان تامین اجتماعی باشد، از قبل از سربازی ۲ سال سابقه کار و بیمه داشته باشند و در نهایت اینکه، در صورت توانایی در خرید بتواند مبلغ آن را به صورت یک‌جا و نقدی و یا به صورت اقساط یک ساله به سازمان تامین اجتماعی بپردازد.

در صورتی که فرد بخواهد برای تکمیل سوابق خود، خرید سابقه بیمه را به صورت کسری از ماه انجام دهد، باید در کارگاهی به صورت پاره وقت کار کند که زیر نظر سازمان تامین اجتماعی است و حداقل یک روز سابقه پرداخت حق بیمه برای او لحاظ شود. برای این درخواست، فرد باید حداکثر ۵۰ سال داشته باشد و قبل از رسیدن به این سن، برای خرید سابقه بیمه درخواست دهد.

بسیاری از افراد هستند که به صورت پاره وقت کار می‌کنند و ممکن است حق بیمه آنها برای تنها ۴ روز کار در هفته پرداخت شود. این افراد از زمان ثبت درخواست خود برای خرید سابقه بیمه، می‌توانند با هزینه شخصی هزینه حق بیمه دیگر روزهای هفته را بپردازند و اقدام به تکمیل سوابق بیمه‌ی خود کنند. این موضوع برای افرادی که به سن مشخص‌شده برای پر کردن سابقه بیمه خود رسیده‌اند، صدق نمی‌کند و نمی‌توانند ناقص بودن سابقه بیمه خود در گذشته را بخرند.

افرادی که کمتر از ده سال سابقه بیمه دارند و می‌خواهند با دریافت ده روز حقوق در ماه بازنشسته شوند، حتما باید حداقل از یک سال پرداخت حق بیمه، برخوردار باشند و پرداخت حق بیمه آنها به ده سال نرسد. علاوه بر این، باید به سن ۶۰ سال در مردان و ۵۵ سال در زنان رسیده باشند.

در صورتی که متقاضی از ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه برخوردار باشد، دیگر نیاز به شرایط سنی برای بازنشستگی ندارد. علاوه بر این، افرادی که در زمان ثبت درخواست بالای ۵۰ سال دارند باید نسبت به مازاد ۵۰ سال از سابقه پرداخت حق بیمه بهره‌مند باشند.

نحوه خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی

در صورتی که شرایط بالا را دارید و به دنبال این هستید که سابقه بیمه خود را بخرید، باید با در دست داشتن مدارک و مستندات به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید. اینجاست که کارِ سازمان تامین اجتماعی شروع و اقدام به بررسی اسناد شما می‌کند. در صورت تایید تمام مدارک، می‌توانید برای خرید اقدام کنید.

اما یکی از مهم‌ترین عوامل در به وجود آمدن شکاف میان سوابق بیمه در افراد، کارفرمایان هستند. بسیاری از کارفرمایان از پرداخت حق بیمه کارکنان خود سر باز می‌زنند و همین موضوع می‌تواند سابقه بیمه افراد را دچار مشکل کند. برای این مواقع، می‌توانید سراغ سریع‌ترین راه یعنی شکایت از کارفرما بروید و در شکایت خود، درخواست واریز حق بیمه ایام اشتغال را ارائه دهید.

برای اینکه از این مشکلات جلوگیری کنید و خود را درگیر شکایت نکنید، حتما به وب‌سایت سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید و سابقه بیمه خود را مدام چک کنید. چرا که در صورت رد نشدن بیمه شما توسط کارفرما، سازمان تامین اجتماعی نمی‌تواند برای شما کاری انجام دهد و روند خرید سابقه بیمه به مشکل برمی‌خورد.

سربازها و افرادی که می‌خواهند سوابق حق بیمه خود را به صورت کسر از ماه تکمیل کنند، باید به وب‌سایت سازان تامین اجتماعی به آدرس eservices.tamin.ir مراجعه کنند و مراحل تعیین‌شده در سایت را دنبال کنند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

18  −    =  15