پیش‌بینی نرخ تورم اروپا تا سال ۲۰۲۵

به اعتقاد اهل فن، کاهش نرخ تورم در کشورهای حوزه یورو فراتر از انتظار بوده؛ به طوری‌که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025، نرخ تورم در قاره سبز به حد نصاب تعیین شده توسط بانک مرکزی اروپا برسد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تجارت‌نیوز، در دوران پساکرونا به سر می‌بریم و حالا دیگر آرام آرام اثرات زیانبار اقتصادی کرونا در حال کم شدن است؛ به طوری‌که کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی نرخ تورم در کشورهای حوزه یورو را تا دو سال آینده کاهشی برآورد می‌کنند. به اعتقاد اهل فن، کاهش نرخ تورم در کشورهای حوزه یورو فراتر از انتظار بوده؛ به طوری‌که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025، نرخ تورم در قاره سبز به حد نصاب تعیین شده توسط بانک مرکزی اروپا برسد.

در این زمینه CNBC گزارش داد که نرخ تورم کشورهای حوزه یورو در خرداد ماه سال جاری (ژوئن 2023) رقم 5.5 درصد را هدف گرفت که پایین‌تر از پیش‌بینی تحلیلگران بوده است. هر چند که تورم هسته (core inflation) در اتحادیه اروپا همچنان عدد 5.4 درصد را نشان می‌دهد که رقم بالایی قلمداد می‌شود. تورم هسته پس از کاهش 0.3 درصدی از ماه آوریل تا مه، با افزایش 0.1 درصدی در ماه ژوئن به رقم 5.4 درصد رسید. به‌رغم فاصله نرخ تورم هسته فعلی اتحادیه اروپا با رقم مورد انتظار بانک مرکزی اروپا (2 درصد)، این بانک پیش‌بینی می‌کند که این رقم تا پایان سال جاری (2023) به عدد 5.4 درصد رسیده و در سال‌های 2024 و 2025 به ترتیب بر روی ارقام 3 و 2.2 درصد بایستد.

همچنین tradingeconomics با اشاره به کاهش 0.6 درصدی نرخ تورم از 6.1 به 5.5 درصد حد فاصل ماه‌های مه تا ژوئن 2023، این رقم را امیدوارکننده دانسته، چرا که پیش‌بینی تحلیلگران بر این بود که نرخ تورم در ابتدای ماه جولای بر روی عدد 5.6 درصد بایستد. تورم 5.5 درصدی ژوئن در کشورهای حوزه یورو پایین‌ترین میزان تورم از فوریه 2022 تاکنون بوده است. از طرف دیگر، تورم مواد غذایی در یک ماه اخیر از 15 به 13.7 درصد کاهش یافته است و اروپایی‌ها در تامین غذا وضعیت مناسب و رو به رشدی را سپری کرده‌اند.

دلیل کاهش تورم چیست؟

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که یکی از دلایل پایین آمدن تورم ماهانه در اتحادیه اروپا کاهش قیمت انرژی بوده است. علاوه بر سپری کردن فصل گرما، احیای مناسبات سیاسی ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در ایام اخیر و حاکم شدن آرامش نسبی بر خاورمیانه را می‌توان از جمله دلایل کاهش قیمت انرژی دانست. در ارتباط با قیمت حامل‌های انرژی در جهان، Sky news از کاهشی بودن قیمت‌ها در ایام آتی خبر می‌دهد.

ناگفته نماند که راشا تودی در گزارشی اغراق‌آمیز، نرخ تورم کشورهای اروپایی در ماه ژوئن را افزایشی دانسته و دلیل اصلی آن را افزایش هزینه خدمات ذکر کرده است. استناد راشاتودی به افزایش تورم خدمات از 5 به 5.4 درصد طی ماه‌های مه تا ژوئن بوده است. از طرف دیگر اولریک کاستنز کارشناس حوزه اروپایی موسسه DWS معتقد است که نرخ تورم در اتحادیه اروپا طی ماه‌های آینده از 5 درصد پیش‌بینی شده توسط بانک مرکزی اروپا فراتر خواهد رفت، لذا بانک مرکزی اروپا برای کنترل تورم مجبور خواهد شد که نرخ  بهره را بیش از پیش افزایش دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

25  −  18  =