رایزنی‌ها برای توافق ایران و آمریکا به نتیجه می‌رسد؟

یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است که دولتمردان ایران تمایل دارند با عادی‌سازی فرایند‌ها این حساسیت و القائات نادرست غربی‌ها را از طریق میز مذاکره دنبال کنند. طبعا در این برنامه میز مذاکره را ترک نمی‌کنند و وارد فضای تقابل رسانه‌ای یا پوپولیستی با طرف غربی نمی‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مهدی خورسند تحلیلگر بین المللی در گفتگو با «اطلاعات انلاین»، درباره توافق هسته ایی ایران و گروه 1+4  گفت: موضوع توافق هسته‌ای یک نوع آفت بزرگی  است که در کشور بدان گرفتار هستیم.نگاه صفر و صدی به مقوله توافق هسته‌ای اجازه نداد ما از مواهب برجام بهره‌مند شویم.

وی افزود: در دولت قبل در خصوص ابعاد مختلف این توافق بزرگنمایی شد. اما قاعدتاً به دلیل نوع حساسیت و هجمه تبلیغاتی که دستگاه‌های رسانه ای غربی علیه کشور ما ایجاد  می کنند و از آنجایی که یک کشور همیشه صلح جو و اهل مذاکره هستیم مبنای اینکه بخواهیم میز مذاکره را ترک کنیم هیچگاه وجود نداشته است.

خورسند تصریح کرد: با توجه به حساسیت جامعه غرب بر روی توانمندی هسته‌ای ایران، دولتمردان تمایل دارند با عادی‌سازی فرایندها این حساسیت و القائات نادرست غربی‌ها را از طریق میز مذاکره دنبال کنند. طبعا در این برنامه میز مذاکره را ترک  نمی کنند و  وارد فضای تقابل رسانه ای یا پوپولیستی با طرف غربی نمی شوند.

این کارشناس مسائل بین الملل درباره دستاورد های برجام گفت: با توجه به شرایطی که پرونده ایران در شورای امنیت سازمان ملل داشت، برجام توانست حساسیت ها و امنیتی سازی پرونده ایران را برای مدتی دور کند و فضای ذهنی جامعه غرب را به این سمت ببرد که ایران اهل گفتگو مذاکره و مداراست.

وی همچنین با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر اقدام راهبردی علیه تحریم‌ها افزود: مصوبه مجلس در شرایطی تصویب شد که غربی‌ها مسیر تخاصم را طی می‌کردند و به تعهدات خود عمل نمی‌کردند . نکته این که حتی اروپایی‌ها به مفاد اینستکس هم وفادار نبودند و در واقع جمهوری اسلامی ایران تنها مجری توافقی شد که قاعدتاً شدنی نبود. بنابراین وقتی امریکایی‌ها با وقاحت تمام میز مذاکره را ترک کردند و از سمت دیگر اتفاقاً بر همان برجام استناد می‌کنند که ایران را وادار به انجام تعهدات و محدودیت کنند، باید اقدام جدی صورت می‌گرفت.

وی اضافه کرد: من معتقدم در آن برهه زمانی مصوبه مجلس بسیار راهگشا بود و غربی‌ها را غافلگیر کرد و نشان داد جمهوری اسلامی ایران اگر بخواهد می‌تواند مسیر یا رفتاری همچون آنها داشته باشد کما اینکه مصوبه مجلس اتفاقاً برای حفظ برجام بود. این مصوبه طرف های مقابل را وادار می کند که تعهدات خود را انجام دهند و اجرایی کنند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

91  ⁄  13  =