طرح بیمه سپرده بانکی در چین راه اندازی می شود/ پکن به دنبال کاهش ریسک های اخلاقی

چین قصد دارد میلیاردها یوان را از یک صندوق بیمه سپرده ملی برای حل و فصل گروهی از بانک های استانی ورشکسته ارائه کند و این یک رویکرد مهم برای مواجه این کشور با بحران مالی آینده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به گفته دو مقام آگاه، بانک خلق چین موافقت کرده است که هزینه بازپرداخت مشتریان را با دولت محلی استان هنان به اشتراک بگذارد و شرایطی را که در آن سیستم بیمه سپرده پرداخت می کند، شفاف سازی کند.

معامله بین مقامات محلی و ملی گام مهمی در جهت تقویت سیستم مالی چین است زیرا دانستن اینکه بیمه هزینه ها را پرداخت خواهد کرد باید انگیزه سپرده گذاران را برای برداشت پول خود از بانک های آسیب پذیر کاهش دهد.

افزایش سطح بدهی، ضعف مالی دولت محلی پس از همه ‌گیری و فعالیت اخیر در بانک سیلیکون ولی ایالات متحده، بر فشار چین برای داشتن یک شبکه ایمنی ملی قویتر افزوده است.

روری گرین، رئیس بخش تحقیقات چین و آسیا در TS Lombard گفت: «این نشان می ‌دهد که پکن همچنان قاطعانه به کاهش ریسک های اخلاقی و ریسک‌ زدایی هرچه بیشتر متعهد است. این یک مورد آزمایشی کلیدی برای صندوق بیمه سپرده ملی است.»

بر اساس قرارداد در حال ظهور بین مقامات محلی و ملی، PBoC بیش از 10 میلیارد یوان (1/4 میلیارد دلار) که حدود یک پنجم صندوق های بیمه سپرده موجود است، را برای بازپرداخت مشتریان بانک روستایی Yuzhou Xinminsheng و سه بانک دیگر بسیج خواهد کرد.

بانک ‌های روستایی هنان میلیاردها یوان از مشتریان آنلاین در سراسر چین دریافت کردند، اما پس از کشف کلاهبرداری گسترده در طول یک دهه طی در تابستان 2022 سقوط کردند. سقوط آن ها به یک موضوع سیاسی در اوج همه گیری تبدیل شد زیرا سپرده گذاران در خیابان ها تظاهرات کردند تا پول خود را پس بگیرند.

از آنجایی که پول به دلیل پرداخت نکردن وام ها و کلاهبرداری به هدر رفت، ابهام در مورد اینکه آیا طرح بیمه سپرده چین راه اندازی می شود یا خیر وجود داشت. طبق قرارداد برنامه ریزی شده، هزینه ها بین بیمه سپرده و دولت محلی تقسیم خواهد شد.

سپرده ‌های آنلاین به طور کامل تا سقف 500000 یوان تحت پوشش قرار می گیرند، در حالی که مبلغی که سپرده‌ گذاران بزرگتر پس می‌ گیرند به میزان بازیابی پول توسط پلیس از کلاهبرداران بستگی دارد.

این طرح در حال ظهور نشان دهنده تلاشی برای کاهش تنش ها بین دولت های محلی و مرکزی چین هنگام مقابله با بحران های مالی است. در گذشته، دولت مرکزی مناطق را تحت فشار قرار می داد تا هزینه های نجات موسسات مالی محلی را جذب کنند.

مترجم: مسعود اسکندری

منبع

https://www.ft.com/content/b3d883df-090f-4a51-99d9-3c07dcdc9826

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

49  ⁄  49  =