ثبات نرخ بهره در پایان بهار ۱۴۰۲

در هفته آخر بهار نرخ بهره بین بانکی در مسیری ثابت حرکت کرده و هیچ تغییری را با هفته قبل خود نداشته است. آیا این اتفاق نشان از بهبود کسری بانک ها در نظام بانکی داشته است؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اکو ایران، نرخ بهره بین بانکی در هفته گذشته بدون تغییر باقی ماند. به طور کلی در بازار بین بانکی، نهادهای مالی می توانند از یکدیگر استقراض پول کنند. نرخ بهره در هر هفته هزینه این استقراض و به نوعی قیمت پول تلقی می شود.

نوار ثابت نرخ بهره بین بانکی

در هفته منتهی به 31 خرداد ماه نرخ سود بین بانکی برابر با 23.48 درصد بوده که در مقایسه با هفته قبل خود تغییری نداشته است. این نرخ در بازار شبانه کشف می شود. در این بازار بانک ها از همدیگر استقراض کوتاه مدت دارند و نرخ سود بده بستان در آن در بازه 17 تا 24 درصد قرار دارد.

بانک مرکزی به منظور مدیریت نرخ بهره بین بانکی و رعایت فاصله تا سقف نرخ سود تزریق پول در بازار باز را بیشتر کرده و در هفته های متوالی بسطی فراتر از مرز 140 همت را رقم زده است.

در بازار باز بانک ها می توانند با وثیقه اوراق نزد بانک مرکزی از این نهاد طلب نقدینگی کرده و کسری خود را کاهش دهند. بالابودن سطح کسری در نهادهای مالی در سال جاری موجب شده بود تا قرض پول بانک ها در «بازار شبانه» شدت بگیرد. در نتیجه کمبود منابع در بازار بین بانکی و بالا گرفتن تقاضای نقدینگی از سوی بانک های دارای کسری در این معاملات، هزینه استقراض پول نیز بالاتر رفته و در ادامه نرخ بهره بین بانکی در یک قدمی سقف جدید خود ( 24 درصد) قرار گرفت.

بانک مرکزی نیز در واکنش به این ازدیاد، در مقاطع هفتگی اخیر سعی کرد تا عمده نیاز مالی بانک ها در بازار باز را برطرف کرده تا به نوعی از انتقال تقاضای بانک ها در بازار شبانه جلوگیری کند. این اقدام موجب شده تا نرخ بهره بین بانکی از 23.5 درصد پایین تر بوده و از این مرز عبورنکند.

بنابراین نمی توان گفت روند ثابت نرخ سود بین بانکی در هفته اخیر نشان از بهبود شرایط نقدینگی بانک ها و در ادامه کاهش تقاضای پول در بازار پول بوده است. بانک مرکزی این نیاز را از مسیری دیگر برطرف می کند تا به این شکل از رشد شاخص کلیدی اقتصاد ایران جلوگیری کند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  4