پیش‌بینی مهم معاون اسبق ارزی بانک مرکزی درباره عدد دلار

معاون اسبق بانک مرکزی گفت: تجربه نشان داد اقتصاد ایران اصلا با دلار بالاتر از ۵۰ هزار تومان و … تطبیق ندارد، با آن نرخ دلار کسی قدرت خرید چیزی را در اقتصاد ایران دارا نیست و در نتیجه رکود بر بازارها حاکم می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک سید کمال سیدعلی در پاسخ به این سوال خبرگزاری خبرآنلاین که آیا قیمت ارز در شرایط کنونی واقعی است یا خیر؟ گفت: هر قیمتی که در بازار معامله بر مبنای آن صورت می‌گیرد، واقعی است. همین حالا نیز نرخ ارز به نظر من واقعی است چرا که اتفاقات اخیر در کاهش بهای ارز موثر بوده است.

وی در توضیح این مطلب افزود: گذشته از اخباری که در خصوص مذاکرات منتشر شده است و آزادسازی منابع ایران در عراق با چراغ سبز آمریکا، شاهد این موضوع هستیم که صادرات نفتی ایران افزایش یافته و فکر کنم روزانه بین یک میلیون و ۷۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت از کشور صادر می‌شود.

معاون اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: حتی اگر ۲۰ درصد تخفیف نیز در فروش نفت داشته باشیم، باز هم درآمد نفتی قابل ملاحظه است. در کنار این‌ها درآمد صادرات غیرنفتی ایران نیز چیزی در حدود ۴۰ میلیارد دلار است و با توجه به کاهش شدید تقاضا و مهار آن در همه بخش‌ها قیمت در مقطع کنونی نباید بیش از این باشد.

وی به این نکته اشاره کرد که مساله کشش قیمتی نیز باید مد نظر قرار گیرد و گفت: این طور نیست که مدام قیمت ارز افزایش یابد و اتفاقی در اقتصاد نیفتد. تجربه نشان داد اقتصاد ایران اصلا با دلار بالاتر از ۵۰ هزار تومان و … تطبیق ندارد، با آن نرخ دلار کسی قدرت خرید چیزی را در اقتصاد ایران دارا نیست و در نتیجه رکود بر بازارها حاکم می‌شود.

سیدعلی گفت: حاکمیت رکود بر بازارها در شرایط فعلی از مسکن گرفته تا ارز و حتی بورس نیز تحت تاثیر همین موضوع است. اقتصاد ایران کشش قیمت بالاتر ارز را ندارد.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×  9  =