اصلاح رفتار مشتریان با مدل جدید کارمزد

به اعتقاد بازیگران سیستم پولی و بانکی اصلاح و اخذ کارمزد از تراکنش‌های بانکی موجب کاهش هزینه های بانکی و اصلاح رفتار مشتریان خواهد شد.

 

نسخه صوتی

 

در پنل تخصصی “قطعه پرداخت در پازل اکوسیستم نوآوری باز” که در روز اول در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی الکامپ و در غرفه بانکداری آینده برگزار شد، محمدرضا مانی یکتا مدیر نظام های پرداخت بانک مرکزی و مهندس رسول لطفی آذر معاون فناوری بانک ملت نظرات خود را ارائه کردند.

در این پنل مانی یکتا اخذ کارمزد از تراکنش ها را تکلیف شورای پول و اعتبار بر عهده بانک مرکزی عنوان کرد و افزود: این تکلیف در سال ۹۲ مصوب شد ولی به دلیل ملاحظات اقتصادی اجرایی نشد و به روز رسانی کارمزدها از سال ۹۸ صورت نگرفت.

وی با اشاره به دلایل اخذ کارمزد از مشتریان اظهار کرد: در طی این سال ها علاوه بر خدمات شتاب و کارت به کارت، خدمات بانکی دیگری اضافه شد که بدون کارمزد به مشتریان بانک ها ارائه می گردید.

مانی یکتا ادامه داد: در سال ۹۹ بعد از یک دوره طولانی با مصوبه شورای پول و اعتبار، اقدام به احصاء کارمزد تراکنش‌ها و اقدام به استاندارد سازی زیر ساخت‌ها شد.

 

مدیر نظام های پرداخت بانک مرکزی ادامه داد: در این راستا در سال ۱۴۰۰ وقفه ای در دریافت کارمزد تراکنش ها صورت گرفت و ابلاغ این مصوبه بر اساس برآوردهای سال ۱۴۰۱، به امسال موکول شد.

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی تعیین کارمزد ها را انجام می دهد ولی قاطبه کار بر عهده بانک ها است، ادامه داد: علاوه بر تعیین کارمزدها، تغییراتی در پایانه ها صورت گرفت که این تغییرات مدل اخذ کارمزدها است.

مانی یکتا با اشاره به نقش بانک‌ها در اجرای این مصوبه، گفت: بانک ها برای اجرای این مصوبه باید اقدامات ترویجی انجام دهند و با حفظ آرامش به مشتریان خود درباره این اقدام توضیح دهند.

به گفته وی اخذ این مدل کارمزد می تواند زمینه توسعه نوآوری را در نظام بانکی فراهم می‌کند.

وی نرخ کارمزد تراکنش ها را ۲۷۵ تومان بر اساس نرخ سال ۱۴۰۱ عنوان کرد و یادآور شد: هزینه تراکنش‌ها ۱۱ همت بوده که ابن هزینه ها از سوی بانک‌ها تامین می شده است.

 

همچنین در ادامه این پنل رسول لطفی آذر، معاون فناوری اطلاعات بانک ملت با اشاره به نقش بانک‌ها در نظام کشور، اظهار کرد: بانک ها همواره نقش حامی را در کشور داشته‌اند و اگر حمایت‌های بانک‌ها نبود هرگز رگولاتورهایی چون شاپرک در کشور شکل نمی گرفت و امروز در این نقطه نبودیم.

وی ادامه داد: حجم تراکنش‌ها در کشور از گذشته تاکنون فراز و نشیب‌های زیادی داشته است ولی با برخی مصوبات، رفتار مشتریان اصلاح شده است.

لطفی آذر نمونه این اصلاح رفتار را کارمزد شبکه شتاب دانست و در این باره یادآور شد: با این اصلاحات ۵ هزار میلیارد تومان از هزینه های بانک‌ها کاسته شد در حالی که به مدت بیش از ۶ سال این هزینه از سوی بانک ها پرداخت می ‌شد.

معاون فناوری اطلاعات بانک ملت، با بیان اینکه در سال‌های قبل بانک‌ها برای توسعه فناوری هزینه‌های نجومی پرداخت می کردند، خاطر نشان کرد: به عنوان نمونه در یک شبانه روز یک فرد ۱۵۰ بار تراکنش انجام می داد ولی با دستوالعمل‌های جدید، این رفتارها اصلاح شد به گونه‌ای که ۴۰ درصد از تراکنش‌های کاذب کاهش یافته و بالطبع کاهش هزینه های سرویس شتاب را نیز به دنبال داشته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×  2  =