شکست بانک جهانی در زمینه تغییرات اقلیمی

گرمایش جهانی باید به اولویت اصلی آن تبدیل شود

اخیراً بانک جهانی به دلیل عدم تهیه بودجه لازم برای کمک به کشورهای در حال توسعه برای مقابله با تغییرات اقلیمی نیز مورد انتقاد قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بانک جهانی، بزرگترین سازمان توسعه بین ‌المللی جهان، مدت ‌هاست که به دلیل انبوهی از کاستی ‌ها، از جمله تحمیل شرایط اجباری برای اعطای وام ‌های خود به کشورهای در حال توسعه، ایجاد ناکافی پادمان ‌های زیست ‌محیطی در پروژه‌ های خود، و عدم مشورت مناسب با جامعه مدنی در جهان، با انتقاداتی از طرف کشورهایی که در آن فعالیت می کند مواجه بوده است.

با این حال، اخیراً به دلیل عدم تهیه بودجه لازم برای کمک به کشورهای در حال توسعه برای مقابله با تغییرات اقلیمی نیز مورد انتقاد قرار گرفته است.

در ماه فوریه، جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده، خواستار «تکامل بانک جهانی» در پاسخ به چالش های جهانی مانند تغییرات اقلیمی شد.

در همین حال، وزیر محیط زیست مالدیو سال گذشته به صراحت تاکید کرد که «بانک جهانی به یک تغییر اساسی» برای مبارزه با تغییرات اقلیمی نیاز دارد.

و یک مقام ارشد سازمان ملل در سال 2021 بانک جهانی را متهم کرد که «در حالی که جهان در حال توسعه می سوزد، بانک جهانی عملا ناکارآمد است». بانک جهانی، از نظر منتقدان خود، نیازمند اصلاح سریع است.

تغییرات اقلیمی در حال حاضر جوامع در سراسر جهان، به ویژه در کشورهای در حال توسعه کم درآمد را به خطر می اندازد. به این ترتیب، مبارزه با تغییرات اقلیمی می تواند و باید به هدف جدید وجودی بانک جهانی تبدیل شود.

اگرچه بسیاری از رهبران، از جمله برخی در دولت بایدن، اصولاً با این تغییر جهت موافق هستند، اما قرار دادن تغییرات اقلیمی در اولویت جدید و اساسی بانک جهانی مستلزم مبادلات دشواری است که تعداد کمی از سیاستگذاران شروع به دست ‌و پنجه نرم کردن با آن کرده ‌اند.

ایالات متحده و متحدانش که با عدم اطمینان در اقتصاد خود مواجه هستند، بعید است که مبالغ هنگفتی را که بانک جهانی برای گسترش وام برای کمک به کشورهای در حال توسعه برای سازگاری با آب و هوای در حال تغییر و دور شدن از سوخت های فسیلی مورد نیاز است، جمع آوری کنند.

علاوه بر این، تنش ‌های ژئوپلیتیکی فزاینده بین سهامداران بزرگترین بانک ها (ایالات متحده و چین) تهدیدی برای تضعیف روش سنتی این سازمان برای انجام تجارت است، که عمدتاً متکی به تأمین مالی پروژه‌ های زیرساختی بزرگ است که واشنگتن و پکن به طور فزاینده ‌ای برای تأمین مالی آن ها با یکدیگر رقابت می ‌کنند.

از آنجایی که محیط ژئوپلیتیکی که بانک جهانی در آن فعالیت می‌ کند خصمانه ‌تر می ‌شود، سازمان باید تغییرات عمده ‌ای را هم از نظر سرمایه ‌گذاری و هم از نظر جهت ‌گیری نهادی ایجاد کند.

باید اعطای وام برای پروژه ‌های زیرساختی سنتی مانند جاده ‌ها و پل‌ ها را به نفع اعطای وام‌ های بیشتر برای تامین مالی تغییرات اقلیمی کاهش دهد و از مدل موجود کشوری و پروژه محور خود به سمت رویکردی منطقه ‌ای ‌تر حرکت کند که اقتصاد و سیستم‌ های انرژی را از سوخت ‌های فسیلی دور می‌ کند.

در حالی که بانک جهانی از رئیس جدید خود استقبال می کند و آماده می شود تا پاییز امسال از یک مسیر استراتژیک جدید رونمایی کند، فرصت طلایی برای تجدید ماموریت و همگام شدن با چالش های اصلی امروزی و چند چالش بزرگتر و فوری تر از جمله محافظت از فقیرترین و آسیب پذیرترین جوامع جهان در برابر ویرانی تغییرات اقلیمی را دارد..

مترجم: مسعود اسکندری

منبع

https://www.foreignaffairs.com/world/world-bank-failing-climate-change

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

64  ⁄    =  8