نظام جدید کارمزد گامی اساسی به سمت نوآوری

پنل تخصصی انتظارات متقابل شاپرک، PSP و پرداخت یار در فصل جدید پرداخت در غرفه بانکداری آینده و در بیست و ششمین نمایشگاه الکامپ با حضور محمدصادق محبوبی معاون نظارت شاپرک و مهدی فاطمیان رئیس هیئت مدیره انجمن فین‌تک برگزار شد.

نسخه صوتی

 

محمدصادق محبوبی در این پنل مجموعه شاپرک را بازوی اجرایی بانک مرکزی دانست و گفت: انتظارات ما از فعال این حوزه پایبندی به چارچوب ها و الزامات قانونی ابلاغ شده از سوی بانک مرکزی است.

وی ادامه داد: عمده انتظارات شرکت های پرداخت ایجاد فضای رقابتی سالم و اصلاح نظام کارمزد است که در سال‌های اخیر نفس بنگاه ها را بریده است.

وی اصلاح کارمزد تراکنش ها را بازگشایی مسیر بنگاه ها به سمت توسعه توصیف کرد و یادآور شد: با نظام قبلی کارمزد، فعالیت بسیاری از بنگاه ها صرفه اقتصادی نداشت.

محبوبی در خصوص ایجاد رقابت های سالم تاکید کرد: تا زمانی که الزامات قانونی رعایت نشود رقابت سالمی ایجاد نخواهد شد.

معاون نظارت شاپرک اظهار کرد: اخذ کارمزد پرداخت گام اساسی به سمت نوآوری است.

در این پنل همچنین مهدی فاطمیان، رئیس هیئت مدیره انجمن فینتک، تغییر و تحولات رگولاتوری را از چالش های این حوزه دانست و گفت: زمانی که تشکل های متعددی ایجاد می شود، چند صدایی رخ می دهد از این رو یکی از دغدغه های این حوزه همصدایی میان تشکل ها است و ما در این انجمن سعی دز همگرا کردن تشکل ها داریم.

فاطمیان در این پنل جدی ترین مشکل در این عرصه را به هم ریختن فضای رقابتی دانست و گفت: هویت پرداخت یار را داریم ولی هویت کارمزدی و شرایط اقتصادی بر آن دیده نشده است.

وی ادامه داد: مساله ای که در پرداخت یار داشتیم این بود که کسب و کارها، کارمزدهای تراکنش را پرداخت می‌کردند ولی با همت بانک مرکزی نظام کارمزدی تغییر یافت و امیدواریم به نقطه ای برسیم که کارمزدها از سوی بانک ها به PSP ها پرداخت شود.

فاطمیان گفت: عدم اصلاح کارمزدها موجب نابرابری رفاهی خواهد شد. وی ابراز امیدواری کرد که کارمزدها از سوی پذیرنده‌ها و یا دارندگان کارت پرداخت شود.

رئیس انجمن فین‌تک با اشاره به اقدامات این انجمن گفت: در انجمن به جای تقابل، بر تعامل تاکید شده است، و اظهار کرد: به دلیل بازار موجود، دائم در حال تغییر رگولاتوری هستیم و قوانینی که اکنون کاربرد دارد در ۶ ماه آینده کارایی خود را از دست می دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  4  =  32