هر آنچه باید در مورد چک مفقودی بدانید

اگر چک صیادی شما به هر دلیلی گم شده است، ابتدا صادرکننده باید به صورت کتبی مفقودی چک را اعلام کند و پس از طرح شکایت در مراکز قضایی، گواهی را در مدت یک هفته به بانک ارائه کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایرنا، چک به عنوان ابزار پرداخت اهمیت بسزایی در معاملات و داد و ستدها دارد. در اردیبهشت‌ سال ۱۴۰۲ نزدیک به هفت میلیون و ۷۰۰ هزار فقره چک به ارزش حدود ۴۸۱۴ هزار میلیارد ریال مبادله‌ شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۱۹.۱ درصد و از نظر مبلغ ۴۶.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

با توجه به گسترش استفاده از چک در بازارهای معاملاتی، در شرایطی که چک فرد مفقود یا گم شده باشد، باید بدون هیچ معطلی با مراجعه به بانک مفقودی چک خود را اعلام کند. پس از شکایت لازم است که گواهی اقامه دعوا برای شکایت از چک مفقود شده را به بانک ارائه کند و در صورتی که در دادگاه مفقودی چک احراز شود، می‌تواند چک مفقودی را ابطال کند.

برای وصول چک مفقودی باید چهار اقدام انجام شود. همان‌طور که پیش از این گفته شد صادرکننده، ذی‌نفع یا نماینده قانونی چک باید به صورت کتبی مفقودی چک را به بانک اعلام کند.

بانک نیز مکلف است پس از دریافت درخواست هویت دستور دهنده را احراز کند و پس از احراز هویت اقدامات لازم را انجام دهد. بانک با احراز هویت دستور دهنده، از پرداخت وجه چک خودداری می‌کند و در صورتی که چک به بانک ارائه شود، بانک گواهی عدم پرداخت را با ذکر علت صادر می‌کند.

در گام بعدی، فرد باید در مدت یک هفته شکایت مفقودی چک را به مرجع قضایی که دادسرا یا شورای حل اختلاف می‌تواند باشد، اعلام کند. مرجع مربوطه گواهی مفقودی چک را صادر می‌کند.

پس از صدور گواهی مفقودی چک، گواهی شکایت باید بلافاصله به بانک ارائه شود. در صورت عدم ارائه گواهی شکایت در مدت یک هفته، بانک باید مبلغ چک را از حساب صادرکننده به دارنده چک پرداخت کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

36  ⁄    =  36