سیستم بانکی در بافت فرسوده ناکارآمد است

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به ضرورت شفافیت بسته‌های مشوقانه احیای بافت فرسوده گفت: امروز سیستم بانکی کشور در این بخش ناکارآمد است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک فرشید پورحاجت به تسنیم اظهار کرد:‌ دولت باید سیاست‌ها و بسته‌های مشوقانه‌ای در بخش بافت فرسوده در نظر بگیرید؛ این بسته‌ها باید کاملا شفاف باشد.

وی در پاسخ به اثرگذاری بسته 19 گانه احیای بافت فرسوده، افزود: به‌نظر می‌رسد امروز سیستم بانکی کشور در این بخش ناکارآمد است. بانک‌ها باید شرایط متفاوتی را برای بافت فرسوده در نظر بگیرند.

وی با بیان این‌که بانک‌ها بنگاه‌های اقتصادی هستند، ریسک سرمایه‌گذاری در بافت فرسوده را می‌فهمند و حاضر نیستند در حوزه تسهیلات پوشش نقدینگی را برای مردم و بخش‌ خصوصی تامین کنند، تصریح کرد:‌دولت بارها اعلام کرده سود وام در بافت فرسوده 9 درصد است، اما هیچگاه این 9 درصد محقق نشده است.

وی در پاسخ به چرایی عدم تحقق سود 9 درصدی تسهیلات، اضافه کرد:‌وام بافت فرسوده هیچ فرقی با وام در مناطق برخوردار شهری ندارد؛ در قراردادهای مشارکت مدنی که در این بخش امضا می‌شود عملا در زمان تسویه حساب بانک می‌گوید چنانچه مابه التفاوت (یارانه) تسهیلات را -دولت-به ما پرداخت کند آنرا به سازندگان پرداخت می‌کنیم. اما هیچوقت این اتفاق نیفتاده است.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید بر این‌که بافت فرسوده فرصت بسیار بکر مناسبی برای سرمایه‌گذاری است، گفت: باید این را هم در نظر داشت از بُعد تهدید مشکلات خاص و حادی دارند. سرمایه‌گذاری در بافت فرسوده خیلی دشوار است. اگر بافت‌ها احیا شود دیگر نیازی به تامین زیرساخت‌ها، خدمات روبنایی،‌زیربنایی و… نداریم.

 پورحاجت پیش‌تر با اشاره به این‌که در سه برنامه توسعه‌ای کشور قانون‌گذاری شده (از برنامه چهارم به بعد) مقرر شد سالانه 10 درصد از بافت های فرسوده کشور احیا شود به تسنیم گفته بود:‌ امروز اگر این بخش را رصد کنیم می‌بینیم این اتفاق در کشور روی نداده است. بارها به‌عنوان بخش خصوصی فعال در بخش مسکن کشور اعلام کرده‌ایم که حاضریم در این حوزه نقش‌آفرینی کنیم.

وی توضیح داد: به‌نوعی در حوزه بازآفرینی شهری کمک دولت باشیم و به کمک مردم بیاییم. بخش گسترده‌ای از هموطنان در این بافت‌ها زندگی می‌کنند. اما در مقام اجرا می‌بینیم در طی اجرا برنامه‌ها احیای آنچنانی صورت نگرفته است.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان بیان کرد: این نشان می‌دهد ریسک سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی در بحث احیای بافت‌های فرسوده را نه قانونگذار و دولت در نظر نگرفته است. در واقع سیاست‌های مشخصی در این رابطه دنبال نشده است.

پورحاجت اضافه کرد: نه در حوزه تسهیلات، نه شهرداری‌ها و نه در خدمات دولتی هیچ تفاوتی بین سرمایه‌گذاری در بافت فرسوده با مناطق برخوردار وجود ندارد. سرمایه‌گذار بخش خصوصی متوجه این موضوع است که سرمایه‌ خود را در جای مستهلک کند که تضمین بازگشت سرمایه‌ را داده باشند.

وی تاکید کرد:‌ مهم‌ترین عامل در کُندی احیای بافت فرسوده نبود انگیزه در بین بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این بافت‌هاست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×    =  45