افزایش چراغ خاموش نرخ بهره در ماه اول تابستان

نرخ بهره بین بانکی در ماه نخست تابستانی کشور مسیر صعودی ملایمی داشته و از 23.4 درصد به 23.5 درصد رسیده است. این درحالی است که همچنان بانک مرکزی فعالیت قابل توجهی در بازار باز دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اکوایران، تورم بالا نیاز به سرمایه در گردش بنگاه‌ها را افزایش داده و فشار افزایش در تقاضای نقدینگی را به بانک‌ها منتقل کرده است. با توجه به اینکه بانک‌ها در ترازنامه‎‌های خود با کسری مالی روبه‌رو هستند و توانایی پاسخگویی کامل به این افزایش تقاضا را ندارند، بنابراین برای تامین منابع خود به استقراض روی می‌آورند. در هفته گذشته علی رغم تزریق قابل توجه پول تحت عملیات بازار باز بانک مرکزی، نرخ بهره در بازار بین بانکی به 23.5 درصد رسیده است.

استقراض یک بانک می‌تواند از یک بانک دیگر باشد که به آن بازار شبانه گفته می‌شود. نرخ بهره در این بازار(نرخ بهره بین بانکی) تحت کنترل مستقیم دولت نیست اما دولت می‌تواند به طور غیر مستقیم روی این نرخ اثرگذار باشد، برای مثال دولت می‌تواند تقاضای نقدینگی بانک‌ها را با قرارداد بازخرید اوراق بهادار آنها تامین کند و از این طریق فشار تقاضا را در بازار شبانه کاهش دهد و در نتیجه تغییرات نرخ بهره را کاهش دهد.

تزریق 125 هزار میلیاردی در بازار باز

در چند هفته اخیر نرخ بهره بین بانکی تقریبا در کانال ثابتی بین 23.4 تا 23.5 درصد در نوسان بوده و در ماه نخست تابستان از کف کانال به سمت سقف کانال حرکت کرده است. در همین رابطه در هفته منتهی به 7 تیر نرخ بهره بین بانکی 23.1 درصد به ثبت رسیده و در نهایت به 23.5 درصد در 26 تیر 1402 افزایش پیدا کرده است.

معنای ثبات نسبی نرخ بهره بازار بین بانکی این است که در این مدت، بانک مرکزی با اجرای عملیات بازار باز (قرارداد بازخرید اوراق بهادار) اقدام به تامین بخشی از تقاضای نقدینگی بانک‌ها کرده تا نرخ بهره در بازار شبانه ثبات یابد. مبلغ اوراق بازخرید شده در هفته گذشته حدود 125 همت بوده تقریبا برابر با اوراق بازخرید شده در هفته منتهی به 19 تیر است. به بیان دیگر علی رغم اینکه میزان تزریق پول در بازار باز توسط بانک مرکزی تقریبا ثابت مانده و همچنان مبلغ قابل توجهی است، نرخ بهره بازار بین بانکی نیز تحت افزایش فشار تقاضا به سقف کانال 23.5 درصد رسیده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

75  −    =  68