درس هایی از تاریخچه فین تک/ از نیازهای مشتریان تا آینده ای مبتنی بر فناوری

فین تک ها به دلیل انعطاف پذیری و چابکی خود، همچنان جایگاه محوری در اکوسیستم مالی را به خود اختصاص خواهند داد. فین تک ها برای ارائه راهکارهای منحصر به فرد برای چالش های موجود در سیستم مالی سنتی طراحی شده اند و هنوز هم این کار را می کنند. با این حال، برای رقابتی ماندن، ارائه مجموعه ای از راهکارها در کسب و کارها در این بخش به طور فزاینده ای حیاتی می شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، می توان استدلال کرد که سفر صنعت فین تک برای اولین بار در قرن نوزدهم آغاز شد، زمانی که وسترن یونیون سیستم صندوق انتقال الکترونیکی (ETF) را راه اندازی کرد. با این حال، این بحران مالی سال 2008 بود که حرکت را سرعت بخشید و موجی از مقررات جدید بانکی راه را برای راهکارهای نوآورانه به منظور ورود به صنعت هموار کرد.

این شرکت ‌کنندگان فاقد زیرساخت ‌های قدیمی بودند و بنابراین برای مدرن ‌سازی امور مالی آماده بودند. با وجود فناوری ‌های پیشرفته در بنیان، این «فین ‌تک ‌ها» بودند که راهکارهای منحصر به‌ فردی را برای نقاط دردناکی که مصرف ‌کننده جدید با آن مواجه می ‌شود، در یک بازار جهانی رو به رشد ارائه کردند. در دنیای امروزی که به شدت در حال دیجیتالی سازی است، فین ‌تک همیشه در حال تغییر است، اما هیچ نشانه ‌ای از کند شدن روند آن دیده نمی ‌شود. مهم است که به گذشته نگاه کنیم و در مورد اینکه صنعت چقدر پیشرفت کرده است و آنچه می توانیم یاد بگیریم، فکر کنیم.

بانک ها و فین تک ها: داستانی به قدمت زمان

فین تک در 15 سال گذشته در مسیری جذاب قرار گرفته است و بررسی تاریخچه این بخش با بانک ها تصویری گویا را نشان می دهد. در ابتدا، فین ‌تک‌ ها با امید به جذب مشتریان بانکی و استفاده از داده ‌ها و خدمات برای پیاده سازی محصولات خود وارد صحنه شدند. گفتن این کار آسانتر از انجام آن بود و بازیکنان جدید به زودی متوجه شدند که بانک‌ ها چندان پیشرو نیستند. وضعیت بسیار در موقعیت «ما در برابر آن ها» بود. از یک سو، شما این فین تک های زیرک را در اختیار داشتید و از سوی دیگر، بانک های بزرگ، قوی (و قابل اعتماد) بودند.

به این ترتیب، ما می ‌توانیم چگونگی تکامل فین ‌تک‌ ها در طول زمان بر اساس روابط صمیمانه آن‌ ها با بانک‌ های سنتی را درک کنیم. در ابتدا، جنبش فین ‌تک پیشنهادات بانک ‌ها را به چالش کشید، سپس به سمت راهکارهای مکمل رفت و در نهایت، اکنون شاهد هستیم که فین ‌تک ‌ها می ‌توانند با موفقیت در کنار بانک ها به رقابت بپردازند.

علاوه بر این، تغییرات اخیر در مقررات و ظهور بانکداری باز، مرز بین «بانک» و «فین تک» را به طور فزاینده ای مبهم کرده است. فین ‌تک‌ ها دیگر نیازی به متخصص بودن در ارائه خدمات مالی سنتی ندارند، مشروط بر اینکه شریکی برای ارائه این تخصص داشته باشند. جالب اینجاست که تحقیقات در سال گذشته نشان می ‌دهد که 77 درصد از فین ‌تک ها و بانک ‌ها افزایش روابط بانکی را گزارش داده اند، به‌ عنوان مثال، جایی که زیرساخت ‌هایی برای فین ‌تک ‌ها برای حمایت از محصولات خود فراهم شده است.

تحول دیجیتال و نیازهای مشتری در حال تحول

تکامل صنعت فین ‌تک نیز با چشم ‌اندازی از نقاط درد و ناامیدی مصرف ‌کننده در حال تکامل همزمان بوده است. پس از تمامی این مسائل، این همان چیزی است که در وهله اول برای آن طراحی شده بود. امروزه، مصرف ‌کنندگان بیش از همه خواهان سرعت و کیفیت خدمات هستند، به این معنی که تمرکز زیادی بر کارایی عملیاتی برای فین‌ تک ‌ها و کسب ‌و کارها با استفاده از ابزارهای آن‌ ها وجود دارد. به طور طبیعی، این شامل حرکت به سمت تجربیات مشتری آنلاین است. تحقیقات اخیر در مورد بازرگانان در اروپا نشان داد که فقط 34 درصد هنوز از رسانه های فیزیکی استفاده می کنند. به همین دلیل، ارائه دهندگان پرداخت و راهکارهای فین تک باید به طور یکپارچه در همه محیط ها کار کنند.

برای رقابتی ماندن، حفظ روند تحول دیجیتالی کلیدی است. از هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیا (IoT) گرفته تا محاسبات ابری و بلاک چین، همه توسط صنعت فین ‌تک برای ارائه خدمات بهتر به مصرف‌ کنندگان و مشتریان پذیرفته شده ‌اند. گفتنی است، به منظور تضمین انعطاف پذیری سازمانی در درازمدت، فین تک ها باید تعیین کنند که کدام فناوری برای تجارت آن ها مناسب است.

آینده ای مبتنی بر فناوری

بنابراین، چه چیزی می توانیم از تاریخچه فین تک در مورد آینده صنعت بیاموزیم؟

بدون شک، فین تک ها به دلیل انعطاف پذیری و چابکی خود، همچنان جایگاه محوری در اکوسیستم مالی را به خود اختصاص خواهند داد. فین تک ها برای ارائه راهکارهای منحصر به فرد برای چالش های موجود در سیستم مالی سنتی طراحی شده اند و هنوز هم این کار را می کنند. با این حال، برای رقابتی ماندن، ارائه مجموعه ای از راهکارها در کسب و کارها در این بخش به طور فزاینده ای حیاتی می شود.

برای انجام این کار، همکاری کلیدی است. بدون همکاری، فین ‌تک ‌ها در معرض ریسک عقب افتادن در بازاری با سرعت فوق‌ العاده بالا هستند. همکاری با سایر فین ‌تک ‌ها و بانک ‌های پرداخت به معنای ارائه خدمات متنوع تر به مشتریان است که جذابیت شرکت را افزایش می ‌دهد و «وفاداری» مشتری را ایجاد می ‌کند.

همچنین به این معنی است که می ‌توانید فناوری ‌های نوظهوری مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را کشف کنید، بدون اینکه لزوماً آن را در داخل سازمان توسعه دهید. شراکت با فردی که می تواند به شما امکان دسترسی به فناوری هایی را بدهد که واقعاً کسب و کار شما را بهبود می بخشد، راهی کارآمد برای اطمینان از همگامی کسب و کارها با تقاضاهای در حال تحول مشتری است.

در نهایت، فین تک گذشته ای رنگارنگ و آینده ای هیجان انگیز دارد. در قلب فین تک یک رویکرد مبتنی بر راهکار، انعطاف پذیری در برابر تغییر و تعهد به نوآوری در فناوری است.

مترجم: مسعود اسکندری

منبع

https://www.forbes.com/sites/forbestechcouncil/2023/07/24/lessons-from-the-history-of-fintech/?sh=56b4768a1d8d

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

13  −  10  =