مهم‌ترین رویدادهای تالار نقره‌ای در هفته گذشته

قرارداد جدید بورس کالا در حوزه طلا راه اندازی می‌شود و شرکت‌ها با استفاده توان تولیداتشان می‌توانند از بورس کالا تامین مالی کنند از مهم‌ترین رویدادهای تالار نقره‌ای هفته گذشته بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از بازار، رحمان آراسته مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران گفت: برای نخستین بار قرارداد اختیار معامله واحدهای سرمایه گذاری صندوق طلای کهربا با سررسید مهرماه ۱۴۰۲ از روز اول مردادماه سال جاری در بورس کالای ایران راه اندازی می‌شود تا شاهد ورود یک دارایی جدید و جذاب در بازار اختیار معامله باشیم.

آراسته گفت: بورس کالا با صدور اطلاعیه‌ای از راه اندازی قرارداد اختیار معامله واحدهای سرمایه گذاری صندوق طلای کهربا با سررسید مهر ۱۴۰۲ خبر داد که این قرارداد از روز یکشنبه اول مرداد ماه قابل معامله خواهد بود.

وی در خصوص مزایای قرارداد اختیار معامله صندوق طلا گفت: این قرارداد، ابزاری قدرتمند جهت مدیریت ریسک برای سرمایه گذاران و سهامداران صندوق به شمار می‌رود؛ همچنین وجود بازارگردان که همراه با این قرارداد ایجاد می‌شود به نقدشوندگی و جذابیت این بازار کمک خواهد کرد.

بورس کالا مطمئن‌ترین بستر کشف قیمت کالاست
مدیرعامل فولاد خوزستان تاکید می‌کند نظام قیمت‌گذاری دستوری تولیدکنندگان را با چالش جدی مواجه کرده است. به گفته امین ابراهیمی، بورس کالا مطمئن‌ترین بستر برای کشف منصفانه قیمت و سازوکار عرضه و تقاضاست، به همین دلیل، تمرکز این شرکت در فروش محصولاتش، عرضه در بورس کالاست.

امین ابراهیمی گفت: بورس کالا جایگاه ویژه‌ای را در ایجاد شفافیت به همراه داشته است. فلسفه ایجاد بورس کالا نیز براساس نظام کشف قیمت است که سازوکار مطلوبی به حساب می‌آید.

وی تصریح کرد: فولاد خوزستان در سال گذشته ۷۰ درصد تولیدش معادل ۲.۷ میلیون تن انواع کالا و محصول به ارزش ۳۶ هزار میلیار تومان را در بورس کالا عرضه کرد و با نسبت ۶۰ به ۴۰ یعنی ۶۰ درصد اسلب و ۴۰ درصد بیلت این عرضه را انجام داد.

شرکت‌ها با استفاده توان تولیداتشان می‌توانند تامین مالی کنند
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: شرکت‌های تولیدی باید بدانند که با استفاده از ابزارهایی همچون اوراق سلف موازی استاندارد و گواهی سپرده کالایی، می‌توانند با بهره گیری از توان تولیدات خود در بورس کالا تامین مالی کنند.

علی جبل عاملی با بیان اینکه بورس کالا در سال‌های گذشته توانسته با توسعه خدمات و ابزارهای مالی در راستای کشف قیمت منصفانه برمبنای سازوکار عرضه و تقاضا گام بردارد، گفت: این مهم با وجود تمام مقاومت‌های موجود، میسر شده و سازوکار بورس کالا در این راستا توانسته هم نیاز تولیدکننده و هم نیاز مصرف کننده را تامین کند.

وی افزود: با توجه به توسعه ابزارهای مالی در بورس کالا در بخش معاملات مشتقه، سلف موازی و گواهی سپرده کالایی که به خوبی انجام شده می‌توان با اطلاع رسانی مناسب، تولیدکنندگان را به سمت استفاده از این ابزارها ترغیب کرد که به جای تامین مالی با استفاده از روش‌های پیچیده، از توان تولیدات خود بهره ببرند.

بورس کالا، راهکاری برای رشد تولید و مهار تورم در اقتصاد
یک کارشناس بازار سرمایه، بهره گیری از ظرفیت‌های بورس کالا را شاه کلید تحقق رشد تولید و مهار تورم دانست و گفت: تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که حذف قیمت‌گذاری دستوری مسیری به جز بورس کالا ندارد و باید همدلی و همراهی نهادهای مختلف تقویت شودکه بورس کالا به جایگاه واقعی خود در اقتصاد ملی برسد.

نیما میرزایی گفت: امسال یکی از چالشی‌ترین مشکلات مردم و اقتصاد کشور یعنی رشد تولید و مهار تورم در هدف و شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب قرار گرفت که تجربه سال‌های گذشته و اتخاذ تصمیم‌های مختلف در حوزه رشد تولید و مهار تورم نشان می‌دهد، بستر بازار سرمایه و به خصوص بورس کالا، شاه کلید اجرایی کردن این اتفاق مهم در اقتصاد ایران است.

وی عنوان کرد: با وجود اینکه ثمرات ورود کالاهای مختلف به بورس کالا در سال‌های اخیر را در توسعه و بالندگی صنایع به وضوح مشاهده می‌کنیم، اما در ماه‌های اخیر مقاومت‌هایی در خصوص احیای صنعت خودرو با عرضه محصولات خودروسازان در بورس کالا صورت گرفت که اثرات عینی و ملموس آن را در افزایش قیمت‌ها پس از خروج چند مدل خودروی معامله شده در بورس کالا، مشاهده کردیم.

عرضه در بورس کالا، الگوی موفق در احیای صنعت سیمان
کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: ورود کالای سیمان کشور به بورس کالا نمونه بارز و الگوی موفق در حذف رانت، واسطه گری‌ها و احیای این صنعت بود. به طوریکه صنایع و مصرف کنندگان در قیمت‌های متعادل و در بستری شفاف از مواهب سازوکار بورس کالا بهره‌مند شدند و دلالی در بازار سیمان نیز به وضوح کاهش یافت.

محمدعلی احمدزاده اصل اظهار کرد: قیمت گذاری دستوری در صنایع مختلف، آفت بزرگ رشد و بالندگی صنایع در ایران است که بهترین نسخه برای درمان این مشکل، ورود صنایع و کالاهای تولیدی به بورس کالای ایران است.

وی گفت: براساس همین تجربه، باید اعلام کرد که هرچه کالاهای بیشتری در بورس کالا عرضه و معامله شود، این رویه در نهایت به نفع مردم و صنایع خواهد بود و بدون تردید، رونق بورس کالا خواست همه فعالان اقتصادی در جهت شفافیت بازار است که رویه دخالت دولت در اقتصاد را به نظارت دقیق و شفافیت معاملات تغییر می‌دهد.

عرضه ۱۷۰ دستگاه کامیون و کامیونت در بورس کالا
تالار خودرو بورس کالای ایران ۳۱ تیر ماه میزبان عرضه ۱۷۰ دستگاه کامیون و کامیونت از سوی بهمن دیزل است.

به این ترتیب تعداد ۵۰ دستگاه کامیون کشنده امپاور به قیمت پایه ۴ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان با درصد پیش پرداخت ۳۰ درصد، ۵۰ دستگاه کامیونت فورس (FORCE) کابین بدون خواب ۶ تن بدون کاربری به قیمت پایه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و ۷۰ دستگاه کامیونت فورس (FORCE) کابین خوابدار ۶ تن بدون کاربری به قیمت پایه یک میلیارد و ۴۳۷ میلیون تومان در بورس کالا عرضه می‌شود

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  3  =  1