ارزش زمانی پول چیست؟ / ارزش آتی چگونه محاسبه می‌شود؟

ارزش زمانی پول به تغییرات ارزش پول در گذر زمان اطلاق می‌شود که با فرمول ارزش آتی و یا ارزش فعلی می‌توان به محاسبات این تغییرات پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اکوایران؛ ارزش زمانی از مفاهیم اولیه مالی به شمار می‌رود که در اکثر فرایند‌های مالی نیاز به محاسبات آن وجود دارد. محاسبه ارزش زمانی پول برای اولین بار از این جهت مورد توجه قرار گرفت که ارزش یک واحد پولی با توجه به نرخ بهره بدون ریسک و نرخ تورم در گذر زمان با تغییراتی همراه بود. تحلیل‌گران مالی زمانی که می‌خواستند ارزش مبالغی از سرمایه نقدی را در زمان‌های متفاوتی مورد سنجش قرار دهند؛ معیار مناسبی برای برآورد ارزش‌ها در بازه‌های زمانی مختلف نداشتند. فرمول‌های ارزش فعلی و ارزش آتی به تحلیل‌گران مالی کمک کرد تا محاسبات ارزش زمانی پول را با نرخ‌های متفاوتی انجام دهند که در بسیاری از محاسبات مالی نیز بست پیدا کرد.

ارزش زمانی پول چیست؟

ارزش زمانی پول به عنوان یک اصل اساسی در امور مالی شناخته می‌شود. مبلغی که امروز در دست داریم به دلیل امکان سرمایه‌گذاری بدون ریسک و سودآور از ارزش بیشتری نسبت به همین مبلغ در آینده برخوردار است. در ادبیات مالی به ارزش زمانی پول، ارزش فعلی تنزیل شده هم گفته می‌شود که برای محاسبه آن نیاز به فرمول ارزش فعلی وجود دارد. ارزش زمانی پول با تورم رابطه منفی دارد. به این ترتیب که تورم افزایش قیمت کالاها و خدمات است؛ ارزش یک ریال با افزایش قیمت ها کاهش می یابد، به این معنی که شما نمی‌توانید آن‌قدر که در گذشته می‌توانستید؛ خرید کنید.

فرمول ارزش آتی

ارزش آتی، ارزش فعلی مبلغی که امروز در اختیار داریم و آن را نسبت به نرخ بهره مؤثر بر آن افزایش می‌دهیم. دانستن ارزش آتی، سرمایه‌گذاران را قادر می‌سازد تا بر اساس نیازهای پیش بینی شده خود تصمیمات سرمایه‌گذاری صحیحی اتخاذ کنند. با این حال، عوامل اقتصادی خارجی، مانند تورم، می‌توانند با کاهش ارزش دارایی، بر ارزش آتی آن تأثیر منفی بگذارند.

image_2023-07-16_20-06-42

image_2023-07-16_20-07-04

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

20  ⁄    =  5