افزایش سهم تراکنش های ناموفق و خطادار در خرداد ماه/ علت چیست؟

طی خرداد ماه تعداد تراکنش های ناموفق و خطادار نسبت به اردیبهشت ماه بیش از 5 درصد افزایش یافت و از حدود 318 میلیون عدد به بالاتر از 334 میلیون عدد رسید. با وجود اینکه این میزان افزایش در قیاس با رشد 10 درصدی تعداد تراکنش های ناموفق اردیبهشت نسبت به فروردین ماه کمتر بود اما سهم تراکنش های ناموفق از تعداد کل تراکنش های انجام شده در خرداد ماه را افزایش داده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، تازه ترین آمار منتشر شده از شاپرک نشان می دهد که سهم تراکنش های موفق از تعداد کل تراکنش ها در خرداد ماه کاهش یافته است.

طی دوره یکماهه خرداد از مجموع 4 میلیارد و 603 میلیون تراکنشی که در شبکه شاپرک صورت گرفت بالغ بر 4 میلیارد و 268 میلیون عدد از آن موفق بود و تعداد تراکنش های ناموفق و خطادار به 334 میلیون عدد رسید.

سهم تراکنش های موفق از تعداد کل تراکنش های خرداد ماه 92،73 درصد و سهم تراکنش های ناموفق و خطادار 7،27 درصد بود.

این آمار حاکی از افت 18 صدم درصدی تراکنش های موفق نسبت به اردیبهشت ماه است.

در حالی که در دومین ماه از سال جاری شاهد رشد 17 صدم درصدی سهم تراکنش های موفق نسبت به فروردین ماه بودیم.

طی نخستین ماه از سال 1402 تعداد کل تراکنش های انجام شده در شبکه شاپرک کمتر از 4 میلیارد و برابر با 3 میلیارد و 983 میلیون عدد بود.

این تعداد در اردیبهشت با افزایش 13 درصدی به بیش از 4 میلیارد و 481 میلیون عدد رسید و در خرداد ماه 3 درصد رشد کرد.

در فروردین ماه بیش از 3 میلیارد و 693 میلیون عدد تراکنش موفق ثبت شد که سهم آنها از تعداد کل تراکنش ها به 92،74 درصد رسید.

این سهم در اردیبهشت ماه به 92،91 درصد ارتقا یافت و در خرداد ماه به 92،73 درصد افت کرد.

در اردیبهشت ماه بیش از 4 میلیارد و 163 میلیون عدد تراکنش موفق در شبکه شاپرک انجام شد و تعداد تراکنش های ناموفق و خطادار به کمتر از 318 میلیون عدد رسید.

 

علت افزایش تراکنش های ناموفق خرداد ماه چیست؟

طی خرداد ماه تعداد تراکنش های ناموفق و خطادار نسبت به اردیبهشت ماه بیش از 5 درصد افزایش یافت و از حدود 318 میلیون عدد به بالاتر از 334 میلیون عدد رسید.

با وجود اینکه این میزان افزایش در قیاس با رشد 10 درصدی تعداد تراکنش های ناموفق اردیبهشت نسبت به فروردین ماه کمتر بود اما سهم تراکنش های ناموفق از تعداد کل تراکنش های انجام شده در خرداد ماه را افزایش داده است.

بطور کلی تراکنش های ناموفق شامل 5 نوع خطای پذیرندگی، خطای کاربری، خطای صادرکنندگی، خطای شاپرکی و خطای کسب و کار هستند که خطای کابری با بیش از 87 درصد عمده ترین سهم را از کل تراکنش های ناموفق در اختیار دارد.

خطای صادرکنندگی نیز با بیش از 11 درصد دومین عامل مهم در تعداد تراکنش های ناموفق و خطادار است. اما سهم خطاهای پذیرندگی، شاپرکی و کسب و کار از تعداد کل تراکنش های ناموفق بسیار اندک و کمتر از یک یا حتی نیم درصد است.

در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت، خطای کاربری 3،5 درصد افزایش یافت و از 282 میلیون عدد به بیش از 292 میلیون عدد رسید. خطای صادرکنندگی نیز با رشد قابل توجه بیش از 25 درصد از 30،7 میلیون عدد به بالای 38،5 میلیون عدد افزایش یافت.

این دو عامل سبب شد تا تعداد کل تراکنش های ناموفق و خطادار خرداد ماه نسبت به اردیبهشت 5،3 درصد افزایش یابد.

اگر چه در خرداد ماه شاهد افت حدود 28 درصدی خطای پذیرندگی و کاهش 8،4 درصدی خطای کسب و کار در قیاس با ماه گذشته بودیم، اما با توجه به سهم ناچیز این خطاها از مجموع کل تراکنش های ناموفق، این روند کاهشی تاثیر محسوسی بر روند تراکنش های ناموفق خرداد ماه نداشت.

تعداد کل تراکنش های موفق خرداد ماه نسبت به اردیبهشت فقط 2،5 درصد رشد کرد. این در حالی است که در اردیبهشت ماه تعداد کل تراکنش های موفق در مقایسه با فروردین 12،7 درصد بیشتر شده بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

24  ⁄  3  =