نقش فین ‌تک و زنان در توسعه قاره آفریقا

انجمن فناوری فراگیر که به تازگی در کیگالی پایتخت رواندا به پایان رسیده است، دلیل محکمه پسندی برای نقشی که فین تک می تواند در توسعه قاره آفریقا ایفا کند، ارائه داده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، این انجمن با سخنرانی چندین سخنران برجسته، از جمله رئیس ‌جمهور کشور میزبان پل کاگامه و رئیس ‌جمهور زامبیا هاکاینده هیچیلما، اهمیت پیشرفت ‌هایی را که فناوری در بسیاری از اقتصادهای آفریقا ایجاد می ‌کند، نشان داده اند.

ریچارد توسابه، وزیر خزانه‌ داری ملی رواندا، اهمیت فین ‌تک را برای استراتژی اقتصادی و سرمایه‌ گذاری این کشور تشریح کرد.

وزیر امور خارجه گفت: «ما در حال سرمایه گذاری در کالاهای عمومی دیجیتال هستیم. 90 درصد کشور اینترنت پهن باند و 75 درصد تلفن دارند. همکاری و تبادل ایده بین کشورها برای سرعت بخشیدن به سفر تحول دیجیتالی کشورها بسیار مهم است.»

رگولاتوری فین تک

در جلسه روسای بانک های مرکزی، نقش تنظیم مقررات مورد تاکید قرار گرفت و رگولاتورها توافق کردند که نیاز به ایجاد تعادل در مقررات و نوآوری به نفع جوامع محروم وجود دارد.

در این جلسه درباره اصلاحات مجوز که به فین‌ تک ‌ها اجازه می‌ دهد مستقل عمل کنند، چارچوب ‌های نظارتی را هماهنگ کرده و قابلیت همکاری برون مرزی را ارتقا می ‌دهند، بحث شد.

پیوش گوپتا، مدیر اجرایی بانک DBS، گفت: «طبق تجربه ما، فناوری دیجیتال یک تغییر بزرگ بوده است. یکی از نمونه های کلاسیک آن M-PESA در شرق آفریقا است.»

رئیس ‌جمهور زامبیا همچنین از تنظیم ‌کننده ‌ها درخواست کرد که این بخش را اولویت قرار دهند، زیرا این بخش پتانسیلی برای مشارکت سودمند با جمعیت جوان قاره دارد.

در تلاش ما برای دستیابی به توسعه اقتصادی و اجتماعی شتابان، فناوری مالی و دسترسی به منابع مالی، سرمایه،  از اهمیت بالایی برخوردار هستند، بنابراین ما می توانیم از مردم خود مراقبت کنیم.

زنان در فین تک

رئیس جمهور رواندا بر نیاز به توسعه فراگیر تأکید کرد و هشدار داد که توسعه این بخش نباید به «بازی حاصل جمع صفر» تبدیل شود.

«همه باید سود ببرند. به همین دلیل است که ما باید بیشتر تلاش کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که زنان در فضای فین‌ تک مشارکت فعال‌ تری دارند.»

پانلی که درباره زنان در فین ‌تک بحث می ‌کرد، آمار تکان ‌دهنده‌ ای را به اشتراک گذاشت و گفت تنها ۱ درصد از افراد در این بخش را زنان تشکیل می ‌دهند.

دره اوکودجو، مدیر عامل MFS آفریقا، در پاسخ به سوالی درباره نابرابری های جنسیتی در این بخش، گفت: «برای اینکه زنان بیشتری وارد فین تک شوند، باید نیازی را شناسایی کنند زیرا فین تک همیشه برای حل یک مشکل ساخته شده است. بنابراین ما باید زنانی داشته باشیم که جلو بیایند و بگویند، ای کاش این خدمات وجود داشت و چگونه می توانم این خدمات را ایجاد کنم.»

بانوی اول رواندا، ژانت کاگامه نیز از زنان در این بخش دفاع کرد و استدلال کرد که این «حق مشروع» آن ها است و «با محدود کردن فضا برای زنان در امور مالی و فناوری، ما فقط زنان را شکست نمی دهیم، بلکه همه را شکست می دهیم.»

مترجم: مسعود اسکندری

منبع

https://www.africanews.com/2023/06/22/can-fintech-fast-forward-development-in-africa//

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  3